Deze startup wil zonnepanelen naar de massa brengen

supersola

Een pakket zonnepanelen op het dak laten installeren, voor velen is het te duur. Wat als je ze per stuk aan consumenten verkoopt? Het is de strategie van Startup van de Week Supersola.

Wat is Supersola?

De Delftse startup Supersola levert zonnepanelen, die je simpelweg op de grond of op een plat dak kunt zetten en kunt aansluiten aan het stopcontact. De zonnepanelen kosten zo’n 600 euro per stuk, wat een stuk minder is dan de 4.000 tot 5.000 euro die het kost om een volledige set op het dak bevestigd te krijgen. Door zonnepanelen per stuk aan te bieden, hoopt Supersola een groep consumenten met een iets kleinere portemonnee aan te spreken. De startup stelt tot dusver ‘honderden’ zonnepanelen verkocht te hebben.

De zonnepanelen zijn door Supersola ontworpen, worden in China vervaardigd en in Nederland geassembleerd, stelt de startup. Eén paneel levert gebruikers jaarlijks een energiebesparing op van 9 procent, stelt oprichter Julius Smith (40). ‘Na 8 jaar hebben zij hun aankoopbedrag terugverdiend en door de jaren heen kun je er 700 euro mee verdienen. De panelen gaan namelijk 25 jaar mee.’ Supersola huist in het Yes! Delft-gebouw van de TU Delft en deed ook eens mee aan dit startupprogramma van de universiteit.

Wie zit erachter?

Smith werkt al 13 jaar in de branche van de hernieuwbare energie. Voor Nuon werkte hij aan het overnemen van windparken, hij was enige tijd consultant en continueerde zijn carriere bij energiebedrijf Engie en Ørsted. ‘Telkens zag ik dat zonnepanelen complex waren opgedeeld in een boel kleine projecten’, zegt Smith. ‘Wat ontbrak, was een simpele, schaalbare oplossing.’ 4 jaar geleden begon hij daarom aan Supersola te werken en hij wist Rolf Fouchier, oud-ceo bij EON, en oud-Delta-topman Arnoud Kamerbeek zo ver te krijgen in te stappen.

supersola
De Supersola in actie. Je zet hem neer, plugt hem in en de zon doet verder het werk.

Wie zitten erop te wachten?

Heb je geld zat, dan zal Supersola niet snel je interesse wekken. In één keer meerdere panelen op je dak laten bevestigen, is immers relatief goedkoper. Mensen met een kleinere portemonnee die zonnepanelen eens willen uitproberen, vallen eerder onder de potentiële kopers van de Delftenaren. Nog een doelgroep, volgens Smith: mensen met een huurhuis. Je gaat dan niet zo snel grote investeringen in het huis doen, dus is het handiger om zonnepanelen te kopen die je bij een eventuele verhuizing weer mee kunt nemen. Tot slot zijn appartementbewoners een doelgroep van Supersola. Zij hebben immers geen dak om zonnepanelen op te bevestigen, maar - doorgaans - wel een balkon.

Hoever is Supersola?

Het product is af en inmiddels te koop. Supersola verkoopt zijn zonnepanelen momenteel nog alleen via BCC, maar klanten kunnen ook een pre-order doen op de eigen site van de startup. Ook doet Smith experimenten met energiemaatschappijen. Het doel is om consumenten bij hun energiepakket de mogelijkheid te geven een zonnepaneel aan te schaffen. Op dit moment draait Smith hiervoor pilots in Tsjechië en Frankrijk. ‘We hopen over vijf jaar in de meeste Europese landen in de schappen te liggen.’

Wat is het businessmodel?

Supersola verdient geld aan de verkoop van zonnepanelen, die het bedrijf via retailers, energiemaatschappijen en via direct-sales hoopt te vermarkten. Smith: ‘Wij verwachten dat er de komende jaren bij veel grotere winkels een heel schap bij zal komen met plug & play-oplossingen, zoals de onze, die de energietransitie vooruit helpen. Je gaat immers niet in één keer voor een ton aan je huis verspijkeren. Plug & play is bereikbaar.’

Nog geld nodig?

Zoals gezegd, heeft Supersola met Fouchier en Kamerbeek twee geldschieters aan boord. Hoe groot hun participatie in de startup is, wil Smith niet zeggen. Hij stelt in ieder geval nog steeds grootaandeelhouder te zijn. De startup heeft plannen om op te schalen in het buitenland te gaan en heeft daarvoor binnenkort groeigeld nodig. Smith wil vanaf september op zoek gaan naar een bedrag van ongeveer een miljoen euro.

Jelmer Luimstra is journalist voor Sprout en Management Team. Hij schrijft over startups, scaleups en nieuwe economie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!