Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

GoodHout helpt met kokoshout boeren en milieu

Met Yes!Delft-startup GoodHout werkt Silvia ten Houten aan een alternatief voor houten plaatmateriaal op basis van kokosnootafval. 'Het is cleantech, het heeft impact op het leven van boeren in Indonesië en het heeft alles in zich om een commercieel succes te worden.'

Wat is GoodHout?

GoodHout is (of eigenlijk: wordt, want het wordt nog volop ontwikkeld) een sterk en brandvertragend plaatmateriaal à la MDF, maar dan gemaakt uit de harde bolsters van kokosnoten. Zo worden die niet alleen hoogwaardig hergebruikt, het bespaart op de CO2-uitstoot waaraan de bouwsector een grote bijdrage levert en genereert voor boeren in de derde wereld extra inkomsten. Bovendien gebruikt GoodHout geen formaldehyde of lijm om de vezels te hechten, zodat het een veilig en puur natuurlijk materiaal is. “Ik liep er tegenaan toen ik op zoek was naar een mooie businesscase,” zegt oprichter van GoodHout Silvia ten Houten. “Universiteit Wageningen had het al een jaar of tien op de plank liggen, niemand die nog besloten had het te vermarkten.” 

Wie zit achter de startup?

Ten Houten sloeg dus wel toe. En vergis je niet in haar achternaam: ze is dan wel geboren in Nederland, haar moeder is Javaanse, ze groeide op in Nieuw-Zeeland en studeerde ook in de VS en Nederland voordat ze daar neerstreek, op zoek naar haar roots. “Maar als ik eerlijk ben voel ik me het meest Kiwi.” Als bedrijfskundige had Ten Houten banen bij onder meer DSM, Van Doorne en Stibbe. “Daar zat ik aan de business development-kant, maar ik heb altijd de kriebel gehad om zelf te ondernemen. Ik wist alleen lange tijd niet waarmee, tot dit voorbij kwam.”  Ten Houten heeft een klein team met een technische co-founder en een strateeg om zich heen, die zich nog niet fulltime aan GoodHout hebben kunnen verbinden. “Dat is het kip-eiprobleem: we moeten eerst bewijzen dat ons product in volumes geproduceerd kan worden voordat investeerders en partners aanhaken en er geld is om mensen aan te nemen.”

Wie zit te wachten op kokoshout?

Dat laat zich wel raden: iedereen die cradle to cradle of anderszins verantwoord wil bouwen of gewoon op zoek is naar sterk materiaal met een goed verhaal. De boeren die het kokosafval leveren – bij voorkeur uit Indonesië, waar Ten Houten onlangs op Bali en Lombok vooronderzoek heeft gedaan – kunnen ook wel varen bij GoodHout. Nu verbranden ze nog jaarlijks de resten van 16 miljard kokosnoten, GoodHout geeft die meer waarde als grondstof. “We zijn nog druk het fabricageproces aan het optimaliseren, maar we kijken tegelijkertijd naar toepassingen: als bouwmateriaal, in meubels, als geluiddempend materiaal. Uiteindelijk help je de boeren in Indonesië en het milieu als je klant wordt van GoodHout. Ik sta te trappelen om als succesvol bedrijf zoveel invloed uit te kunnen oefenen.”

Wat is het verdienmodel?

GoodHout wil vooral investeren in onderzoek en ontwikkeling rond dit en andere materialen van kokos en andere vezels. “We zouden het bijvoorbeeld ook kunnen combineren met hennep. Het onderzoek naar de materialen, de mogelijke toepassingen en het fabricageproces moet ons een kennisvoorsprong opleveren, die we al dan niet met partners te gelde kunnen maken.” 

Hoe ver is GoodHout?

GoodHout heeft veelbelovende resultaten geboekt bij de ontwikkeling van zijn ‘recept’, maar een product is er nog niet. Ten Houten krijgt wel veel partijen mee in haar avontuur: vorig jaar won ze met haar social cleantech business het Launchlab van Yes!Delft,  het programma voor prille businessideeën. Aansluitend kon ze de Climate-KIC accelerator in, een Europees programma voor duurzame startups. Vorige week werd GoodHout geselecteerd als een van de 12 duurzame ondernemingen voor het Investment Ready Program, dat de deelnemers klaarstoomt voor investeerders en internationale groei. En volgende maand pitcht ze in de finales van Ondernemen zonder Grenzen én de prestigieuze Accenture Innovation Awards, categorie circular economy. “Ik doe aan cherry picking: elk programma levert me wel nieuwe kennis op, exposure, een waardevol netwerk en nieuwe investeerders. Het is fantastisch om in Yes!Delft te zitten: de uitstraling van dat merk helpt ons enorm.” Intussen praat Ten Houten al met fabricagepartners in Azië en launching customers. “Maar eerst zullen we het fabricageproces moeten uitwerken, een blauwdruk van een fabriek moeten opstellen en een pilot draaien voordat we echt contracten kunnen tekenen.”

Nog geld nodig?

Ten Houten is al anderhalf jaar aan het bootstrappen en kreeg, afgezien van de bijdragen uit de accelerators, nog geen geld van buiten. “Ik wil eerst voldoende waarde opbouwen om tegen condities waar ik blij van wordt een seedronde te kunnen doen.” Afhankelijk van hoe snel ze haar houtvervanger marktklaar weet te krijgen, zou ze ook strategische partners kunnen laten mee-investeren.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Over haar ambities is Ten Houten niet bescheiden: “Ik wil hier een commercieel succes van maken dat straks in de schoolboeken over social business strategie opduikt. Dat over twintig jaar een Indonesische student medicijnen op me afstapt en zegt: ik kon naar school gaan dankzij jullie education charity en doordat mijn vader werkte in een van je eerste fabrieken. Nou klink ik misschien een beetje soft, maar dit is zo’n feelgood product dat ik elke dag wakker word met de gedacht: wat een voorrecht om dit te mogen doen.”