Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Drivemoby: startup in auto-abonnementen

Een abonnement op een 'eigen' auto die zichzelf terugverdient als je hem verhuurt aan derden. Met Drivemoby combineren Martijn Zuurveen, Sjoerd Koers en Martijn Wiegman op een slimme manier leasing met peer-to-peer autodelen. 

Wat doet Drivemoby?

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn: wie een abonnement neemt bij de startup DriveMoby, krijgt een nieuwe Volkswagen Up! voor één, twee of drie jaar. Onderhoud, verzekering, pechhulp; tot zover lijkt het nog op een standaard leasebak voor particulieren. Maar nu komt het: het Up!-je kan zichzelf terugverdienen via Snappcar en twee andere landelijke autodeelplatformen, waar de DriveMoby-klant het wagentje naar hartenlust en goed verzekerd mag uitlenen. Bij gewone leaseauto’s mag nog nét je partner sturen, maar uitlenen is daarbij uit den boze. “Ik liep zelf tegen het probleem aan toen ik een auto nodig had,” zegt Zuurveen. “Ik wilde er geen aanschaffen, dat is me te kostbaar. Maar een bestaande autodeeldienst als Greenwheels kan ook aardig in de papieren lopen. Dat merkte ik na een weekendje weg met zo’n wagen. Ik dacht: er moet een goedkopere manier komen voor mensen die af en toe een auto nodig hebben. Dus het is echt niet zo dat automotive partijen naar ons kwamen om een nieuw mobiliteitsconcept te ontwikkelen: dit is echt geboren uit ons eigen gemis. En het is wat ons betreft geen lease, maar je neemt een abonnement, zoals je ook een abonnement neemt op je krant of sportschool.’

Wie zitten achter de startup?

Waarom zoeken ze de concurrentie op met lease-bedrijven?’

Herman Hintzen (Henq)

Drie buitenstaanders in de automotive gaan met Drivemoby het avontuur aan: Martijn Zuurveen, niet geheel onbekend als radio-sidekick bij Q-music, technische man Sjoerd Koers en financieel specialist Martijn Wiegman. Het drietal heeft serieuze strategische partners weten te strikken voor hun autoservice: ‘Wij zijn na een lange zoektocht de samenwerking aangegaan met een kleine partner die groene initiatieven ondersteunt met behulp van geld van de Triodos bank. Uit concurrentie-overwegingen hou ik de naam nog even voor me.’ 

Wie zit te wachten op Drivemoby?

Iedereen die met enige regelmaat op een auto is aangewezen, maar de investering en rompslomp rond het autobezit niet wil aangaan. Dat zullen met name jongere mensen zijn in de grote steden, die nog geen opgroeiende kinderen hebben. ‘Autobezit wordt steeds minder belangrijk voor veel mensen, het verliest ook aan status, terwijl autodelen juist een trend is. Alleen: leen jij je 10 jaar oude wagen met gebruiksaanwijzing uit aan onbekenden? En wat als er dan een deuk in komt?’ Uitgebreid marktonderzoek naar de potentiële vraag is lastig, stelt Zuurveen. ‘Ons concept bestaat ook nog niet, dus je vindt nergens ervaringscijfers. Wij gaan ervanuit dat mensen zo’n abonnement willen: volgens het Nibud staat de gemiddelde auto 23 uur per dag stil.”

Wat is het businessmodel achter Drivemoby?

Zuurveen c.s. willen verdienen aan de marge die ze kunnen zetten op het abonnementsgeld. “Onze tarieven zullen zeker concurrerend zijn met die van driejarige leasecontracten en daar nog onder zitten. Maar ze zullen wel dekkend zijn voor alle kosten van de auto, het onderhoud, de administratie en verzekering. Daarnaast verdient Drivemoby er ook een beetje aan.”

Hoe ver is de dienst?

‘We hebben ons het afgelopen jaar volledig in de automarkt verdiept en ervaring opgedaan met zowel koop als (private) lease en peer-to-peerverhuur om tot een proven concept te komen. We hebben alle drie een half jaar geleden een abonnement genomen op ons eigen bedrijf. Het aantal verhuurverzoeken was boven verwachting, ik ontving er afgelopen maand maar liefst zes. Het aanmelden en het proces van verhuren gaat erg gemakkelijk. Contact met zowel huurders als de autodeelplatformen verlopen soepel. De financiële afhandeling gebeurt netjes, overzichtelijk en correct. We hadden niet verwacht dat het zo makkelijk zou zijn om onze auto’s te verhuren en daarmee (dus) de autokosten te verlagen. Afgelopen dinsdag 24 september is onze website live gegaan.’ 

Nog geld nodig?

“Op dit moment hebben we nog geen investeerders nodig. We hebben tot nu toe de website en alle andere zaken uit eigen zak gefinancierd, maar we praten wel met partijen. Zodra we live gaan, moeten we zoveel mogelijk gratis publiciteit zien te pakken. We zijn ook in overleg met verschillende mediapartijen over promotionele acties; we zouden een autopakket kunnen weggeven.”


Dit vindt Herman Hintzen (Henq) van Drivemoby:

‘Je ziet dankzij de verbindende kracht van het net een nieuwe generatie opstaan die delen hoger waardeert dan eigen bezit. Maar het is natuurlijk niet alleen onbaatzuchtigheid: dat dit delen geld oplevert, speelt een grote rol. Met platforms als Airbnb kun je al je huis of logeerkamer verhuren, Snappcar, Mywheels en Toogethr bieden de mogelijkheid om je auto te gelde te maken. Die platforms spelen in op de vraag naar lean en flexibel vervoer, als alternatief voor een eigen bolide. Daarnaast heb je Greenwheels en Car2Go, die dezelfde doelgroep voorzien van ‘car on demand’.’

Vernieuwende aanpak

‘Drivemoby sluit aan op deze trend met een vernieuwende aanpak. Als je je auto zo makkelijk kunt verhuren, dan is ook de business case voor het leasen van een auto aantrekkelijker te maken. Aan het klassieke leasemodel voegt het de vrijheid toe om je auto ook door wildvreemden te laten besturen en daar je maandelijkse abonnement (gedeeltelijk) mee terug te verdienen. In eerste instantie zou je denken dat dit een creatief product van een bestaande leasemaatschappij was, maar de ondernemers achter Drivemoby hebben alles zelf georganiseerd.’

Vaag over partners

‘Niet slecht, in tien maanden tijd een compleet lease-apparaat in elkaar schroeven: financiering, inkoop, verkoop, credit check, service, debiteurenmanagement. Over de partijen waarmee ze dit doen wordt enigszins vaag gedaan, maar de financiering van de auto’s geschiedt door een partij met Triodos bank achter zich, voor wie dit goed in hun groene imago past. Validatie van de markt aan verhuurzijde heeft al plaatsgevonden: de oprichters scoorden gemiddeld 5 keer verhuur in een maand. Of er voldoende mensen bereid zijn om een (short) lease contract aan te gaan, moet nog blijken. Maar het bedrijf is lean vorm gegeven, waardoor de kosten laag blijven zolang de vraag gering is. Dat geeft de mogelijkheid om al lerend te groeien.’
 

Bedreigingen: schalen en leasepartijen

‘Vanuit het perspectief van investeerder zie ik wel bedreigingen. Zodra het platform succesvol blijkt zal het voor de bestaande leasemaatschappijen – in deze tijden immer hongerig naar het herstellen van de volumes van weleer – makkelijk zijn te volgen met vergelijkbare diensten en rechtstreeks aan te sluiten op een van de autoshare-sites. Daarnaast is het internationaal opschalen een uitdaging, gezien het lokale karakter van de share-netwerken, kapitaalverschaffers, verschillen in regelgeving per land.’

Service als kracht

‘De kracht van Drivemoby moet volgens mij dan ook liggen in het bieden van een excellente online service voor de autobezitter. Een dashboard waarmee de eigenaar de beschikbaarheid en verhuurcondities van zijn wagen kan instellen en de doorgifte naar de sharing-sites automatisch wordt verzorgd. En de mogelijkheid voor andere leasmaatschappijen om in dit platform in te pluggen, opdat samenwerken aantrekkelijker wordt dan concurrentie. Drivemoby kan dan als tweezijdige b2b-marktplaats het gebied dekken tussen lease- en share-partijen en zo zonder verlies van focus (ook internationaal) opschalen.’

Eerst klanten

Maar eerst komt de fase waarin moet blijken of klanten instappen op het lease-share model. Is men bereid voor de hogere kosten (ivm verzekering derdenrijders en platform) te betalen? Blijft de markt beperkt tot de particuliere leaseklant of zullen ook zakelijke gebruikers dit model omarmen? De komende maanden zullen het leren. Ik zal Drivemoby met spanning volgen!’

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Conclusies:

– Goed vind ik het vernieuwende idee en de daadkracht van het team;
– Minder goed vind ik dat het bedrijf de concurrentie opzoekt met de bestaande leasebedrijven. Waarom niet samenwerken? Mogelijk gebeurt dit alsnog in latere fase;
– Onzeker is hoe groot de markt is die je hiermee aanspreekt en hoeveel je aan deze dienst kunt verdienen.


Herman Hintzen is oprichter en partner van Henq, een venture capitalfirma die investeert in jonge Nederlandse technologiebedrijven. In portfolio onder meer: Wakoopa, Mendix en CWR Mobility.