Deze startup wil de verfmarkt verduurzamen

De potten verf waarmee we onze muren schilderen, zitten vol schadelijke stoffen. Zo niet bij duurzaam verfmerk Fairf, van de Rotterdamse ondernemer Laurens van Dort (29). ‘Wij richten ons op alle consumenten.’

Wat is Fairf?

De Rotterdamse impact-startup Fairf levert duurzame verf. De binder wordt gemaakt van restmateriaal uit de papier-en houtindustrie en de verf wordt geproduceerd in een Nederlandse fabriek die draait op zonne-energie. Het in december 2017 opgerichte bedrijf claimt bovendien dat er “geen meetbare concentraties” schadelijke oplosmiddelen in de verf zitten, waardoor de verf vrijwel geurloos is.

Fairf is ontstaan uit een studentenproject van de TU Delft. Oprichter Laurens van Dort begon met medestudenten een crowdfundingproject om een verffabriek voor kleine kunstprojecten in Rio de Janeiro te beginnen, waarbij werknemers de kneepjes van het vak kunnen leren. Ze haalden indertijd 13.000 euro op, en nog steeds stuurt Fairf maandelijks een deel van zijn omzet naar de Braziliaanse stad. Dit geld gaat volgens Van Dort naar educatieprojecten in sloppenwijken.

Wie zit erachter?

Van Dort is de enige oprichter van het bedrijf. Hij studeerde industrieel ontwerp en deed een master strategisch productdesign. Voor die master volgde hij een programma bij de Europese organisatie Climate-KIC, gericht op duurzaam ondernemerschap. Hier raakte hij in de ban van zowel startups als circulariteit. Van Dort studeerde af bij adviesbureau Accenture, waar hij onderzoek deed naar hoe startups en corporates het beste kunnen samenwerken. De ondernemer is momenteel nog de enige persoon op de loonlijst van zijn bedrijf. Wel werkt Van Dort met meerdere freelancers samen.

Wie zitten erop te wachten?

De startup richt zich nadrukkelijk op een brede doelgroep. Zoals Van Dort het verwoordt: “We richten ons op alle consumenten die een muurtje willen schilderen, maar ook op schildersbedrijven en architecten die zich op duurzaamheidsgebied willen promoten.” Alhoewel de verven van Fairf aardig betaalbaar zijn, realiseert Van Dort zich dat hij waarschijnlijk niet alle consumenten zal bereiken. “Niet iedereen is geïnteresseerd in duurzaamheid en sommigen gaan ook naar de bouwmarkt.”

Het is lastig om je als jong verfmerk tussen grote spelers te positioneren

Juist daar, in de bouwmarkt, zie je de producten van Fairf niet liggen. Gaat ook niet snel gebeuren, verwacht Van Dort: “Het is lastig en risicovol om je als jong bedrijf tussen de grote spelers te positioneren.” De startup richt zich daarom bewust op een online aanbod. “Slechts 7 procent van alle verf wordt online verkocht”, stelt de ondernemer, “maar ik denk dat dit steeds meer zal groeien”. Om de bezorging zo duurzaam mogelijk te houden, levert Fairf zijn producten in de grote steden per fietskoerier.

Om toch een presence in de niet-digitale wereld te hebben, lanceerde Fairf twintig zogeheten Fairfspots, oftewel publieke locaties waar geïnteresseerden de kleuren kunnen bekijken. “Denk hierbij bijvoorbeeld aan koffiebarretjes of theaters, met onze verf op de muren. Je ziet er dan een logootje bij staan.”


Het product van Laurens van Dort: duurzame verf.

Hoe ver is Fairf?

Het product is beschikbaar in honderd kleuren. Van Dort stelt tot nu toe “enkele duizenden” potjes duurzame verf te hebben verkocht. Omzetcijfers deelt de ondernemer niet, maar Van Dort stelt wel dat zijn omzet afgelopen jaar met 300 procent groeide. Om de groei vast te houden, richt Van Dort zich momenteel op business-to-business-verkopen. “De Bijenkorf in Rotterdam heeft onze verf gebruikt bij zijn nieuwe renovatie”, geeft Van Dort als voorbeeld. “Dat was erg cool.” Fairf bouwde daarnaast het zogeheten any color-platform, waarmee je alle kleuren van reguliere verf kunt laten mengen op een duurzame manier.

Wat is het businessmodel?

Onze conversie op gratis kleursamples groeit 

Van Dort stelt “servicegericht” te werken. “We laten consumenten gratis kleursamples bestellen", zegt de ondernemer. "Zo kom je op een laagdrempelige manier in aanraking met ons merk.” Als klanten vervolgens daadwerkelijk een pot verf kopen, begint Fairf te verdienen. Ook verkoopt de startup verfgereedschap, zoals rollers en kwasten. “Ons businessmodel zit hem uiteindelijk in de conversie op de kleursamples die we opsturen. Nu we het any color-platform erbij hebben, wordt die conversie steeds hoger.”

Nog geld nodig?

Van Dort stelt tot nu toe één investering te hebben opgehaald om het merk te bouwen en te testen in de markt. Hoe hoog dit bedrag was, houdt hij voor zichzelf. Eind dit jaar wil hij een volgende financiering ophalen om door te groeien. Hij is er nog niet uit hoe hoog dit bedrag moet worden. Het geld zal hij in ieder geval investeren in marketing, het opzetten van meer Fairfspots, het uitbouwen van het any color-platform en – uiteindelijk – de internationalisering van Fairf; Van Dort hoopt op termijn ook de Belgische en Duitse markt op te kunnen. Zwarte cijfers verwacht Van Dort de eerste 5 jaar van zijn bedrijf nog niet te schrijven, want alle winst investeert hij direct terug in de groei van het bedrijf.

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.