Deze startup wil de persoonlijke versie van Google worden

Martijn Verbove (25) levert met zijn startup History Search een soort Google voor het eenvoudig terugvinden van je bezochte webpagina’s uit het verleden. Tot nu toe financierde Verbove zijn startup zelf, maar hij mikt erop dat gebruikers in de toekomst zijn kas zullen spekken.

Wat is History Search?

Het kan soms knap lastig zijn om iets terug te vinden op internet. Je hebt bijvoorbeeld ooit een interessant artikel gelezen, dat je met iemand wilt delen. Maar hoe goed je ook zoekt, je kunt het niet terugvinden. Of je hebt ergens op het web een whitepaper zien staan dat je nu nodig hebt voor je werk, maar waar was die ook alweer te vinden?

Wij zijn een soort Google, maar dan op persoonlijk niveau

Je kunt dan natuurlijk je eigen browsegeschiedenis doorspitten, maar dat is tegenwoordig geen doen meer. Door de brede toepassing van het internet in ons dagelijks leven bezoekt een gemiddelde gebruiker al snel zo’n 15 duizend webpagina’s per jaar. Het is niet meer te doen om dat zelf handmatig te organiseren of door een lange lijst met linkjes te scrollen.

History Search meent daarvoor de oplossing in huis te hebben. De startup benadert een webpagina op dezelfde manier als een computer een bestand benadert. Het indexeert alle tekst, waardoor het vervolgens mogelijk is om zo’n geïndexeerde webpagina terug te vinden met zinnen, reacties of onderwerpen die de persoon onthouden heeft.

Eigenlijk ook zoals dat gaat met zoekmachines, maar dan in je eigen browsegeschiedenis. “Een soort Google dus, maar dan op persoonlijk niveau”, zegt oprichter Martijn Verbove. De plug-in van de Rotterdamse startup werkt op alle browsers en slaat de webpagina’s die de gebruiker bezocht versleuteld op in de cloud. De diepere missie van History Search: ieder individu moet toegang hebben tot zijn eigen data. Het bedrijf heeft daarmee iets weg van de bekende functie Wayback Machine, maar dan persoonlijker.

Wie zit erachter?

History Search is opgericht door Martijn Verbove (25) en ontwikkeld door zijn eigen bedrijf Convergate. Verbove studeert Applied Computer Science aan de Hogeschool Rotterdam wanneer hij zijn eerste onderneming start. Met de Pyrean helpt hij andere bedrijven bij de ontwikkeling van software.

In 2014 begint de jonge ondernemer aan zijn zoektocht naar een mogelijkheid om een index te bouwen aan de hand van de webpagina’s die iemand bezoekt. Niet alleen om de informatie gemakkelijk terug te kunnen vinden, maar ook om de gebruiker de macht over zijn eigen gegevens terug te geven. “Toen het internet zijn intrede deed, waren webpagina’s nog erg primitief”, zegt Verbove. “Inmiddels zijn het dynamische bestanden geworden en kan een webpagina zowel een document, webwinkel of boekhoudprogramma zijn. Dat maakt de terugvindbaarheid niet makkelijker en de vraag om veiligheid juist groter.”

Op de weg naar een goed werkend systeem, komt de startup tal van uitdagingen tegen. De eerste conceptversie wordt in het voorjaar van 2015 gelanceerd, maar vanwege de vele R&D-fases die het bedrijf doorloopt, wordt een aantal maal van team gewisseld. Zo werkt History Search een tijdje samen met de TU Delft en wordt de tool uiteindelijk afgebouwd door softwarespecialisten in Oekraïne.

Wie zit erop te wachten?

Wij willen internetgebruikers helpen hun informatie te organiseren

Iedereen die regelmatig op het internet zit. Dat kunnen zowel consumenten zijn als professionals. “Mensen zoeken tegenwoordig zo’n beetje alles op internet”, zegt Verbove.” Of het nou gaat om producten, documenten, vakanties of artikelen, alles gaat online. Wij willen internetgebruikers een basis bieden om deze enorme hoeveelheid informatie te organiseren en ze de mogelijkheid geven om die informatie ook snel terug te vinden.”

Zo kan de dienst helpen bij het terugvinden van een eerder beluisterde Soundcloud-playlist, maar ook bij het vinden van een eerder gelezen hoofdstuk uit een online cursus. Vergelijk het met de zoekfunctie op je computer, maar dan online. Je krijgt alleen de relevante informatie van je eigen browsegeschiedenis te zien. Volgens de oprichter helpt dat de internetgebruikers om productiever online te werken.

Hoe ver is de ontwikkeling?

Veel IoT-apparaten willen toegang tot je data, wij laten je zelf beslissen

Na de lancering van de conceptversie van History Search werkte het team samen met een groep van 3.500 gebruikers toe naar de volledige versie. Sinds de lancering vorige maand staat de teller inmiddels rond de 7.000 gebruikers. De startup stelt te staan voor betere en veiligere toegang tot informatie. De afgelopen 3,5 jaar investeerde het bedrijf vooral in het realiseren van een betere toegang. Tegelijkertijd wordt er ook nadrukkelijk naar veiligheids- en privacy-aspecten gekeken. Zo wordt de informatie nu al versleuteld opgeslagen in de cloud met een zogenaamde 256-bits-encryptie. 

De volgende missie is om ook het browsen zelf veiliger te maken. “Over een paar jaar gaat alles via het internet of things, dus zijn al je apparaten aangesloten op het internet. Veel producenten van die apparaten willen ook toegang tot de data. Wij willen de gebruiker juist de mogelijkheid geven om daar zelf over te kunnen beslissen.”

Wat is het businessmodel?

Een basisversie van History Search is gratis beschikbaar. Gebruikers kunnen daarmee de 3.000 meest recent bezochte webpagina’s laten doorzoeken door het systeem. De startup hoopt dat gebruikers de behoefte zullen voelen om verder terug te zoeken, waarvoor Verbove een betaald abonnement aanbiedt. Gebruikers kunnen voor 4 dollar per maand 30.000 pagina’s opslaan en doorzoekbaar maken. Voor 6 dollar per maand krijgen zij onbeperkte mogelijkheden.

Nog geld nodig?

History Search is de afgelopen jaren op de zogenaamde bootstrap-wijze gefinancierd, waarbij Verbove zelf telkens de benodigde investeringen deed om het systeem te bouwen. Op dit moment is er volgens Verbove genoeg financiering om te kunnen opschalen. De oprichter verwacht dat het aantal betalende klanten snel genoeg groeit om de ontwikkeling van History Search in de toekomst te financieren.

Meindert Schut is presentator bij BNR Nieuwsradio. Daarvoor was hij adjunct-hoofdredacteur bij die zender. Hij ontwikkelde de online PR-tool Buzzpress waarmee bedrijven makkelijk in contact komen met de media.