Hoe Gavin de verzekeringswereld op z’n kop wil zetten

Gavin

Vooraf premie betalen voor schade die mogelijk nooit zal plaats vinden? De ondernemers achter startup van de week Gavin vinden dat maar ouderwets en kiezen voor een variabele bijdrage achteraf.

Wat is Gavin?

Gavin is een risicodeel-dienst, waarbij leden geen vaste premie vooraf betalen maar een variabele bijdrage achteraf. Die bijdrage wordt berekend door de kosten van alle claims op te delen en vervolgen te verdelen over alle leden. Zo betalen zij dus alleen voor daadwerkelijke schades en niet voor potentiële toekomstige ongelukjes.

Het verschil met initiatieven als Inshared en het Amerikaanse Lemonade is dat daarbij vooraf wel eerst premie betaald dient te worden. Wat overblijft na schadeclaims wordt dan terug gestort. Naar eigen zeggen biedt Gavin dezelfde dekking als traditionele verzekeraars, maar dan voor de helft van de prijs. Of nog minder, want geen schade betekent ook géén premie.

De maandelijkse bijdrage kan dus als het even meezit neerkomen op 0 euro. De dienst probeert zich ook te onderscheiden met snelheid: een polis sluit je binnen 30 seconden af, een claim dien je binnen 15 seconden in en je kunt alles binnen 3 seconden opzeggen. 

Wie zitten erachter?

Ceo Matthijs Nelemans (40) studeerde rechten en economie en is hoogleraar aan de universiteit van Tilburg op het gebied van financiële wet- en regelgeving. Voordat hij begon met Gavin was Nelemans advocaat bij De Brauw Blackstone Westbroek, daarvoor was hij betrokken bij de start van marketingbedrijf Spotzer.

Medeoprichter Pier van Loon (44) heeft als chief financial and risk officer (CFRO) en actuaris de nodige ervaring bij eigenlijk alle grote Nederlandse verzekeringsmaatschappijen, voor wie hij regelmatig nieuwe verzekeringsproducten ontwikkelde en lanceerde.

Gertjan Schuurmans (45) is de technische man van het team. Eerder was hij medeoprichter van softwarebedrijf Grecco (overgenomen door het Duitse Uniserv). Ook is hij enige tijd projectleider bij software ontwikkelingsprojecten voor verschillende bedrijven.

Marketing-chef Pieter Ottevanger (37) maakte zijn start in de traditionele reclamewereld, en ontwikkelde zich tot digitale merk- en marketingspecialist. Vanuit die rol is hij als adviseur betrokken bij verschillende start- en scaleups. 

Ervaring genoeg dus bij de oprichters. En dat is ook wel nodig, in een stevig gereguleerde wereld die niet is in ingesteld op innovatieve modellen. Mede dankzij hun achtergrond weten de ondernemers toch de juiste vergunningen en toestemmingen te krijgen.

Een andere uitdaging is het 'vastgeroeste' beeld dat consumenten hebben van verzekeringen, en de vermeende voordelen van een model waarbij de risico's gedeeld worden. “Mensen vragen zich onterecht af of ze wel echt goed beschermd zijn tegen de risico’s bij zo’n lage premie”, aldus Pieter Ottevanger. 

Wie zitten er op te wachten?

Vrijwel iedereen in Nederland is wel ergens voor verzekerd. We betalen met z’n allen dus ook een enorme berg aan premiegeld. Het model van Gavin zal voor een aantal mensen wennen zijn, je bouwt ook meer onzekerheid in doordat je van tevoren niet weet hoe hoog de premie zal worden, erkent Ottevanger.

“Daartegenover stellen wij de belofte dat de premie altijd lager zal zijn dan bij de traditionele verzekeraars.” Gavin richt zich met een white label-versie ook op bedrijven, die hun medewerkers daarmee zelf een verzekering kunnen aanbieden. 

Hoever is de ontwikkeling?

Na een testperiode met friends&family ging Gavin afgelopen zomer live voor het grote publiek. Op dit moment zijn er drie producten: een smartphone-, fiets- en een reisverzekering. Dat zijn als relatief simpele producten een goede basis om mee te beginnen. In de toekomst wil het team het aantal producten verder uitbreiden. Het summum zou daarbij een zorgverzekeringsproduct zijn. 

Wat is het businessmodel?

Gavin berekent en incasseert 15 procent bovenop het totale geclaimde bedrag aan schades. Samen met het totale schadebedrag wordt die marge verdeeld over alle deelnemers.

Een rekenvoorbeeld om het nog wat duidelijker te maken. Stel er is in een maand 100 euro aan schade geclaimd. Daar komt dan 15 euro bij voor Gavin. In totaal gaat het dus om 115 euro. Verdeel dat over 100 leden en iedereen betaalt dus 1 euro 15.

Je zou dus kunnen zeggen dat Gavin gebaat is bij zoveel mogelijk schade, want dat betekent meer inkomsten. Toch werkt het volgens Ottenvanger niet op die manier. “In dat geval worden we snel heel onaantrekkelijk. De premie gaat dan ook hard omhoog en leden zullen vertrekken. Wij kijken dus ook wel goed naar de claims die binnen komen. Ook om fraude tegen te gaan en te voorkomen.”

Nog geld nodig?

Gavin zit momenteel midden in een investeringsronde. Ja dus, er is geld nodig. Met dat geld willen de ondernemers de groei in Nederland een boost geven. Daarnaast zijn er serieuze plannen om het platform in twee andere Europese landen te lanceren.

Meindert Schut is presentator bij BNR Nieuwsradio. Daarvoor was hij adjunct-hoofdredacteur bij die zender. Hij ontwikkelde de online PR-tool Buzzpress waarmee bedrijven makkelijk in contact komen met de media.