Hoe GoodShipping schepen groener maakt door de eigenaar van de vracht te laten betalen

GoodShipping

Startup van de week GoodShipping laat de eigenaren van zeevracht het voortouw nemen bij het vergroenen van de scheepvaart. Na onder meer Tony’s Chocolonely en Dopper als launching customers volgen binnenkort de eerste grote, internationale bedrijven.

Wat is GoodShipping?

GoodShipping wil duurzame impact maken  in een van de meest vervuilende sectoren ter wereld, de internationale scheepvaart. De startup maakt het voor bedrijven mogelijk om hun containers klimaatneutraal over de wereldzeeën te verschepen, zonder dat de bestaande supply chain aangepast hoeft te worden. Scheepvaart is nu al verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de totale CO2 uitstoot in de wereld en de schepen varen op één van de meest vervuilende brandstof ter wereld: zware stookolie. Tegelijkertijd is het wel vaak de goedkoopste manier om goederen te vervoeren. 90 procent van de wereldhandel wordt daarom per containerschip vervoerd.

GoodShipping wil de vervuilende stookolie bijna letterlijk liter voor liter vervangen voor duurzame biobrandstoffen gemaakt van afvalstromen waardoor CO2 en zwavelemissies tot bijna nul worden teruggebracht. Bedrijven kunnen via het programma van GoodShipping hun eigen CO2 footprint verminderen en tegelijkertijd de brandstofmix van de scheepvaart duurzaam verbeteren.

GoodShipping rekent uit wat de uitstoot van een bepaalde vracht is en wat het zou kosten om het met biobrandstof te doen. De deelnemende bedrijven betalen het verschil in prijs tussen fossiele brandstof en biobrandstof als een toeslag aan GoodShipping. De startup gaat vervolgens op zoek naar reders, die hun schepen op biobrandstof willen laten varen. Op jaarbasis wordt de uitstoot van een cargo owner gematched met een uniek volume duurzame brandstoffen waarmee de uitstoot voor het deelnemende bedrijf tot nul wordt teruggebracht.

Wie zitten erachter?

Het bedrijf werd opgezet door Dirk Kronemeijer (44), Guido Levie (42) en Daniel Legro (45). De drie zijn ook de initiatiefnemers van GoodFuels, pionier op het gebied van duurzame scheepsbrandstoffen en inmiddels wereldmarktleider op dat gebied. De oprichters ontdekken tijdens hun missie om de scheepvaart te verduurzamen, dat het makkelijker is om schone brandstof te ontwikkelen dan het te verkopen binnen de wereld van de conservatieve internationale scheepvaart.

“Containerschepen hebben simpelweg de marges niet om de verduurzaming stand alone te kun kunnen betalen", zegt Kronemeijer. “Door die beslissing te verschuiven van de scheepseigenaar naar de eigenaar van de vracht krijg je dat wel voor elkaar.”  Via het programma van GoodShipping kunnen bedrijven en ondernemers er dus voor zorgen dat toekomstige vrachten wel duurzaam vervoerd worden, zonder dat ze daar zelf ingewikkelde stappen voor hoeft te ondernemen.

Wie zitten er op te wachten?

Op macroniveau is het antwoord natuurlijk wij allemaal. Scheepvaart is een van de grootste vervuilers en het vervoer van goederen over zee groeit elk jaar. Als er niets verandert dan is de scheepvaart in 2050 verantwoordelijk voor 15 procent van de totale uitstoot van schadelijke gassen.

Op microniveau zijn het de bedrijven, die hun zeevracht milieuvriendelijk willen laten verschepen en zo willen bijdragen aan klimaat- en energietransitie doelstellingen. Tot nu toe hadden zij geen mogelijkheden om invloed uit te oefenen op de soort brandstof die gebruikt wordt bij het vervoeren van hun eigen vracht. Via GoodShipping kunnen deze bedrijven een concrete bijdrage leveren om de internationale scheepvaart duurzamer te maken. Daarnaast wordt het op deze manier ook voor rederijen en havens interessant en betaalbaar om schonere brandstof in te zetten.

Hoever is de ontwikkeling?

GoodShipping werd een jaar geleden gelanceerd met Tony’s Chocolonely als launching customer. Een paar maanden later werd de eerste lading duurzame biobranstof namens de klanten van de startup geladen in een containerschip van rederij Samskip. Ook hebben grote partijen als DHL en de Rotterdamse Haven zich als partner bij het programma aangesloten. GoodShipping verwacht binnenkort een aantal grote internationale bedrijven als klant aan te kunnen kondigen, net als een aantal grote rederijen en havens.

Wat is het business model?

De startup rekent de CO2 uitstoot van een bepaalde vracht uit, waarna wordt berekend wat diezelfde vracht kost als het met biobrandstof vervoerd zou worden. Dat verschil brengt GoodShipping in rekening bij de klant, samen met een fee voor de startup zelf.

Normaal kost het ongeveer 900 dollar om een container van Rotterdam naar New York te verschepen. Via GoodShipping komt daar een premie van 100 dollar bovenop. “Je moet rekening houden met zo’n 10 tot 20 procent meer kosten als je via ons programma werkt”, legt Kronemeijer uit. “Al neemt dit percentage jaarlijks steeds meer af naarmate we verder komen met product innovatie. Zo hebben we recent een duurzame stookolievariant geïntroduceerd die nauwelijks nog duurder is dan fossiele stookolie. Bovendien worden traditionele fossiele brandstoffen steeds duurder door strengere emissiewetgeving.”

Nog geld nodig?

Jazeker. De startup wil in 2019 geld op halen om de internationale uitrol extra kracht bij te zetten. Naar eigen zeggen hoeft GoodShipping niet veel moeite te doen om de financieringsdoelstellingen te halen. Investeerders kloppen nu al spontaan aan om te vragen of ze mee kunnen doen. Toch willen de ondernemers eerst het opschalingsplan verder ontwikkelen voordat ze naar de financieringskant gaan kijken. Dan pas wordt duidelijk hoeveel investeringsgeld er nodig is voor de verdere uitrol.

Meindert Schut is presentator bij BNR Nieuwsradio. Daarvoor was hij adjunct-hoofdredacteur bij die zender. Hij ontwikkelde de online PR-tool Buzzpress waarmee bedrijven makkelijk in contact komen met de media.