Hoe Easee oogmetingen naar de online wereld brengt (en de wetenschap achter zich kreeg)

Easee

Startup van de week Easee brengt oogmetingen voor brillen en contactlenzen naar het internet. Oprichter Yves Prevoo zag zijn medeoprichters in de lastige beginfase afhaken, maar zette door en kreeg afgelopen maand wetenschappelijke erkenning van het Universitair Medisch Centrum Utrecht.

Wat is Easee?

Een online oogmeting, waarmee je met behulp van een smartphone en een computer binnen 20 minuten de sterkte van je bril of contactlenzen bepaalt. Na het meten van je gezichtsvermogen worden de resultaten bekeken door optometristen (veredelde opticiens) van Easee, die binnen 24 uur een resultaat terugsturen.

De techniek is “in potentie best wel disruptief”, zegt oprichter Yves Prevoo (foto derde van rechts). “Aangezien steeds meer mensen online brillen en contactlenzen willen kopen, maar nog gehinderd worden doordat ze voor de meting zelf naar een opticien moeten.”

Wie zitten er achter?

Oprichter Yves Prevoo werkte bij medicijngigant Pfizer toen hij erachter kwam dat een Amerikaans bedrijf bezig was met online oogmetingen. Prevoo besloot het idee zelf uit te werken als business case voor de MBA die hij destijds deed. In 2016 zegde hij zijn baan op, om zich – met hulp van een aantal oogartsen en optometristen – volledig op Easee te storten.

Er zouden een paar spannende jaren volgen. Zo haakten twee co-founders vroegtijdig af, omdat het ontwikkelen van de techniek langer duurde dan verwacht. Prevoo: “Op het moment dat we begonnen, wisten we niet of het überhaupt zou gaan werken. Het is heel onzeker of je alle technische knelpunten gaat oplossen. En omdat we de eerste zijn, is er niet echt druk vanuit de markt om het snel te implementeren.” Prevoo werkte zelf 2 jaar zonder salaris.

“Ik geen achtergrond in software, dus voor mij was het sowieso een steep learning curve. Een van mijn co-founders was developer. Toen hij afhaakte, was het even de vraag of het wel zin had om door te gaan. Ik was helemaal terug bij af, maar ben toch doorgegaan en heb nieuwe mensen gevonden.” Inmiddels werken er vijftien mensen bij Easee.

Wie zitten erop te wachten?

Easee richt zich vooral op de (online) verkopers van brillen en contactlenzen. “Maar uiteindelijk willen die een product dat de consument graag wil gebruiken, dus zijn we heel erg bezig met het creëren van een goede klantervaring en steken we veel tijd in het verkrijgen van inzicht in hoe klanten het gebruiken.”

De startup ontdekte een nieuwe doelgroep: ziekenhuizen, maar ook andere organisaties die – al dan niet regelmatig – een zogeheten zichtbepaling afnemen. (Denk aan het kunnen lezen van een nummerbord voor een rijbewijs). Zo raakte Prevoo via via ook in gesprek met het Britse leger, die potentiële nieuwe rekruten een oogmeting wil aanbieden om te bepalen of ze überhaupt in aanmerking komen voor een sollicitatie.

Easee werkt momenteel aan een minimum viable product voor het Universitair Medisch Centrum in Utrecht, dat Easee wil inzetten voor het controleren van patiënten die een staaroperatie achter de rug hebben, die daardoor niet meer naar het ziekenhuis hoeven te komen voor controles. Het gaat hier om een flinke markt: als alle staarpatiënten (alleen al in Nederland gaat het om 200.000 ingrepen per jaar) thuis konden blijven, zouden ziekenhuizen 25 miljoen euro per jaar kunnen besparen, rekent Prevoo voor.

Hoe ver is Easee?  

Tot nu toe deden 13.000 mensen een oogmeting met Easee. “Het platform staat en is schaalbaar”, zegt Prevoo. “We kunnen in theorie miljoenen gebruikers aan. Het is nu vooral een kwestie van kijken hoe we verschillende soorten klanten kunnen helpen.” Zo is de startup nu bezig met een test waarbij mensen met contactlenzen die niet meer halverwege de test uit hoeven te doen.

Het product is sinds kort – naast een CE-certificering – ook medisch gevalideerd: Easee liet zijn techniek testen door wetenschappers van het UMC. De uitkomst van dat onderzoek is dat ook een computer een bril kan voorschrijven en niet onderdoet voor een traditionele meting bij een opticien, zo bleek vorige maand.

Wat is het businessmodel?

Easee aast op partnerships met zoveel mogelijk verkopers van brillen en contactlenzen, om op die manier hun online sales te vergroten. Zo deed de startup onlangs een pilot met Ace & Tate, die zijn klanten via een koppeling (API) een oogmeting aan kan bieden.

Ook zijn er samenwerkingen met Zonnebrillen.com (voor zonnebrillen op sterkte), en gebruikt ooglaserbedrijf Vision de techniek van Easee om patiënten op voorhand te kunnen adviseren of zij in aanmerking komen voor een oogbehandeling. Via een online portal (‘Smart Vitaal’) kunnen werkgevers de techniek van Easee aanbieden aan hun werknemers.

Nog geld nodig?  

Easee scoorde vorig jaar een seed-investering (het bedrag wordt niet gedeeld) bij Nimbus Ventures. Prevoo is “net begonnen met de eerste kopjes koffie” voor een vervolginvestering (Series A) van enkele miljoenen euro’s, die hij voor het eind van het jaar wil beklinken. Belangrijker dan de precieze hoogte van het bedrag is wat hem betreft dat er een internationale tech-investeerder aan boord komt “die ons kan helpen wereldwijd te schalen”.

“Een derde van de bevolking loopt rond met geen, of een verkeerde bril – dat is bizar”, zegt de ondernemer. In Duitsland werden de eerste stappen over de grens al gezet. “Het was niet eenvoudig om daar binnen te komen, qua regels. Maar er is in Duitsland een groot tekort aan opticiens, dus we lossen daar echt een probleem op in de keten. We hebben daar tot nu toe een paar honderd mensen geholpen, zonder dat we echt iets aan marketing hebben gedaan.” 

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl