Deze startup verovert Nederland met een plasticvrije shampoo in vaste vorm

HappySoaps

De broers Marcel (31) en Marco Koers (25) van Startup van de Week HappySoaps maken plasticvrije shampoo’s in in vaste vorm. Ze willen de cosmetische industrie bewegen richting een plasticvrije productie. ‘We vechten tegen de multinationals.’

Wat is HappySoaps?

Startup HappySoaps levert shampoos, douchegels, conditioners en deodoranten in een vaste vorm. ‘Bars’, noemen ze het zelf. Wrijf zo’n bar een paar keer over je hand en je hebt – bijvoorbeeld – shampoo. Door de vloeistoffen in een vaste vorm te gieten, hoeft het bedrijf geen plastic flessen te gebruiken.

De startup probeert zijn producten bovendien zo natuurlijk en duurzaam mogelijk te produceren. De HappySoaps bevatten dan ook geen synthetische elementen, zoals parabenen. Ook gebruikt HappySoaps geen palmolie voor zijn producten.

Bovendien bevatten de bars van het merk geen microplastics, dus minuscule plastic deeltjes. In veel cosmeticaproducten zitten deze deeltjes wel verwerkt, om de smeerbaarheid van de producten een impuls te geven. ‘Vaak weten mensen niet eens dat ze plastic op hun huid smeren’, zegt mede-oprichter Marcel Koers.

‘Via de leidingen stroomt dit vervolgens de natuur in, omdat het niet goed gefilterd kan worden. Microplastics zijn bij shampoos bedoeld om je haren zachter aan te laten voelen, maar dit kun je ook op natuurlijke basis regelen.’

Vaak weten mensen niet eens dat ze plastic op hun huid smeren

Wie zitten erachter?

HappySoaps is een creatie van broers Marcel en Marco Koers. Beide heren hebben een online marketing-achtergrond. Al vroeg zagen ze de kansen in van online abonnementen en in 2014 richtten ze het bedrijf ShaversClub op: scheermesjes op abonnementsbasis, net zoals we dat kennen van Baldking. 

Door te kiezen voor dit product, begaven de broers zich opeens in de cosmeticabranche. Door de jaren heen leerden ze dan ook het nodige over deze tak van sport. Eén zaak viel ze in het bijzonder op: voor vrijwel alle producten in het schap van de drogisterijen wordt plastic gebruikt. Vaak als verpakking en soms zelfs als onderdeel van het product, in de vorm van de eerder besproken microplastics.

Hun zoektocht naar een plasticvrij alternatief resulteerde afgelopen zomer in de oprichting van startup HappySoaps. Hiermee willen ze bijdragen aan de transformatie van de cosmeticabranche richting een plasticvrije productie. De broers openden een kantoor in het nabij Zutphen gelegen dorp Hall, waar ze inmiddels elf werknemers (9 fte) voor zich aan de slag hebben. Al hun producten worden – passend bij de tijdgeest – in Nederland geproduceerd.

Wie zitten erop te wachten?

HappySoapsDe broers stellen zich te richten op, zo vat Marco het samen, ‘de normale consument die wil bijdragen aan het milieu, maar daar niet per se veel meer voor wil betalen’. Oftewel: de massa. Belangrijk om deze klantgroep te bereiken, is dat je niet inlevert op het gebruiksgemak, zo menen de ondernemers. Sprout testte de shampoovariant van HappySoaps voor dit artikel en concludeert dat het inderdaad eenvoudig te gebruiken is. Het duurt niet lang voordat je schuim in je handen hebt.

Een ander punt waarmee de heren de massa hopen te bereiken, is de in hun ogen goed betaalbare prijs van de producten. Al betaal je al snel een kleine 9 euro voor een shampoobar, volgens Marco kun je er net zo lang mee doen als met drie tot vier shampooflessen – zie daar de besparing. Het lukte ons bij Sprout overigens niet om er zó lang mee te doen, maar het moet gezegd: je kunt er even mee vooruit.

Hoever is HappySoaps?

Ook al bestaat het bedrijf nog geen jaar, HappySoaps ligt al op tweehonderd (!) verkooppunten. Voornamelijk in Nederland, maar een paar zaakjes in Denemarken en Australië verkopen de producten van de Gelderlandse broers ook. De heren wisten hun producten tot dusver vooral te slijten aan speciaalzaken, zoals drogisterijen, natuurwinkels, kappers en – opvallend – zelfs bij een houthandel. HappySoaps ligt bovendien al bij verscheidene DA-winkels in het schap, maar het doel is om ook bij de supermarktketens te komen liggen, aldus Marcel.

Op dit moment levert de startup, zoals gezegd, al shampoos, douchegels, conditioners en deodoranten in een vaste vorm, maar er komt meer bij. De komende paar maanden komen de broers met gezichtsreinigers en scheerschuim in vaste vorm.

Wat is het businessmodel?

Marcel vertelt dat ze hun startup zijn begonnen vanuit een direct-to-consumer-model, oftewel het online verzenden van de producten naar klanten. Consumenten kunnen de bars per stuk bestellen of in abonnementsvorm. Het is hard gegaan met de online verkoop en de broers stellen online inmiddels 15.000 terugkerende klanten te hebben. Begin dit jaar begonnen de broers aan de retailverkoop.

Ook al delen ze geen verkoop- of omzetcijfers, de verkoop gaat volgens hen ook in de retail erg goed. Marco: ‘Je zou zeggen dat onze online verkoop de retailverkoop zou schaden, maar dat blijkt niet het geval te zijn. Doordat we zo sterk zijn via onze online verkoop, ontstaat er juist ook veel verkeer richting onze verkooppunten in de stad.’

We gaan de concurrentie aan met grote reuzen

Dat HappySoaps zoveel terugkerende klanten heeft, verklaart Marco deels door het profiel van zijn bedrijf: ‘We vechten wel een beetje tegen de multinationals. We zijn een Nederlands bedrijf, met in Nederland gemaakte producten en we gaan de concurrentie aan met de grote reuzen. Dat spreekt klanten aan, denk ik.’ En wat als Unilever over een paar jaar aanklopt met een geweldig aanbod? Marcel stelt daarvoor open te staan, op voorwaarde dat zijn startup erdoor meer impact kan genereren in het verminderen van de plasticsoep. 

Nog geld nodig?

De broers hebben hun startup volledig gebootstrapped, dus met eigen kapitaal, opgebouwd. In Nederland lukt het volgens hen het prima om dit op eigen kracht te kunnen blijven doen. Winst maken ze nog niet, omdat ze alle opbrengsten investeren in groei. Maar goed, dat komt vanzelf, zodra ze uitgegroeid zijn.

HappySoaps wil echter niet alleen Nederland, maar heel Europa veroveren. Om succesvol in het schap van Europese retailers te belanden, kunnen de broers wel wat groeigeld gebruiken. Hoeveel, daarvan kunnen ze nog geen goede inschatting geven. ‘Belangrijk is dat een investeerder relevante ervaring heeft’, stelt Marcel.

Volgend jaar willen de broers in het eerste land buiten Nederland groots de markt opgaan. Welk land dat zal zijn? Daarover breekt men momenteel nog het hoofd in Hall.

Jelmer Luimstra is journalist voor Sprout en Management Team. Hij schrijft over startups, scaleups en nieuwe economie.