Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe een startup de grootste voetbalclub ter wereld wil worden

Wel willen voetballen, zonder vast te zitten aan allerlei teamverplichtingen. FC Urban regelt voetbalwedstrijden midden in de stad volgens het Netflix-model.

Wat is FC Urban?

Met FC Urban kun je voetballen waar en wanneer het jou uitkomt, zonder dat je lid hoeft te zijn van een voetbalclub. Stel, je hebt best zin in een lekker potje voetbal, maar ziet het niet zitten om op zondagochtend vroeg uit je bed te komen voor een wedstrijd bij Poldervogels uit.

Met FC Urban voetbal je waar en wanneer het jou uitkomt

Iedereen die in een voetbalteam zit, krijgt er vroeg of laat mee te maken; teamgenoten die afzeggen waardoor je geen compleet elftal op de been kunt krijgen. Of je hebt zelf niet zo’n zin in die ver afgelegen uitwedstrijd, omdat je dan een halve dag kwijt bent terwijl je wel iets beters met je kostbare tijd zou kunnen doen.

Met FC Urban voetbal je waar en wanneer het jou uitkomt – met oude bekenden of met nieuwe vrienden. Leden van FC Urban surfen naar de web-app en kunnen zich daar aanmelden om mee te doen. De startup zorgt voor ballen, hesjes, twee stevige goals, cornervlaggen en Urban Master, een soort scheidsrechter die er ook voor zorgt dat iedereen zich welkom voelt. Als het aan de oprichters ligt, dan moet FC Urban uitgroeien tot de Netflix van het voetbal.

Wie zitten erachter?

Kees Lohman (33) en Joep Lamme (30) spreken ruim tien jaar geleden in de kroeg al af dat ze ooit samen een onderneming zullen starten. Ze hebben op dat moment nog geen idee wat ze willen doen, alleen dat ze het samen willen doen. Het plan ontstaat om eerst ergens werkervaring op te doen om vanuit daar verder te gaan.

“Dat lukte, want in 2013 werken we beiden bij Made in Scotland”, aldus Lohman. “Daar hebben we ontzettend veel mensen leren kennen, kennis opgedaan en investeerders ontmoet. Dat was een goede basis om drie jaar later voor onszelf te gaan beginnen.”

Het idee voor FC Urban ontstaat vanuit een eigen frustratie

Het idee voor FC Urban ontstaat vanuit een eigen frustratie. Terwijl de twee ondernemers samen brainstormen over een businessplan krijgt Lohman een appje van de aanvoerder van zijn voetbalteam. “Hij vroeg me waar ik bleef, terwijl ik me eerder al had afgemeld. Dat was de druppel voor mij. Ik wilde niet meer in een vast teamverband bij een club voetballen.”

Dat is ook het moment waarop de twee op het idee van FC Urban komen. Voetballen willen ze wel, maar niet al dat gedoe van een vast team, vaste tijden, afzeggen voor een wedstrijd die niet uitkomt, invallers moeten regelen, fluitbeurten en ga maar door. Voetballen wanneer het uitkomt, dat is het idee achter FC Urban.

Wie zitten erop te wachten?

Iedereen die lekker wil voetballen in de stad, maar niet vast wil zitten aan de verplichtingen van een vast team bij een voetbalclub. Een vaste competitie op een vaste dag, vaak zondag, is voor veel mensen vaak helemaal niet zo prettig. FC Urban is er voor iedereen die zin heeft in een potje voetbal, maar daar niet elk weekend aan gebonden wil zijn. Veel gebruikers zijn dan ook mensen die gestopt zijn met het traditionele clubvoetbal, maar wel gek zijn op het spelletje, menen de twee ondernemers.

Hoe ver is de ontwikkeling?

De eerste wedstrijd van FC Urban vindt plaats op 1 april 2017 in het Vondelpark met vrienden van de oprichters. Voorbijgangers zien een serieus potje voetbal met goede doelen, hesjes en vlaggen – eigenlijk alles wat je nodig hebt voor een wedstrijd. Door mond-tot-mondreclame groeit FC Urban gestaag en na een paar weken zien Lohman en Lamme meer onbekenden meedoen dan vrienden. “Op dat moment wisten we dat we raak hadden geschoten.”

Er zijn inmiddels twee investeerders aan boord

Inmiddels zijn er twee investeerders aan boord en is de web-app ontwikkeld. Het concept blijkt aan te slaan in Amsterdam, waar nu al meer dan twaalf wedstrijden per week worden gespeeld en ruim vijfhonderd betalende gebruikers zijn aangesloten. In Rotterdam rolt de bal nu ook en kan er op verschillende plekken gevoetbald worden. In Hoorn staat alles in de startblokken om dit voorjaar los te gaan en in Den Haag, Utrecht en Haarlem worden pilots gedraaid. Uiteindelijk heeft FC Urban de ambitie om de grootste voetbalclub ter wereld te worden, met wedstrijden in steden over de hele wereld.

Wat is het businessmodel?

FC Urban heeft gekozen voor een abonnementsmodel, vergelijkbaar met Netflix. Gebruikers kiezen een abonnement dat bij hen past en vanaf dat moment kunnen ze vanaf 9,99 euro per maand in principe voetballen zo vaak als ze willen.

Daarnaast betrekt de startup ook het bedrijfsleven en verschillende merken bij het concept. Voor meerdere partijen blijkt het interessant om zich te verbinden aan de doelgroep van FC Urban. Zo levert sportmerk Kappa de hesjes voor de spelers en jassen en trainingspakken voor de Urban Masters. Ook Sony heeft zich bij de oprichters gemeld.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

FC Urban stelt op basis van de prestaties van de leden elke maand een dreamteam samen van de tien beste spelers. De voetballer die de lijst aanvoert, krijgt de nieuwste Sony Xperia-smartphone cadeau. Volgens de mannen achter FC Urban is dit een mooie manier om een nieuw product aan de man te brengen, mede door de aandacht voor dergelijke acties op social media. Bedrijven kunnen verder ook wildcards inkopen en inzetten voor hun eigen medewerkers.

Nog geld nodig?

Het team is op dit moment latent op zoek naar nieuwe investeerders. Met de huidige financiering lukt het om verder te kunnen groeien in de Nederlandse steden en om het concept en het product verder te ontwikkelen. Een investeerder die samen met de oprichters FC Urban wil laten groeien tot de grootste voetbalclub van de wereld, is van harte welkom. Plannen zijn er in ieder geval genoeg.