Dit platform wil het Coolblue voor tweedehands spullen worden

Dezelfde ervaring bieden als Coolblue en Bol.com, maar enkel tweedehands spullen bieden van particulieren. Het is de missie van het begin dit jaar gelanceerde platform Switchbay, dat de aanval inzet op Marktplaats.

Wat is Switchbay?

Switchbay is een marktplaats waarop je volgens de oprichters veilig, simpel en tegen de juiste prijs jouw elektronica kunt kopen en verkopen, oftewel: switchen. Dat bestaat al, zou je kunnen denken. En dat klopt natuurlijk ook, maar er is toch een wezenlijk verschil met andere, nu nog bekendere platformen. Bij Switchbay koop en verkoop je de spulletjes met een webshopervaring. Je krijgt als verkoper dus niet te maken met lastige kopers en andersom. 

Switchbay gaat er in feite tussenzitten en treedt op als marktmeester. De koper betaalt via iDeal en heeft na ontvangst 3 dagen de tijd om het product goed te keuren. Komt het product overeen met de advertentie, dan krijgt de verkoper via Switchbay zijn geld. Op die manier verklein je de kans dat er rotzooi verhandeld wordt aanzienlijk, menen de oprichters.

Wie zitten erachter?

De startup is opgericht door een drietal jonge ondernemers. De twee neven Frank Lemaire (25) en Max Hofland (26), samen met Roy Derks (24), die eerder al aan het roer stond bij een vergelijkbare marktplaats speciaal gericht op dvd’s onder de naam Moviemarkt. 

Het idee voor Switchbay ontstaat door een combinatie van factoren. Hofland werkt op dat moment nog bij Sanoma Ventures. Hij ziet daar jaarlijks tientallen startups voorbijkomen die op zoek zijn naar extern kapitaal. Het ondernemersbloed begint daardoor bij hemzelf ook harder te stromen. “Vaak dacht ik toen: als ik in de schoenen van de ondernemer had gestaan, dan had ik het totaal anders aangepakt”, aldus Hofland. Zijn jongere neef studeert op dat moment in Groningen en beiden hebben veel contact over het ondernemerschap.

In zijn studentenhuis ziet Lemaire veel ongebruikte elektronica in de kast liggen. “Een go-pro, die na de vakantie wordt weggelegd, een smartphone die na het afsluiten van een nieuw abonnement niet meer gebuikt wordt en stapels games, die waren uitgespeeld en stof lagen te happen. Als je erop gaat letten, hebben veel mensen grote aantallen ongebruikte elektronica in huis liggen”, constateert Lemaire.

Op de vraag waarom die spullen niet doorverkocht worden aan mensen die ze nog wel willen gebruiken, krijgen de ondernemers steeds hetzelfde antwoord. Het is te veel gedoe. Dat is de trigger voor de twee neven om samen met Derks een marktplaats te bouwen, waarop je zo veilig en simpel mogelijk je elektronica en games tegen de juiste prijs kunt verhandelen. Volgens de ondernemers werkt het systeem zo makkelijk dat niemand nog een excuus heeft om de spullen in een kast te laten liggen. 

Wie zitten erop te wachten?

Iedereen heeft natuurlijk wel elektronica die niet of nauwelijks meer gebruikt wordt, maar eigenlijk nog prima in orde is. Toch richt de startup zich in eerste instantie op millennials en dan met name studenten. Het is een doelgroep die de ondernemers zelf goed begrijpen, omdat ze er zelf ook toe behoren. De apparaten en games die via Switchbay worden aangeboden, zijn dan ook juist populair bij deze leeftijdscategorie. De ondernemers zijn ervan overtuigd dat hun eigen generatie tweedehands spullen wil (ver)kopen, maar dan wel zonder al het gedoe. Daarom wil Switchbay dezelfde ervaring bieden als bekende webshops, zoals Coolblue en Bol.com.

Hoe ver is de ontwikkeling?

Switchbay is half januari live gegaan met het nieuwe platform. Eerder hebben de ondernemers al ervaring opgedaan met een marktplaats voor tweedehands games; Secondplayer. Dat ging eigenlijk best aardig, want er werden bijna 21.000 games verkocht voor een gemiddelde prijs van 20 euro. Ook maakten meer dan 60.000 gebruikers een account aan. Mede daardoor wisten de oprichters een mooie investering binnen te halen, waarmee ze het platform verder konden ontwikkelen tot Switchbay. Naast games is het nu ook mogelijk om consoles, smartphones, tablets, smartwatches, koptelefoons, speakers en action cams te verhandelen. Eventuele uitbreiding naar andere elektrische apparaten zit wel in de planning, maar eerst wil de startup zich richten op de bovenstaande productgroepen.

Wat is het businessmodel?

Verdienen doet Switchbay aan elke deal die via het platform gesloten wordt. Het gaat om een percentage van 5 procent voor zowel de koper als verkoper bij een geslaagde transactie. Stel: een product wordt voor 300 euro aangeboden op het platform. De koper betaalt dan 315 euro en de verkoper ontvangt 285 euro. Switchbay verdient aan deze transactie dus 30 euro. Nu worden er nog vooral games verhandeld via Switchbay. Die zijn doorgaans wat goedkoper. De gemiddelde verkoopprijs per transactie ligt daardoor nu rond de 80 euro. De ondernemers verwachten dat de gemiddelde prijs omhoog gaat, omdat er steeds vaker duurdere apparaten zoals smartphones verhandeld zullen worden. 

Nog geld nodig?

De vraag om extra financiering zit er wel aan te komen. Eind dit jaar willen de oprichters een grote seedronde binnen halen. Tot die tijd hebben angel investors de mogelijkheid alvast aan te haken. Eerder hebben Valentijn Bras (Scoupy) en Olivier Slot (Centercom) al in Switchbay geïnvesteerd. Met hen werd niet alleen het benodigde startkapitaal binnengehaald, maar ook de kennis van twee ervaren ondernemers. Dat is de mannen achter Switchbay goed bevallen. Daarom zijn ze de komende ronde ook weer op zoek naar dit zogenaamde ‘slimme’ kapitaal. De startup wil het geld gebruiken voor marketing en verdere ontwikkeling.

Meindert Schut is presentator bij BNR Nieuwsradio. Daarvoor was hij adjunct-hoofdredacteur bij die zender. Hij ontwikkelde de online PR-tool Buzzpress waarmee bedrijven makkelijk in contact komen met de media.