Hoe Fundsup de ‘Tinder’ voor investeerders en startups wil worden

Arjen Strijker, Fundsup

Startup van de week Fundsup is een app waarmee angel-investeerders en startups elkaar het hof kunnen maken. Nieuwe deals ontdekken met behulp van algoritmes is de toekomst, zegt oprichter Arjen Strijker. 

Wat is Fundsup? 

Een online matchmaking-app die angel-investeerders op basis van algoritmes koppelt aan startups die op zoek zijn naar een investering. Er zijn duizenden mensen die als ‘angel’ kapitaal willen investeren, maar die bedienen zich bij het zoeken naar potentiële investeringen vaak van een “naald in de hooiberg-methode”, zegt Fundsup-oprichter Arjen Strijker. “Daardoor blijven startups in de seed-bak hangen, wat een innovatiestopper is.”

Startups maken op Fundsup een profiel aan, waarna een algoritme ze koppelt aan geldschieters. Die krijgen een push-melding zodra zich een nieuwe investeringsmogelijkheid aandient die voldoet aan hun criteria. Dat meekijken is anoniem. Heeft een investeerder interesse, dan kan hij of zij omhoog swipen en via een chatfunctie contact opnemen met de ondernemer.

De app wordt behalve met startups die zich zelf aanmelden ook gevuld met ondernemers uit de koker van partners zoals Yes!Delft en InnovationQuarter, de regionale investeringsmaatschappij van Zuid-Holland. 

Wie zit erachter?

Oprichter Arjen Strijker was eerder initiatiefnemer van Capital on Stage, een event waar investeerders pitchen voor startups. Voor dat event besloot hij software te bouwen om deelnemers te matchen op basis van keywords. Strijker: “Ik dacht - naïef - dat het in 4 maanden gebouwd kon worden, naast Capital on Stage, maar dat ging niet meer samen. Als je als startup echt wil schalen moet je je op een ding richten.”

In 2017 besloot Strijker zich volledig te storten op het bouwen van een nieuw digitaal platform. “Wanneer je voelt dat er een markt is en met gebruikers praat, kom je steeds dichterbij het onderliggende probleem. Dat het probleem rondom early stage-investeringen niet wordt opgelost.”

Na ongeveer een jaar bouwen en teamleden aan boord halen, ging Fundsup in april 2018 live. “We hebben lang gebouwd, want je kan op dit gebied geen mvp de markt inslingeren. Het moet de wow-factor hebben.”

Strijker wil ook een gedragsverandering teweeg brengen in een investeringswereld die wat hem betreft nu nog te inefficiënt werkt. “De eerste laag filteren moet gewoon digitaal worden, in plaats van analoog.”

Wie zitten erop te wachten? 

Aan de ene kant angel-investeerders, die bijvoorbeeld een exit achter de rug hebben. Daarvan zijn er in Nederland ongeveer 14.000 actief, “Maar er zijn nog veel meer virgin angels”, zegt Strijker over een groep mensen die hun eerste investering nog moet doen, maar tot dusverre nog terughoudend is. “Die groep is minimaal dubbel zo groot, zo niet tien keer zo groot.”

Ondertussen meldden ook gangbare vc’s zich bij Fundsup. Sommige van deze traditionele investeerders zijn argwanend en vrezen dat de kunst van het ontdekken van nieuwe startups wordt weggeautomatiseerd, zegt Strijker. “Maar algorithmic deal discovery kan dit veel beter dan een mens zelf kan. Nu hoef je niet meer het hele internet af te struinen, en kun je je als investeerder meer op de inhoud richten.”

Aan de andere kant van het platform staan fundable startups. Die moeten minimaal een team met co-founders hebben, die fulltime werken aan een schaalbaar idee. “Je kan je profiel als startup pas live zetten als het hele profiel is ingevuld. We stellen een aantal vragen waar sommige startups nog geen antwoord op kunnen geven, omdat ze nog te vroeg zijn.”

Hoever is Fundsup?

Tot nu toe meldden 2.400 startups en 300 investeerders zich aan. Binnen die groep werden ruim 400 matches gemaakt. Behalve Yes!Delft en InnovationQuarter strikte Fundsup ook de gemeente Rotterdam als partner. Fundsup concurreert niet met platforms zoals AngelList, Crunchbase en Dealmarket, zegt Strijker. “We doen niet aan lijstjes, maar aan matchen.”

Wat is het businessmodel? 

Fundsup rekent 100 euro per maand voor investeerders, en 150 euro per kwartaal voor founders. Strijker: “Omdat je nooit maar 1 maand op zoek bent naar geld. En het is een kleine bevestiging dat een founder serieus op zoek is naar geld.”

Een commissie per deal noemt de ondernemer “ouderwets, want dan kun je niet schalen”. “Vrijwel iedereen doet deal discovery erbij. Wij maken daar een business van met een abonnementsfee.”

Nog geld nodig?

Fundsup haalde zelf tot nu toe 1,7 miljoen euro aan groeigeld op bij een aantal anonieme angels. Voor een nieuwe kapitaalinjectie van 500.000 euro zette Fundsup zichzelf – uiteraard – op zijn eigen platform. “Ja, we hebben tractie”, beantwoordt Strijker alvast een van de belangrijkste profielvragen.

Met het groeigeld wil Fundsup zo snel mogelijk de grens over, in eerste instantie naar Groot-Brittannië en Finland. Strijker denkt op langere termijn ook aan landen zoals Brazilië en China. “Daar is de behoefte aan innovatie nog groter. Als we het hier kunnen, lukt het zeker daar. Maar eerst is het tijd voor validatie in Europa.”

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl