Deze startup maakt zoetstoffen van appel- en perenschillen

Zoetstoffen, kleurstoffen en conserveermiddelen, maar dan op een natuurlijke wijze vervaardigd. Met dit model hoopt 7th Circle-ondernemer Moayad Abushokhedim (25) de wereld te veroveren. De Jordaniër koos voor Nederland vanwege de Rotterdamse haven.

Wat is 7th Circle?

Het Rotterdamse 7th Circle werkt aan Fooditive, een merk natuurlijke voedseladditieven. Bevatten additieven, zoals zoetstoffen, kleurstoffen en conserveermiddelen, doorgaans chemicaliën, 7th Circle werkt met restproducten uit de groente- en fruitbranche. Zo maakt de startup zoetstoffen van van appel- en perenschillen, verdikkingsmiddelen van bananenschillen en conserveringsmiddelen van wortels.

Van chemisch gefabriceerde productiemethoden moet oprichter en ceo Moayad Abushokhedim dan ook weinig hebben: “Je kunt er wel zoete producten mee maken, maar ze zijn niet natuurlijk en slecht voor je lichaam.”

Wie zit erachter?

Abushokhedim begon 7th Circle nog geen half jaar geleden, in oktober 2018. De ondernemer komt uit Jordanië en rondde aan de universiteit aldaar een bachelorstudie voedseltechnologie af. Tijdens deze studie legde hij de eerste hand aan Fooditive, om er vanaf vorig jaar officieel met een ingeschreven onderneming, 7th Circle dus, mee aan de slag te gaan. Dit doet hij voorlopig met een achtkoppig team.

Wij gebruiken restproducten uit de Rotterdamse haven

Abushokhedim koos voor het Nederlandse Rotterdam als vestigingsplaats van zijn startup, vanwege de internationaal georiënteerde haven. “Het is de grootste haven van Europa en al het binnenkomend voedsel wordt er gecontroleerd. Wij kunnen de restproducten gebruiken.”

Wie zitten erop te wachten?

7th Circle richt zich dit jaar nog uitsluitend op de verkoop van zijn product aan andere bedrijven. Abushokhedim vertelt dat zijn bedrijf momenteel vijf grote corporates als klant heeft. Welke dit zijn, houdt de ondernemer liever voor zichzelf. “We richten ons in ieder geval op bedrijven die voedsel en dranken produceren.”

In 2020 hoopt 7th Circle ook een eigen lijn voor natuurlijke zoetstoffen in bio-supermarkt EkoPlaza te hebben liggen. Abushokhedim stelt hiervoor momenteel in gesprek te zijn met deze retailer.


Producten uit de Fooditive-lijn van 7th Circle. 

Hoe ver is het product?

Met de kerstdagen moeten onze additieven al in een voedingsproduct zijn verwerkt

De producten van 7th Circle zijn al succesvol getest door voedingslaboratorium Eurofins. Abushokhedim vertelt dat de eerste partij eind juli geleverd zal worden aan klanten; die grote corporates, dus. “We werken hard om onze additieven al met de kerstdagen in een voedingsproduct te hebben verwerkt”, zegt Abushokhedim. Welk product dit zal zijn, houdt hij voorlopig geheim.

Wat is het businessmodel?

‘Duurzaamheid’ en de ‘circulaire economie’ gaan Abushokhedim aan het hart. De ondernemer voegt dan ook daad bij het woord en stelt volledig circulair te werken. Restproducten van groente en fruit koopt hij van havenpartijen en lokale boeren, om ze te verwerken tot een product, wat het bedrijf in de toekomst dus aan B2B- en B2C-klanten wil vermarkten. Abushokhedim is vol vertrouwen: dit jaar zal hij nog verlies draaien, maar volgend jaar moet 7th Circle al een lichte plus kunnen noteren.

Nog geld nodig?

Toch knap: slechts een maand na de oprichting kreeg 7th Circle al een investering van angel investors. Een specifiek bedrag noemt Abushokhedim liever niet, maar het ging volgens hem om een “serieuze investering”. Omdat zijn bedrijf dagelijks een nieuwe lading pre-orders krijgt, heeft Abushokhedim meer productieruimte nodig. Op dit moment heeft hij nog slechts één faciliteit, die snel moet worden uitgebreid.

Daar is geld voor nodig. Abushokhedim denkt aan investeringen tussen de 100.000 euro en 2,3 miljoen euro. Hij wil groeigeld ook graag inzetten om fabrieken op te tuigen in het Verenigd Koninkrijk en Zweden, landen waar 7th Circle momenteel veel aanvragen heeft. Over de aanstaande Brexit maakt de ondernemer zich geen zorgen: “Wij zullen er een product maken voor de Britse markt.”

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!