Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze startup helpt bedrijven die bedolven worden onder een lawine van privépakketjes

Vooral grotere bedrijven verzuipen in een groeiende berg privépakketjes van medewerkers. Startup van de week Mypup bedacht een oplossing.

Wat is Mypup?

Mypup plaatst onbemande Pick up Points (PUP) voor pakketjes bij bedrijven. Oftewel, kluisjes waarmee gebruikers door middel van een code pakketjes kunnen ontvangen of verzenden op het moment dat het hen goed uitkomt. Zo wil de startup het probleem oplossen dat je vaak niet thuis op het moment dat een koerier jouw pakket langs wil brengen.

Ogenschijnlijk logisch dus om een pakketje op het werk te laten bezorgen, omdat je toch de hele dag op kantoor zit. Dit zorgt er wel voor dat bedrijven gebukt gaan onder een toenemende stroom aan privépakketpost van medewerkers. Sommige bedrijven staan het laten bezorgen op kantoor daarom niet meer toe. Wat er weer voor kan zorgen dat medewerkers tijdens werktijden pakketjes ergens anders ophalen. “Je kunt het bezorgen van privépakketjes wel verbieden, maar dan ga je voorbij aan een belangrijke behoefte van je medewerkers”, zegt Mypup-medeoprichter Martijn van Schaveren. “85 procent wil die mogelijkheid namelijk wel hebben.” Wat Mypup betreft blijft het niet bij pakketjes van de medewerkers.

Ook een bedrijf zelf kan gebruik maken van de kluisjes. Zo helpt Mypup nu al een aantal grote ondernemingen met hun (interne) stroom van IT-devices, zoals laptops en smartphones. Stel, iemand heeft een kapotte laptop. Die medewerker meldt dat bij de servicedesk en krijgt een code en een tijdstip waarop een vervangende laptop in een kluis klaar ligt. Het defecte apparaat legt de medewerker vervolgens in de ‘Pup’ ter reparatie. 

Wie zitten er achter?

Luke van der Wardt (39) is als algemeen directeur verantwoordelijk voor de operatie, financiën en customer service. Na zijn studie bedrijfseconomie aan de Rijksuniversiteit Groningen werkte hij zo’n tien jaar in verschillende functies voor ING. Martijn van Schaveren (42) verantwoordelijk voor marketing- en sales. Van Schaveren werkte na zijn marketingopleiding (HvA) als accountmanager bij IBM, als algemeen manager bij uitzendbureau Ivoren Wachters en als sales manager Benelux en UK bij adviesbureau Loyalty Lab.

Derde oprichter is Dennis van den Berg (33), die zich bezig houdt met ICT, development en security. Van den Berg werkte onder meer bij Greenway Telematics, Compatible Computer Solutions en ING.

Mypup

Het idee voor Mypup ontstaat in de tijd dat Van der Wardt bij ING werkt. Daar komen dagelijks zoveel privépakketten binnen dat het al snel niet meer wordt toegestaan om je bestellingen naar kantoor te laten sturen. Het effect is dat veel medewerkers dan maar eerder van kantoor vertrekken om een pakketje elders op te halen.

Wanneer blijkt dat meer bedrijven hier last van hebben, proberen de drie ondernemers hier een oplossing voor te vinden. Op het moment dat KLM en ABN Amro als eerste bedrijven in willen stappen op het plan van Mypup, zeggen de oprichters hun baan op om fulltime aan hun startup te werken.

Wie zitten er op te wachten?

Vooral grotere bedrijven willen hun medewerkers wel de mogelijkheid bieden om de bestellingen op kantoor te laten afleveren, maar willen niet dat de receptie daar de handen vol aan heeft. Ook zitten ze niet op aansprakelijkheidsdiscussies te wachten, mocht er een pakketje zoek of beschadigd raken. Ook kantoorpanden waar meerdere bedrijven in zijn gevestigd, zoals het WTC op de Zuidas, kunnen baat hebben bij de oplossing van Mypup. Mypup overweegt ook om uit te breiden naar appartementencomplexen. 

Hoe ver is de startup?

Mypup ging in de zomer van 2014 van start en bedient nu ruim 100 panden in Nederland. Ook werden inmiddels de eerste contracten getekend voor buitenlandse opdrachten. Zo worden er op korte termijn al kluisjesmuren geplaatst in Londen en in Cincinatti (VS). Het gaat in deze gevallen om bestaande klanten uit Nederland, die dezelfde dienst op vestigingen in andere landen willen aanbieden. Dat geldt ook voor het jongste Pick Up Point dat geplaatst is in een kantoor van IBM in Bratislava.

Uitgaande pakketten worden inmiddels ook aangenomen. Retourzendingen kunnen dus voortaan ook vanaf kantoor geregeld worden.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat is het businessmodel?

Een bedrijf of gebouweigenaar betaalt een maandelijks bedrag – afhankelijk van het aantal kluisjes – om de gehele stroom van pakketten uit handen te nemen. Blijken er te weinig kluisjes te zijn voor de hoeveelheid pakketten die elke dag bezorgd worden, dan kan Mypup kluisjes bijplaatsen.

Nog geld nodig?

Op dit moment is er geen externe financiering nodig. Mypup is naar eigen zeggen goed in staat om de eigen broek op te houden. De groei wordt met eigen middelen gerealiseerd. Voor een versnelling van de internationale groei is het goed mogelijk dat er in de toekomst wel geld nodig is. De oprichters houden daar in elk geval wel rekening mee.