Hoe Learned.io het evaluatiegesprek op de schop neemt

Learned.io, Joost Kuijf, Rick Kuijf

Evaluatiegesprekken zijn hopeloos verouderd, vindt startup van de week Learned.io. Oprichters en broers Rick en Joost Kuijf strikten tot nu toe zes klanten voor hun online platform met persoonlijke doelen, trainingen en feedback.

Wat is Learned.io?

Learned.io is een platform waarmee leidinggevenden medewerkers coachen op prestatie- en ontwikkeldoelen, door structuur aan te brengen in de ontwikkelgesprekken met werknemers. Bedrijven hebben vaak moeite om jonge talenten vast te houden. Vooral de millennials hebben vaak een grote behoefte om zich continu persoonlijk te blijven ontwikkelen. Aan de jaarlijkse functionerings- en beoordelingsgesprekjes heb je dan niet genoeg.

Die gesprekken worden ook teveel vanuit de bedrijfsdoelen ingestoken, zegt medeoprichter van Learned.io Rick Kuijf, “zonder te checken hoe de persoonlijke doelen van de medewerker ervoor staan. Managers hebben vaak veel moeite om echt een gesprek aan te gaan”. Met een betere, persoonlijke begeleiding houd je medewerkers volgens de startup makkelijker aan boord. 

De regie ligt binnen Learned.io bij de medewerker zelf, die binnen het platform een eigen ontwikkelprofiel heeft met doelen, feedback en trainingen. Het systeem knipt het jaar op in korte ontwikkelperiodes, waarin een manager en een medewerker samen bepalen met welke doelen ze aan de slag gaan. Een manier van werken die is geïnspireerd op de scrum-methode. Om deze doelen ook echt te behalen geeft het platform op basis van het profiel van de gebruiker suggesties voor ontwikkelactiviteiten, zoals boeken, video’s en professionele trainingen. Opvallend is dat het profiel, in tegenstelling tot soortgelijke softwarepakketten, (gratis) meegenomen kan worden tijdens een carrière.

Wie zitten erachter?

Learned.io werd opgericht door broers Rick (28) en Joost Kuijf (22). De oudste van de twee rondt in 2013 cum laude zijn studie Marketing Management af aan Nyenrode. Twee jaar eerder al verkoopt hij zijn eigen bedrijf WDM, een internetbureau met ruim 30 klanten. Daarna doet hij als manager ervaring op bij achtereenvolgens Lidl en HelloFresh.

Jongere broer Joost studeert Commercial Economics aan de Hogeschool van Utrecht en Marketing Management aan de Tilburg University, voordat hij aan de slag gaat bij Kraft Heinz en Pepperminds. Begin dit jaar besluiten de twee de zekerheid van een vaste baan op te geven voor het ondernemersavontuur. Rick komt op het idee voor een feedback-platform als hij het gevoel krijgt dat hijzelf niet altijd de juiste begeleiding krijgt. “Managers hebben vooral aandacht voor het functioneren van de medewerkers, niet de ontwikkeling. Ik kreeg voornamelijk sturing op wat ik moest doen, niet op de vraag hoe ik mij het beste kon ontwikkelen. Dat vond ik echt frustrerend.”

Bovendien mist hij een centrale plek waar hij alle doelen, trainingen en feedback van zijn manager terug kan vinden. “Ik vond het gek dat we in dit digitale tijdperk nog geen persoonlijk ontwikkelprofiel hebben.” Samen met zijn jongere broer besluit hij daarom om zelf een dergelijk platform te bouwen. De twee worden bij de ontwikkeling ondersteund door een team van adviseurs met onder andere Ronald de Jong (HR directeur Philips global) en Jacques Eijkens (voormalig CEO van Sanoma Learning), startup-incubator UtrechtInc. Die hulp komt de broers goed van pas, want uitdagingen zijn er genoeg. Zo kost het enige tijd om het precieze klantprobleem te achterhalen en lopen de ondernemers natuurlijk ook tegen de gebruikelijke uitdagingen van een startend bedrijf aan.

Wie zitten er op te wachten?

Learned.io richt zich op dit moment vooral op middelgrote bedrijven. Het gaat daarbij om organisaties met 20 tot 500 medewerkers, vooral in technologie, design, marketing en sales. Die bedrijven kennen vaak een grote groep jonge medewerkers, die continu de behoefte hebben om zichzelf te verbeteren. Bovendien zijn de managers in deze sectoren vaak zelf ook nog jong en kunnen ze de ondersteuning van het platform goed gebruiken bij het aansturen van hun werknemers.

Naast bedrijven wil Learned.io ook professionals aanspreken die zich los van hun werkgever willen blijven ontwikkelen. Ook zij kunnen een profiel aanmaken op het platform. Datzelfde geldt voor zzp’ers en studenten. Die laatste groep kan het systeem gebruiken als studieloopbaanbegeleiding.

Hoever is de ontwikkeling?

De eerste commerciële versie ging halverwege september live. Zes klanten, waaronder Randstad-dochter Yacht zetten het systeem van Learned.io inmiddels in. Met de nieuwe inzichten die die klanten opleveren, verwachten de ondernemers binnen afzienbare tijd een nieuwe versie te kunnen lanceren met flinke verbeteringen en nieuwe features. Zo kunnen zzp’ers binnenkort ook voor zichzelf ontwikkeldoelen stellen en feedback vragen aan opdrachtgevers. Op dit moment wordt deze feature getest en vanaf januari kan elke zelfstandige zich aanmelden.

Wat is het business model?

Bedrijven betalen een bedrag van 5 euro per medewerker per maand, een prijs die volgend jaar stijgt naar 7,50 euro. Voor werknemers is het profiel gratis, ook als zij besluiten om weg te gaan bij hun huidige werkgever. Zij kunnen hun levenslange profiel dan kosteloos meenemen naar hun nieuwe werkgever.

Nog geld nodig?

In een eerste financieringsronde haalden de broers een bedrag van 125.000 euro op, om het platform te bouwen en naar de markt te brengen. Nu is het tijd om verder te ontwikkelen en op te schalen. Daarvoor staat ook een marketingcampagne in de planning. De startup zit nu midden in het proces om de financiering voor 2019 binnen te halen. De oprichters hopen daarmee 200.000 euro op te halen.

Meindert Schut is presentator bij BNR Nieuwsradio. Daarvoor was hij adjunct-hoofdredacteur bij die zender. Hij ontwikkelde de online PR-tool Buzzpress waarmee bedrijven makkelijk in contact komen met de media.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!