Deze startup laat creatieven bijverdienen met lesgeven

Startup van de Week

Creatieve mensen laten bijverdienen door ze cursussen te laten geven in bijvoorbeeld pianospelen, schilderen of surfen. Dat is het idee achter Startup van de Week Bucketoo. ‘Wij willen mensen achter hun smartphone vandaag krijgen.’

Wat is Bucketoo?

Het Den Haagse bedrijf Bucketoo (4 fte) levert een platform voor ervaringen, lessen en workshops. Het idee: bespeel je een instrument, kun je goed surfen of ben je bijvoorbeeld een professioneel schilder, dan kun je je diensten als les aanbieden via het platform. Geïnteresseerden kunnen zich vervolgens ter betaling inschrijven voor je reeks lessen.

Oud-Startup van de Week Skillseeker deed in het verleden iets soortgelijks, maar dit bedrijf is niet meer, waardoor Bucketoo een concurrent minder heeft. De service van Bucketoo heeft iets weg van het ervaringenplatform van Airbnb, waarbij reizigers op hun vakantieadres activiteiten kunnen boeken. Bucketoo stelt zich in tegenstelling tot het Amerikaanse bedrijf niet op reizigers te richten, maar op de lokale bevolking.

Bucketoo wil, zo stelt mede-oprichter Justus Verhoeven (36), “zoveel mogelijk mensen achter hun mobiele schermen vandaan halen en samenbrengen”. “Ik ben Bucketoo begonnen vanuit de gedachte dat je datgene moet doen wat je echt tof vindt. Voor de een is dit surfen, voor de ander koken. Hoe tof is het dan om bezig te zijn met dat wat je echt blij maakt en er ook nog wat bij te verdienen?”

Wie zitten erachter?

Justus VerhoevenVerhoeven (foto rechts) runt Bucketoo samen met en Jordy Sinke (20). Zij leiden samen startuplab Launchlabs.nl, waarvan het bedrijf Bucketoo een creatie is. Het team werkte anderhalf jaar aan het platform. De bedoeling, zo vertelt Verhoeven, is om Bucketoo groot te laten groeien en de leiding in de toekomst mogelijk in handen te leggen van een gelijkgestemde ondernemer.

Wie zitten erop te wachten?

Verhoeven vertelt dat zijn bedrijf zich met name richt op een jonge doelgroep, “mensen die een smartphone gebruiken en eerder dit soort dingen zullen doen”. Hij schatte deze groep op voorhand in op 25 tot 40 jaar, maar merkt nu ook dat mensen buiten deze leeftijdscategorie gebruikmaken van de dienst. Verhoeven richt zich daarnaast op “kleine aanbieders, die vaak gewoon een baan hebben en daarnaast wat bijverdienen door bezig zijn met hun passie”.

Hoever is Bucketoo?

De app voor IoS en Android is klaar en is 2 maanden geleden gelanceerd. Ook is er een website, waarop gebruikers ervaringen kunnen reserveren. Volgens Verhoeven maken er momenteel 1.200 mensen gebruik van de dienst, een aantal dat dagelijks groeit. Er staan nu zestig evenementen op het platform. De dienst is momenteel live in Den Haag, maar Verhoeven wil over een maand ook de Amsterdamse en Rotterdamse markt op.

Wat is het businessmodel?

Wie via Bucketoo een activiteit boekt, betaalt daarvoor een service fee van 20 procent. Dit gaat niet allemaal naar de ondernemers, vertelt Verhoeven. Zo gaan er onder andere nog betalingskosten vanaf. Volgens Verhoeven is de hoogte van de fee vergelijkbaar met wat soortgelijke partijen in de markt aan hun gebruikers vragen. Het platform is verder voor partijen uit zowel de vraag- als aanbodzijde gratis te gebruiken.

Nog geld nodig?

Verhoeven schat zelf wel 150.000 tot 200.000 euro in het bedrijf te hebben gestoken in de ontwikkeling van het platform en marketing. Hij berekent dit bedrag grotendeels op basis van uitbetaalde arbeidsuren. Komend jaar mikt hij op een investering van 300.000 euro. Met dit groeigeld wil de ondernemer de groei van zijn bedrijf in Nederland vleugels geven. Hij wil het geld deels inzetten om er een marketingafdeling mee op te zetten.

Jelmer Luimstra is journalist voor Sprout. Hij schrijft over startups, Silicon Valley en nieuwe economie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!