Hoe Mr. Chadd huiswerkbegeleiding on demand maakt

Startup van de Week Mr. Chadd geeft leerlingen via een app on demand toegang tot huiswerkbegeleiders. ‘Ik doe dit voor mijn 15-jarige ik’, zegt medeoprichter Jan Kuipers.

Wat is Mr. Chadd?

On demand huiswerkbegeleiding in een app, voor leerlingen in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. ‘We garanderen dat je binnen tien seconden een reactie krijgt van een coach’, zegt medeoprichter Jan Kuipers (foto boven rechts). ‘Sneller dan van een vriend of klasgenoot.’

Mr. Chadd speelt in op een tijd waarin leerlingen gewend zijn dat ze van alles on demand kunnen krijgen, van eten tot games. Hoe sneller je kan helpen, des te beter voor de motivatie, stelt Kuipers. ‘We willen een brug slaan tussen online en offline leren, maar wel op een manier dat de school er achter staat. Je moet echt een hulp in je broekzak hebben.’

De vragen worden beantwoord door een team van 200 begeleiders, allemaal universitaire studenten die minimaal een 8 moeten hebben behaald in het vak waar ze begeleiding voor geven. Leerlingen kunnen met hun ook foto’s van hun boek of schrift delen via de app.

Mr. Chadd is dagelijks (ook in het weekend) van half negen ‘s ochtends tot half tien ‘s avonds ‘open’ voor leerlingen die vastlopen met hun huiswerk. Leerlingen die echt falen in een bepaald vak, of die meer structurele problemen hebben met plannen verwijst Mr. Chadd door naar traditionele huiswerkbegeleiders of bijles. ‘Dan is een-op-een-begeleiding beter’, erkent Kuipers. 

Wie zitten erachter?

Kuipers (30) was als leerling naar eigen zeggen zelf ‘een mislukt product van het huidige systeem’. Hij begon met gymnasium, maar eindigde door een gebrek aan motivatie en ondersteuning met een vmbo-opleiding. ’Ik doe dit voor mijn 15-jarige ik’, zegt Kuipers, die later accountancy ging studeren.

Op een avond zat hij met Kim van der Esch (Kuipers’ schoonzus, foto llinks) op de bank te filosoferen over het onderwijs. Van der Esch was destijds dyslexiebegeleider. ‘We vonden het allebei heel gek dat wanneer je op zondag met een probleem zit met wiskunde, je pas op dinsdag antwoord krijgt’, zegt Kuipers. 

Begin 2014 sloten de twee zich een weekend op in huis en timmerden een businessplan in elkaar. Een paar maanden later besloten zij fulltime voor Mr. Chadd te gaan. Van der Esch, die in bezit is van masters in pedagogiek en onderwijskunde, vormt ‘het onderwijskundige hart van de dienst’.  

Om de doelgroep goed in kaart te brengen spraken Kuipers en Van der Esch met ongeveer 1000 leerlingen. ‘Onze eerste ideeën waren heel uitgebreid, eerder zoals een volwassene het systeem zou bedenken. Maar eigenlijk kwam het erop neer dat leerlingen vooral zo snel mogelijk geholpen wilden worden. Je hoeft helemaal niet met video en shared screens een soort bijles-sessie in te richten.’

Wie zitten erop te wachten?

Leerlingen van zo’n beetje alle middelbare scholen, en sinds kort ook MBO-opleidingen. Mr. Chadd heeft eigen onderwijskundigen die in gesprek gaan met een school over waar de behoefte ligt qua ondersteuning. Sommige scholen bieden de dienst bijvoorbeeld aan bij hun examenklassen, andere zetten het weer in op de gehele bovenbouw.

Omdat je als startup niet eenvoudig binnenkomt bij scholen, begon de startup als B2C-dienst. Een nadeel daarvan is dat je grote marketingbudgetten nodig hebt om genoeg massa te kunnen bereiken, zegt Kuipers. Daarvoor heb je investeringen nodig en moet je al snel (te) veel aandelen afstaan.

Maar vorig jaar besloot de Groningse startup, samen met de aandeelhouders, dat de tijd rijp was om strategisch te kiezen voor de onderwijsmarkt. ‘We kregen toen de eerste aanvragen van scholen die het wilden inkopen. Terwijl we op dat moment een investering wilden ophalen voor de consumentenmarkt, voelde dat als een kans die we eigenlijk voorgeschoteld kregen.’  

Mr. Chadd is tegelijk een aanbieder van bijbanen voor universitaire studenten die graag leerlingen coachen. Zij kunnen in shifts van drie uur hun eigen rooster bepalen. Coaches worden onder andere geworven met Facebook-campagnes, en worden gescreend met een online assessment op het gebied van vakkennis, didactische vaardigheden, zoeksnelheid en typesnelheid.

Hoever is Mr Chadd?

Mr. Chadd heeft nu 23 scholen (waaronder twee MBO’s) als klant. Vorige maand werd een MBO in Groningen aangehaakt met in totaal 13.000 leerlingen. Hoeveel leerlingen de dienst in totaal gebruiken wil de startup niet delen. Omzetcijfers deelt Mr. Chadd evenmin.  

Wat is het businessmodel? 

Mr. Chadd positioneert zich prijstechnisch als een gunstige optie vergeleken met gangbare huiswerkbegeleiding, dat per uur ongeveer evenveel kost als een maand onbeperkt vragen stellen via Mr. Chadd (26,95 per maand, of 21,95 per maand bij een jaarabonnement). Scholen betalen een vast bedrag per jaar, plus een variabel tarief op basis van het aantal leerlingen. 

Nog geld nodig?

Mr. Chadd haalde deze maand 900.000 euro op om de onderwijsmarkt te kunnen veroveren. Dat bedrag is afkomstig van tien angel-investeerders, die via de Groningse stichting Boost-Up samen geld op tafel leggen.

Kuipers: ‘Dan heb je niet zo’n vage cap table met meerdere mensen. Ze bundelen zich, en daardoor hebben we maar één aandeelhouder aan tafel. Maar je profiteert wel van het netwerk. We waren met meerdere partijen in gesprek, maar hebben vanwege dat netwerk voor deze partij gekozen. Ook omdat we een volgende ronde waarschijnlijk ook bij hun zouden kunnen ophalen.’  

Met het groeigeld kan Mr. Chadd het platform doorontwikkelen en meer kunstmatige intelligentie en data-analyse toepassen (en delen met scholen). Ook kunnen meer accountmanagers en onderwijskundigen worden aangenomen. Het doel is om daarmee in 2021 in totaal 60 scholen aan boord te hebben. 

‘Als je alle facetten in house hebt, dan ben je ook meer investeerbaar’, zegt Kuipers. ‘Die stap kunnen we nu zetten. We kunnen meer zelf ontwikkelen en inspringen op commerciële kansen. Dat gaat echt een boost geven aan het bedrijf.’

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl