The Fixables: warm bad voor kapotte smartphone

The Fixables

Een smartphonereparatie zou wat The Fixables betreft een relaxte ervaring moeten zijn, zonder de armetierige sfeer en klantonvriendelijke beleving die belwinkels doorgaans oproepen. Oprichters René Smit en Ferry Timmer gaan voor een landelijk dekkend franchiseconcept.

Wat doet The Fixables?

De in 2012 opgerichte onderneming repareert stukgevallen of verdronken mobiele telefoons en tablets. Zo’n 80 procent van de beschadigde telefoons kan binnen een half uur gefixt worden, luidt de claim. Klanten krijgen vooraf inzicht in de kans op succesvolle reparatie, de tijdsduur en de kosten. The Fixables heeft 2 vestigingen (Amsterdam en Utrecht) en is inmiddels bezig met een derde locatie.

Nederland telt nu 8,5 miljoen smartphone-eigenaren, en die laten hun kostbare toestellen niet zelden vallen in wc’s en grachten. De oprichters van The Fixables hopen dat smartphones steeds langer meegaan en dat het populairder wordt om de levensduur van het apparaat te verlengen met een opknapbeurt of reparatie.

Dat komt bijvoorbeeld omdat meer mensen een telefoon simlockvrij kopen, of na afloop van hun contract niet automatisch een nieuw toestel krijgen aangeboden. Ook worden er meer relatief goedkope smartphones verkocht aan prijsbewuste consumenten. Repareren bespaart niet alleen veel geld, ‘maar past ook bij een duurzame samenleving’, stelt de winkel.

Zeker in Amsterdam is het soms arrogantie ten top

The Fixables probeert in te springen op deze schademarkt en wil zich onderscheiden door zijn klanten zoveel mogelijk in de watten te leggen. En door de stress over hun stukkende mobieltje te dempen met een gezellige sfeer en gratis koffie.’ Zeker in Amsterdam is het soms arrogantie ten top in winkels’, zegt oprichter René Smit, ‘bij ons is dat helemaal anders.’

Niet alleen de hardware is van belang, stip Smit aan. Juist de enorme hoeveelheid persoonlijke foto’s en contacten op een smartphone is voor de meeste mensen het redden waard. Een vestiging van The Fixables moet daarom de uitstraling van een sjofele belwinkel vermijden en vertrouwen en transparantie uitstralen. ‘Daarom is ons reparatiegedeelte ook open, achter glas. Op zo’n telefoon staat natuurlijk van alles: foto’s, emails, contacten, dan wil je niet dat er rare dingen mee gebeuren.’

Wie zitten er achter The Fixables

Oprichter René Smit en compagnon Ferry Timmer. Smit heeft een achtergrond in de it-wereld, maar was enkele jaren geleden ‘een beetje klaar met de corporate omgeving’.

‘Ik was 40 dus ik kon nog een keus maken’, vertelt Smit. ‘Toen ben ik met een vriend om tafel gaan zitten. Hij zei: waarom gaan we geen smartphones maken; ik dacht, dat kunnen jongeren vast veel beter dan ik zelf.’

Smit begon vervolgens een nieuw winkelconcept uit te werken. Het moest wel iets unieks worden, ‘met een serviceconcept op hoog niveau’. ‘Toen zijn we op een ochtend de iPhone van een kennis gaan repareren. Daar deden we een halve dag over. Het was wel duidelijk dat we dat niet zelf moesten gaan uitvinden. We hadden iemand nodig, en die zijn we via-via tegengekomen.’ 

Smit noemt het ‘een kick’ om voor jezelf bezig te zijn. ‘Ik verdien de helft, en werk twee keer zoveel. Maar er is bijna niets zo leuk als mensen blij maken.’

Wat is het verdienmodel?

Uiteraard de reparatiekosten, en deels de verkoop van accessoires en het doorverkopen van tweedehands telefoons (met garantie). Daarnaast probeert de winkel in te haken op de stroom reparaties waar verzekeraars mee worden geconfronteerd.

Hoe schaalbaar is The Fixables?

Voor Smit zijn de eerste 3 winkels bedoeld om ervaring op te bouwen, om het concept vervolgens uit te kunnen rollen als franchiseketen. ‘We willen uiteindelijk landelijke dekking hebben.’

‘Veel mensen hebben verzekering, maar dan ben je je telefoon zo 3 weken kwijt. Mensen willen dan niet. Met landelijke dekking kunnen zouden klanten binnen een 1 uur bij een vestiging kunnen zijn zodat de telefoon direct kan worden gemaakt.’

Zo’n landelijke dekking wordt lastig met allemaal eigen winkels met een hoop mensen die in loondienst zijn, zegt Smit. ‘Dan werkt een franchiseconcept beter. Die franchisenemer is verantwoordelijk voor zijn eigen omzet en klanten. Die wil wel knallen.’

Die franchisenemer is verantwoordelijk voor zijn eigen omzet en klanten. Die wil wel knallen.

Zodra Amsterdam en Utrecht helemaal goed lopen volgen de franchise-winkels ‘zo snel mogelijk’. Smit en Timmer staan nog voor de keuze nog of hij eerst zelf nieuwe winkels gaat bouwen om er vervolgens franchisenemers in te zetten, of dat hij de franchisenemers zelf de volledige winkel laten opzetten.

Het concept van The Fixables is te kopiëren, beaamt Smit, ‘maar het valt of staat met de mensen. Je zoekt mensen die niet alleen een telefoon kunnen maken, maar die tegelijk de klant op z’n gemak kunnen stellen. Dat is best lastig, ten eerste omdat er geen opleiding is tot smartphonemonteur. We moeten iedereen zelf opleiden.’

Nog geld nodig?

‘Nu niet, maar wel als we straks sneller willen groeien. Dan is het de vraag of we het zelf nog kunnen bekostigen.’


Dit vindt Michael Lucassen, managing partner bij TIIN Capital, van The Fixables: Michael Lucassen

Soms krijg je van die concepten en plannen voorgelegd waar je de wenkbrauwen bij fronst. Gewoonweg omdat je het idee hebt dat de ondernemer er totaal niet over nagedacht heeft of er wel behoefte is aan het product of de dienst. Dat is hier niet het geval. Een entertainend en toegankelijk winkelconcept dat ook nog eens een product of dienst levert waar zeker behoefte aan is maakt mij alleen maar blij. En een leuk verblijf, en je mobiele apparaat gerepareerd..  Ik zeg, twee vliegen in één klap.

Hoewel ik zeker geen retailspecialist ben weet ik wel dat de consument tegenwoordig op zoek is naar beleving in de winkel. Zo zijn pop up-winkels marketinginstrumenten die een korte impuls op een specifieke locatie kunnen geven.

Aandacht

Als ik de foto’s van de winkels van The Fixables zie, dan geeft mij dat het gevoel dat er veel aandacht is voor de klant. Het lijkt entertainend en vriendelijk met sociale interactie. Er is koffie, er is amusement, er is verse koffie en er is een winkel met gadgets en een flatscreen met verbluffende high tech filmpjes. En als je online wilt en je hebt geen apparaat bij de hand, dan zorgen ze voor een Ipad. Het nodigt bijna uit om er naar toe te gaan zonder dat je überhaupt een reparatie aan je telefoon of tablet nodig hebt.

Ondenkbaar

En dan zijn we bij de core business van het bedrijf; Kapotte of verzopen smartphones repareren. Het apparaat waar we niet meer zonder kunnen. Het is ondenkbaar dat je thuis de deur uitgaat zonder je smartphone. En als het gebeurt heb je het snel in de gaten. Je grijpt naar je binnenzak, je tas, je koffer en je weet meteen wat je mist! Was het vroeger je pakje sigaretten, nu is het je smartphone. Een dag zonder smartphone, is een dag niet geleefd.

Dus als het ding kapot is, en je kan het snel laten repareren, zoek je de snelste en beste oplossing. Dat kan The Fixables zijn. Merkonafhankelijk en dus toegankelijk voor iedereen. Het zou me dan ook niet verbazen dat hierdoor The Fixables succesvol is en blijft. Temeer nu het als een soort van hypermoderne privékliniek zorg besteedt aan de patiënt en de begeleider.

Het zou niet de eerste keer zijn dat het op kwaliteit de mist in gaat

Misschien dat dit dan ook wel de valkuil is van The Fixables. Het zou een franchiseketen moeten worden waar de kwaliteit op iedere locatie is gewaarborgd. Dat is een hele uitdaging en vraagt een zorgvuldige controle, handboeken en management. Het zou niet de eerste keer zijn dat het op kwaliteit de mist in gaat.

Beleving

Er zijn ook andere initiatieven (zoals U-Break-I-Fix),  naast de locale kleine telecomspecialist, maar de zorg en beleving die The Fixables uitstraalt voelt wel erg goed. Het doet me conceptueel denken aan 2theloo, dat behalve schone wc’s ook aanverwante producten biedt, waaronder gifts en gadgets en soms een koffiecorner. Ook 2theloo speelt letterlijk in op een dringende behoefte. En met succes!

Ik gun dit initiatief in ieder geval ook het succes, voldoende afslag op de kassa en loop op de vloer. Aan kapotte smartphones zal geen tekort zijn. Smartphones zijn fixable, niet untouchable.'

Michael Lucassen is managing partner bij TIIN Capital (The Informal Investors Network). Opgezet als club van informals, is TIIN uitgegroeid tot een actieve venturecapitalinvesteerder in groei, buy-outs en jonge technologiebedrijven. In portfolio onder meer: CWR Mobility, Type22 en The Saints.

Redacteur en coördinator Sprout.nl. Tips: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!