Hoe Happyprinting als een van de eerste bedrijven ter wereld een online franchise bouwt

Happyprinting

Na Drukwerkdeal wil Sven Rusticus met Happyprinting online drukwerk groot maken in landen waar de grote verschuiving naar online nog moet plaatsvinden. De Startup van de Week doet dat door in tientallen landen een franchisemodel uit te rollen.

Wat is Happyprinting?

Een onlineplatform voor drukwerk, van flyers en visitekaartjes tot posters en koffiekoppen. De startup heeft een in de e-commerce-wereld opvallend groeimodel: franchising. Oprichters Sven Rusticus en Jean-Pierre Meijer willen binnen 5 jaar in vijftig landen vijftig drukkers (franchisers) aanhaken. De eerste acht landen zijn inmiddels aangesloten, Ierland gaat in september als eerste land (buiten Nederland) live.

Rusticus: “We willen ons merk in hele korte tijd in veel landen actief krijgen, zonder dat je daar grote investeringen voor hoeft te doen. Ten eerste hebben we geen eigen printmachines, en daarnaast hoef je geen mensen op de payroll te zetten, omdat je gebruikmaakt van de drukkers in die landen. Die kunnen goed printen en klantenservice verlenen, maar zijn minder goed in internettechnologie en marketing.”

Wereldwijd werd er vorig jaar voor 980 miljard euro aan drukwerk besteld, waarmee die markt bijna even groot is als die voor nieuwe auto’s. “Het groeit weliswaar niet snel, maar er vindt een enorme verschuiving plaats van traditioneel naar online. Die groei is exponentieel. Het marktaandeel van online drukkers in Europa is nu 19 procent en groeit de komende 5 jaar naar 42 procent. Een nog grotere verschuiving vindt nu plaats in Azië.”

Wie zitten erachter?

Sven Rusticus was eerder COO bij Drukwerkdeal, het bedrijf dat Marco Aarnink in 2014 verkocht aan het Amerikaanse Vistaprint. Rusticus keerde daarna terug naar zijn al eerder opgerichte marketingbureau Icemedia, “maar tastbaar drukwerk bleef mij fascineren”. “We wilden Drukwerkdeal echt internationaal brengen, maar dat gebeurde niet omdat het bedrijf werd overgenomen. Wel is dat altijd mijn droom geweest, en daarom gaan we dit nu met Happyprinting doen.”

Rusticus kon in 2017 voor “een aardig bedrag” de .com-versie van Happyprinting kopen. Voor de nodige IT-kennis belde hij zijn voormalige studiegenoot (TU Delft) Jean-Pierre Meijer. Die werkte jarenlang in de corporate IT-wereld, waar hij voor onder meer Dow Chemical leerde hoe je platforms uitrolt in meerdere landen. De twee spraken af in een Starbucks, wat terugkijkend een goede metafoor is voor Happyprinting, zegt Rusticus, die Happyprinting ziet als “de Starbucks” van de printindustrie.

De twee ondernemers vullen elkaar goed aan. “Jean-Pierre is wat gestructureerder dan ik, is goed in IT en platforms en kan goed met programmeurs praten. Ik ken de printing-business goed en ben meer de commerciële man. Ik zie de kansen in verschillende landen en praat daar met de printers. Ondertussen hebben we een hoop lol, want we leven onze droom.” 

Wie zitten erop te wachten? 

Happyprinting richt zich op een kleinzakelijke doelgroep, van een garagebedrijf in Manilla tot een restaurant in New York. “In die markt wordt print vaak nog analoog besteld, door te bellen met een drukkerij, een bestand op te sturen, hopen dat je een redelijke prijs krijgt en vervolgens lang te wachten. Bij ons zie je direct je prijs, het bestand wordt gecontroleerd en als je wil krijg je het product de volgende dag geleverd. Zo maken we het makkelijker, sneller en vaak goedkoper.”

Nederland is niet de belangrijkste markt, benadrukt Rusticus. “We zien de toekomst in opkomende economieën, waar het bestellen van online drukwerk nog niet heeft plaatsgevonden. De lessen die we hier hebben geleerd, passen we daar toe. De Filipijnen heeft bijvoorbeeld 107 miljoen inwoners, maar nog geen online printing. Maar kijk ook naar de VS en het lage niveau qua gebruiksvriendelijkheid daar. Ik denk dat wij daar met onze Europese aanpak hele hoge ogen kunnen gooien.”

Hoe ver is Happyprinting? 

De startup tekende tot nu toe contracten met drukkers in acht landen, waaronder Australië, de Filipijnen, Japan, en Noorwegen. Na Ierland gaan ook die landen later dit jaar live.

Happyprinting werd ook partner van printgigant HP, die de Nederlandse dienst in contact helpt te komen met drukkers wereldwijd. “Dat heeft ons als startup enorm geholpen, dat we ons merk kunnen koppelen aan een bedrijf als HP.”

Wat is het businessmodel? 

Happyprinting verdient een deel van de omzet (commissie) per printopdracht door elke maand een factuur te sturen over alle opdrachten die een aangesloten franchise-drukker heeft verwerkt. “We willen een printer zo snel mogelijk naar de 5 miljoen (euro, red.) omzet brengen, daar krijgen wij dan een percentage van.” De startup tekent per franchiser een contract voor meerdere jaren.

De grote truc met drukwerk, zegt Rusticus, is dat wanneer je eenmaal volume hebt, je orders kan gaan verzamelen. Daarmee kun je de kostprijs verlagen, omdat je de startkosten die je normaal gesproken per opdracht betaalt, kan verdelen over meerdere opdrachten. Happyprinting levert voor de franchisedrukkers ook de software die nodig is om al die opdrachten te bundelen. 

Nog geld nodig?

Na de eerste 2 jaar zelf te hebben gefinancierd, haalde Happyprinting eerder deze maand 450.000 euro groeikapitaal op bij Peak Capital. Dat is ook smart capital, zegt Rusticus. “Zij helpen ons met hoe je met bepaalde zaken omgaat. Zoals het opzetten van een franchisecontract en hoe je snel goede mensen vindt, die ook internationaal kunnen werken.”

Met die investering kan de startup voorlopig vooruit. “We zijn nu asset light, maar het zou kunnen dat er op een gegeven moment meer geld nodig is omdat we zelf meer in marketing willen investeren. We voeren nu ook gesprekken in Brazilië. Als blijkt dat daar grote investeringen voor nodig zijn, gaan we terug naar onze investeerders.”

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl