Deze startup maakt kleding van afval en werkt zonder voorraden

Kleding gemaakt van oude flessen en T-shirts, uitsluitend verkocht via tijdelijke crowdfundcampagnes. Met die strategie zet Meindert Kooistra (35) van Startup van de Week Reqlaim een streep door het fenomeen ‘voorraden’. ‘Maken wat je nodig hebt, dat is duurzaamheid.’

Wat is Reqlaim?

Reqlaim is een merk duurzame kleding. Het bedrijf vervaardigt deze kleding voor 99 procent uit afval. Het eerste product is een blazer, die gemaakt is van plastic flessen, gedragen T-shirts en oude klompen. Het bedrijf komt op twee manieren aan zijn afval; door het van andere concerns op te kopen, of door bedrijven in te schakelen, die bijvoorbeeld visnetten op het strand verzamelen. 

Bangladesh heeft ook fabrieken met goede arbeidsomstandigheden

De blazers worden in fabrieken in Spanje, Portugal en Nederland geproduceerd, waar het volgens het bedrijf met de arbeidsrechten goed gesteld is. Voor toekomstige producten wil Reqlaim ook fabrieken in Azië contacteren. Het bedrijf zal daarbij op zoek gaan naar fabrieken, die zakendoen met andere duurzame kledingmerken. Oprichter en ceo Meindert Kooistra: “Niet alles in Bangladesh is slecht, je hebt er ook fabrieken met goede arbeidsomstandigheden. Deze fabrieken in Bangladesh en China zijn bovendien schoner dan in Europa – duurzaamheid geldt er als markt.”

Reqlaim werkt met een opvallende strategie: wie de gerecyclede kleding van het merk wil kopen, kan niet bij een winkel of webshop aankloppen. Het bedrijf wil al zijn producten vermarkten via crowdfundplatforms Kickstarter en Indiegogo. Wie zo'n product wil kopen, heeft een maand de tijd om dit te doen. “We maken alleen wat we verkopen”, zegt Kooistra. “We creëren niet een voorraad, omdat we geen afval willen. Maken wat je nodig hebt, dat is voor mij duurzaamheid.” Reqlaim streeft ernaar vijf tot zes producten per jaar te crowdfunden.

Wie zitten erachter?

Kooistra richtte Reqlaim vorig jaar in zijn eentje op en bezit 100 procent van de aandelen in het jonge bedrijf. De Nederlander woont in het Rocky Mountains-gebied in de Amerikaanse staat Utah. 10 jaar geleden vertrok Kooistra naar de Verenigde Staten, om er aan de slag te gaan als squashcoach. Hij had in Nederland een marketingstudie afgerond en was op zijn 23e klaar met school. Velen uit zijn jaar gingen aan de slag bij corporates zoals Shell en Unilever, maar Kooistra had weinig behoefte om voor zo’n groot bedrijf te werken. 

Squashen kon hij goed; in Nederland wist Kooistra het zelfs tot de nationale jeugdselectie te schoppen. In de VS is squashen een chique sport, met allerhande ledenclubs, waardoor Kooistra van een mooie markt genoot. Na een paar jaar als squashcoach in New York te hebben gewerkt, begon hij een bedrijf dat sportkampen voor kinderen organiseerde. 

Ook had leidde hij een bedrijf dat Europese kledingmerken naar de VS importeerde. Kooistra leerde er alles over de bevoorradingsketen van de branche en kwam tot de schrikbarende ontdekking dat de sector de op één na meest vervuilende branche ter wereld is. Kooistra kreeg het idee om zelf duurzame kleding te produceren, maar met welk product moest hij beginnen? 

Het werd een blazer, omdat een van Kooistra’s vrienden, Rob Schalker, met het bedrijf a Fish Named Fred in de blazerbusiness zat. Van Schalker kon de ondernemer de kneepjes van het vak leren. Kooistra zette een organisatie van vijf mensen op en begon druk aan de blazer en diens bevoorradingsketen te werken.


Het eerste product van Reqlaim is een blazer, die voor 99 procent ui gerecycled materiaal bestaat.

Wie zitten erop te wachten?

Reqlaim richt zich op wat Kooistra omschrijft als het “Kickstarter-publiek”. Dit zijn volgens hem hoofdzakelijk millennials, die geïnteresseerd zouden zijn in duurzame merken met een verhaal. Kooistra stelt zich te hebben laten inspireren door onder meer het Amerikaanse B Corp-schoenenmerk Allbirds en het Nederlandse duurzame tassenmerk O My Bag.

Hoever is Reqlaim?

De blazers gingen deze week live op Kickstarter en tot dusver leverde dit zo’n 5.000 euro op. Geïnteresseerden kunnen nog een kleine maand reageren, waarna de productie zal beginnen. Kooistra verwacht zijn blazers in januari te kunnen leveren. Een website met informatie over Reqlaim is nog in de maak, en Kooistra is druk in de weer om afval te selecteren voor de productie van het volgende duurzame kledingstuk. Voor dit kledingstuk, een jas, zal hij onder meer werken met oude visnetten en gerecyclede tampons. 

Wat is het businessmodel?

Het eerste product, de blazers, vermarkt Kooistra vanaf 249 dollar op Kickstarter. De prijs is, zoals gebruikelijk bij dit type crowdfunding, afhankelijk van hoe snel je er als consument bij bent. Kooistra stelt een marge van 2 tot 2,5 procent te hanteren over ieder verkocht product. Hij streeft ernaar toekomstige producten voor een lagere prijs aan te kunnen bieden, om zo zijn doelgroep te vergroten. Fabrieks- en Kickstarter-kosten stuwden de prijs van de blazer op, waardoor het product zich in het hoogsegment bevindt.

Nog geld nodig?

We willen baas in eigen huis zijn

Kooistra werkt niet met een investeerder samen, en hoopt dit zo te kunnen houden. “We willen baas in eigen huis zijn”, zegt de ondernemer. Hij werkt, zoals dat heet, bootstrappend; naast talloze onbetaalde arbeidsuren stak hij 20.000 dollar in het bedrijf. Aan goede moed ontbreekt het de ondernemer niet: Kooistra verwacht zijn startup al binnen een jaar winstgevend te hebben.

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.