Deze startup levert de zwembroek van de toekomst

Tom van Dieren (20) lanceerde met zijn modemerk Sea’sons zwembroeken die van kleur veranderen als ze nat worden. Hij heeft klanten wereldwijd. ‘Dit is een waar product voor de metroman.’

Wat is Sea’sons?

Een zwembroek die van kleur verandert zodra hij nat wordt: het klinkt als sci-fi, maar badmodemerk Sea’sons laat zien dat het kan. Hoe zoiets werkt? Oprichter Tom van Dieren zegt dat hij het stuk badtextiel heeft behandeld met een middel dat reageert op warmteniveaus. “Als je de zwembroek draagt, is hij geel. Ga je ermee de zee in, dan wordt deze oranje. Naarmate de zwembroek opdroogt, komt de oorspronkelijke kleur geleidelijk aan weer terug.“

Ik wil laten zien dat er iets nieuws mogelijk is met badmode

De afgelopen 30 jaar is er niets veranderd aan badmode, meent Van Dieren. “Door design aan techniek te koppelen, wil ik laten zien dat er iets nieuws mogelijk is.” De ondernemer begrijpt ook: met enkel seizoensgebonden badmode voor geeks win je de oorlog niet. In de toekomst wil Van Dieren daarom een merk worden voor lifestyle. Zo kan hij Sea’sons daadwerkelijk ieder seizoen in een financiële melkkoe veranderen. Wat voor lifestyleproducten hij wil leveren, kan Van Dieren nog niet zeggen.

Wie zit erachter?

Van Dieren trekt de zwembroekenkar voorlopig alleen. De 20-jarige student Small Business en Retail Management lijkt het ondernemen in het bloed te hebben. Om geld bij te verdienen, handelde hij als tiener in scooters. Die kocht hij dan slim op via Marktplaats om ze vervolgens door te verkopen met winst. “Ik had helemaal geen verstand van scooters, maar zag wel in dat er meer geld uit te halen was.”

Ik wist dat hier markt in zat

Van Dieren studeert in Deventer, maar woont nog bij zijn ouders in het pittoreske Apeldoorn. De student wierf zo’n 2 jaar geleden donateurs voor goede doelen als bijbaantje. Er waren immers niet altijd scooters om te verhandelen. Hij dacht: dit kan beter. Tijdens een van zijn treinreizen naar de hogeschool in Deventer staarde Van Dieren wat uit het raam. Opeens, uit het niets, kreeg hij een ingeving: wat als hij zwembroeken zou leveren die van kleur kunnen veranderen als je in het water springt? Van Dieren is niet iemand die het mooier maakt dan het is: zo, pats boem, kwam de Deventenaar op zijn startupidee.

Wat volgde was een ellenlange reis langs de vele krochten die Google rijk is. Hoe chemische processen werken en hoe je een merk bouwt, Van Dieren had er nul verstand van. Als een ware autodidact spendeerde hij avond na avond aan research en sprak hij met badmodeproducenten en -leveranciers. Uiteindelijk leverde dat een productlijn op die deels in Portugal wordt vervaardigd. Dat er markt in zat, daarover was Van Dieren vanaf het begin overtuigd. Een Kickstarter-campagne in februari dit jaar bewees zijn gelijk: in amper 13 uur had hij al 15.000 euro verzameld. De teller tikte door tot bijna 29.000 euro, afkomstig van 490 klanten.

Wie zitten erop te wachten?

Alhoewel Van Dieren zijn doelgroep nog niet helemaal duidelijk voor ogen heeft, weet hij één ding zeker: dit is een product voor de metroman. “Die wil iets unieks hebben en opvallen”, zegt Van Dieren. “De metroman geeft om zijn uiterlijk en is bereid daar iets voor uit te geven.”

Hoe ver is de ontwikkeling?

Eigenlijk had Van Dieren de zwembroeken al 2 maanden na de Kickstarter-campagne moeten ontvangen, maar, zoals dat gaat, duurde het langer. Veel langer. Tot eind augustus om precies te zijn - iets met gedoe rondom een leverancier. Maar goed, het was dan ook de eerste keer dat Van Dieren het ondernemerstoneel beklom. De zwembroeken zijn inmiddels uitgevlogen naar klanten in meer dan dertig landen, Israël tot Brazilië en van Singapore tot Mexico.

Wat is het businessmodel?

Als ik geld had willen verdienen, had ik beter bij de Albert Heijn kunnen werken

De basis is heel klassiek: Van Dieren verkoopt zwembroeken en verdient daar geld mee. In theorie dan, want aan die Kickstarter-campagne heeft ie weinig overgehouden. Al het geld heeft Van Dieren gestoken in een volgende voorraad. “Als ik geld had willen verdienen, had ik beter bij de Albert Heijn kunnen werken”, vat de ondernemer zijn liquide situatie treffend samen.

Maar dat doet hij niet, want ondernemen is investeren. Straks wil hij zijn product vermarkten aan kledingwinkels. Die verkopen producten standaard door voor drie keer de inkoopprijs, leerde Van Dieren, dus moet hij eerst zijn product goedkoper maken. Nu staat deze nog voor 59,95 euro in zijn webshop, maar de zwembroeken moeten voor 60 euro in de winkel komen te liggen. Dit betekent dat Van Dieren ze voor 20 euro moet kunnen verkopen. Hoe hij dat wil klaarspelen? “Ik ga het productieproces optimaliseren door alle verspilling eruit te halen.” Waarvan akte.

Nog geld nodig?

De ondernemer denkt dat hij in de toekomst investeringskapitaal nodig zal hebben om dure voorraden te verwezenlijken. Op dit moment wil hij echter nog niet in zee gaan met investeerders. “Ik heb geleerd dat je zo laat mogelijk aandelen moet weggeven”, zegt de ondernemer. “10.000 euro nu voor 20 procent van de aandelen is niets vergeleken met hoeveel je later kunt krijgen voor 20 procent.”

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.