Hoe Extralingo de markt voor taalreizen wil disrupten

Extralingo

Miljoenen mensen gaan ieder jaar op taalreis. Startup van de week Extralingo wil die markt veroveren met een nieuw platform, en krijgt daarbij hulp en startkapitaal van de twee oprichters van vakantiehuizenwebsite Belvilla.

Wat is Extalingo?

Extralingo is een ‘Booking.com’ voor taalreizen. De Nederlandse startup wil zo veel mogelijk taalscholen laten zien, zodat je in Madrid bijvoorbeeld kunt kiezen uit twaalf taalscholen. Een voorwaarde is wel dat reizigers zo’n beetje elke week moeten kunnen instromen, dat een school goede reviews krijgt en goedgekeurd is door een onafhankelijke organisatie (zoals taal- en cultuurinstituut Cervantes in Spanje). Ook de ‘beleving’ van een taalschool telt, zoals een ligging aan zee, samen kajakken of de kroeg induiken en kooklessen doen.

Extralingo positioneert zich als platform voor taalscholen die niet altijd de tijd en middelen hebben om hun aanbod goed over de (digitale) bühne te krijgen, zegt Steffen Beumer (foto tweede van rechts), samen met Devin van Gelder (foto eerste links) oprichter van Extralingo. “We merken dat het de individuele taalscholen niet lukt om zich goed in de markt te zetten. Websites zijn soms onduidelijk, of maar in één taal.”

Die scholen hebben dan ook niet de middelen van de grootste speler in deze markt, Education First, een bedrijf met ruim 46.000 mensen in dienst en 52 taalscholen in vijftig landen. Extralingo probeert onder de prijzen van die gigant te duiken. “Het hoeft geen 1200 euro te kosten, het kan ook voor 350 euro”, zegt Beumer. Gaan die budgetprijzen niet ten koste van de kwaliteit? Beumer claimt dat de scholen van Extralingo dezelfde kwaliteit bieden. “We zijn efficiënt ingericht en hebben prijsafspraken gemaakt met scholen.”

Extralingo is ook een reisbureau, dat de contactpersoon blijft gedurende de reis. Tot nu toe boekte 85 procent van de mensen die tijdens de eerste testfase een taalreis afnam ook een accommodatie, zegt Beumer. Een lidmaatschap van garantiefonds SGR moet reizigers het vertrouwen geven om met de startup in zee te gaan. De dienst is daarmee “niet zomaar een doorgeefluik”, zoals Beumer het zegt. Het boeken van vluchten is een optie voor de toekomst.

Wie zitten erachter?

Tijdens het zoeken van een taalreis stuitte Beumer (27) op slecht vindbare, en vaak lastig toegankelijke websites van taalscholen. Daar ligt een kans, denkt de ondernemer, die vriend en zakenpartner Devin van Gelder (25) aanhaakt met een plan voor een nieuw platform. Terwijl Beumer zich vooral bezig houdt met online strategie en klantervaring, is Van Gelder de cijfergoeroe en de ondernemer die naar buiten toe de meeste contacten onderhoudt.

Het tweetal haakt ook Dick Hakkenbroek (foto eerste rechts) en Dries Veen (foto tweede links) aan, de oprichters van Belvilla, een aanbieder van vakantiehuizen. Behalve startkapitaal helpen die twee reisveteranen Extralingo bij het opbouwen van het bedrijf. “Het is heel waardevol om een investeerder te vinden met niet alleen geld maar ook de kennis”, zegt Beumer. “Zij adviseren ons, hebben veel connecties in de markt. Dries is echte en marketingman, Dick kijkt goed naar organisatorische zaken.”

Hoever is Extralingo?

Extralingo ging deze week live met een aanbod van 138 taalscholen in Spanje, Malta en het Verenigd Koninkrijk. Deze week gaat ook Frankrijk live, waarna ook Italië en Duitsland op korte termijn moeten volgen.

De startup ging bewust niet met heel veel landen tegelijk live, zegt Beumer. “Door de complexiteit van de markt kom je veel uitdagingen per land tegen. Zoals op het gebied van belastingen en de regels rondom reizen. Die dingen moet je per land aanvliegen. Daarnaast is het interessant om te kijken hoe mensen reageren op ons eerste versie. Met een kleiner aanbod kun je sneller dingen aanpassen. We groeien en leren nu tegelijkertijd.”

De complexiteit zit ‘m ook in constante prijzen die continu veranderen. “Een taalschool probeert elke keer iets te verzinnen om aantrekkelijk te zijn, zoals een week gratis accommodatie als je 4 weken boekt, of verschillende prijzen en supplementen qua laag- of middenseizoen. Die prijzen goed in ons systeem krijgen kost veel tijd en development.”

Wie zitten erop te wachten?

Taalreizen zijn een groeiende markt, zegt Beumer. “Dat merken we ook uit gesprekken met scholen.” Denk aan jongeren die hun cv aantrekkelijker willen maken of freelancers die het leuk vinden om af en toe in het buitenland te werken en dat te combineren met een cursus. Extralingo ziet ook singles die taalreizen benutten om nieuwe mensen te leren kennen.

“Het is een grote markt, maar er zijn geen exacte cijfers. Het gaat waarschijnlijk om enkele miljoenen mensen in Europa per jaar. Met een goed platform dat de markt toegankelijk maakt, kun je meer mensen naar het buitenland trekken.” Het bedienen van de zakelijke markt is een optie voor de toekomst, zegt Beumer.

Wat is het verdienmodel?

Extralingo verdient een commissie voor elke student die de startup aanlevert, afhankelijk van de verblijfsduur. Ook over afgesloten reisverzekeringen pikt Extralingo een graantje mee. Geld verdienen met excursies, zoals ook Airbnb nu doet, is een optie voor later.

De startup vooral taalreizigers die maar een paar weken op reis gaan (de gemiddelde taalreis duurt 9 weken), al ziet de startup ook mensen die 20 weken boeken. De startup kan meer winst behalen door de verblijfsduur op te schroeven.

Nog geld nodig?

Met behulp van het startkapitaal van de twee oprichters van Belvilla – waar waarschijnlijk nog geld bij komt – kan Extralingo zijn product voorlopig nog uitbouwen. “Voor nu zijn we voorzien.”

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!