Er is meer parkeerruimte in de drukke stad dan we denken, toont startup Vicky aan

Vicky

Een parkeerplek vinden in de drukke stad? Ga er maar aan staan. Startup van de Week Vicky wil dit eenvoudiger maken, door lege parkeerplekken van bedrijven, hotels en particulieren aan te bieden. Wordt dit de Airbnb van de parkeerplaatsen?

Wat is Vicky?

In grote steden is het dikwijls een opgave om parkeerruimte te vinden. De Amsterdamse startup Vicky probeert dit probleem op te lossen met een app die gebruikers laat zien waar er in de stad nog parkeerruimte over is, en wat de prijzen zijn bij verschillende aanbieders. Vervolgens kunnen zij er online een boeking doen voor een parkeerplek en er naartoe navigeren. Als de gebruikers hun auto geparkeerd hebben, krijgen ze via de app een reisadvies naar de plek waar ze naartoe willen.

vickyVoor het ontsluiten van parkeerruimte werkt Vicky samen met bedrijven en hotels. Het idee is dat Vicky-gebruikers de lege plekken op hun parkeerplaats opvullen, vergelijkbaar met de aanpak van concurrenten zoals Parkbee en Mobypark. Via een speciaal parkeermanagementsysteem kunnen hoteliers hun parkeerplekken eenvoudiger opgevuld krijgen, zo gaat het idee.

Om eventuele slagbomen open te krijgen, ontwikkelde Vicky een eigen kastje, de ‘Gateguard’ geheten. Vicky installeert dit bij aangesloten hotels en bedrijven. Ook particulieren kunnen hun eigen parkeerplaats beschikbaar stellen, waardoor Vicky de potentie heeft om het Airbnb van de parkeerplekken te worden. De app is tot dusver alleen in Amsterdam te gebruiken.

Wie zitten erachter?

Vicky werd begin 2018 opgericht door drie vrienden: Pieter Groot (31), Steven Kesler (31) en Sander Kok (33). Groot, Kesler en Kok kennen elkaar nog van van hun studententijd, toen ze bij dezelfde Maastrichtse vereniging waren aangesloten. Toen ze eens door hun thuisstad reden, viel het de drie op dat het ingewikkeld is om er parkeerruimte te vinden. Het idee voor Vicky was geboren. 

Alle drie de founders namen vervolgens hun eigen vaardigheden mee: Groot heeft een businessachtergrond, Kok werkte bij verscheidene IT-bedrijven en Kesler had er al een carrière opzitten bij het gevierde fintechbedrijf Ohpen. Ze doen het niet alleen: de heren hebben inmiddels een vijfkoppig salesteam aangenomen.

Wie zitten erop te wachten?

Vicky richt zich volgens Groot primair op drie gebruikersgroepen: Amsterdammers zonder parkeervergunning, forenzen en toeristen. Aan de aanbodzijde richt Vicky het vizier op hotels, bedrijven en bijvoorbeeld vastgoedpartijen, die ergens nog een lege loods hebben staan. De app biedt hotels ook de mogelijkheid gebruikers te verleiden om iets bij hen te komen eten of drinken. ‘Eén van onze klanten is bijvoorbeeld het Okura-hotel’, zegt Groot. ‘Daar ga je doorgaans wellicht niet zo snel naar binnen, maar als je er toch al bent om te parkeren doe je dit misschien wél.’

Hoever is Vicky?

We willen een stevige fundering in Amsterdam neerzetten

De app lanceerde begin deze maand in Amsterdam en volgens Groot is de animo, eh, groot. Hij stelt inmiddels twintig locaties in de stad te hebben aangesloten, van onder meer Theater Amsterdam en hotel Zoku. Samen zijn deze aanbieders goed voor 2.000 Amsterdamse parkeerplekken. De eerste duizenden aanmeldingen van Vicky-gebruikers zijn binnen, aldus Groot.

De ondernemer zegt op termijn ook naar andere steden uit te willen breiden, in zowel Nederland als daarbuiten. Hij stelt zelfs al een toezegging te hebben voor 2.500 parkeerplekken in andere steden. Wanneer Vicky zijn terrein uitbreidt en waar, dat houdt Groot nog even voor zich. ‘We willen eerst een stevige fundering in Amsterdam neerzetten.’

Wat is het businessmodel?

Gebruikers kunnen de Vicky-app gratis downloaden en kunnen op twee manieren betalen voor parkeerruimte. Ze kunnen per parkeeractie betalen, of op basis van een abonnement. Dit abonnement sluiten ze via Vicky in feite af bij de aanbieder van de parkeerplaats. Zo’n abonnement, legt Groot uit, kunnen gebruikers voor verschillende tijdsvakken afsluiten: voor de hele week, enkel de weekends, tijdens kantoortijden of voor bijvoorbeeld een paar dagen per week. De flexibiliteit van abonnementsvormen hangt wel af van het aanbod en de wensen van de aanbieder, voegt hij eraan toe. ‘Hotels zullen bijvoorbeeld in de weekends minder plaatsen hebben en bedrijven juist weer meer.’

Geld verdient Vicky door middel van het heffen van een percentage van de boekings- of abonnementsinkomsten van aanbieders. Hoe hoog dit percentage is, wil Groot uit concurrentie-overwegingen niet zeggen.

Nog geld nodig?

De startup haalde tijdens de coronacrisis zijn eerste investering binnen, vertelt Groot. Een groep informele investeerders stak geld in Vicky. Hoeveel precies en wie deze investeerders zijn, mag Groot niet zeggen. Of de heren alweer op zoek zijn naar een vervolginvestering? Dat niet per se, zegt Groot, ‘maar als iemand interesse heeft, openen we graag het gesprek’.

Jelmer Luimstra is journalist voor Sprout en Management Team. Hij schrijft over startups, scaleups en nieuwe economie.