Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Neurolytics solliciteren objectiever maakt met AI

Startup van de week Neurolytics wil solliciteren objectiever maken door video’s te analyseren met behulp van gedragsmodellen en computer vision. De startup werkt samen met onder meer PwC en het ministerie van Defensie.

neurolytics

Wat is Neurolytics?

Een HR-dienst waarmee bedrijven sollicitanten op basis van videobeelden kunnen screenen op aspecten zoals motivatie, stressbestendigheid en hoe zij passen binnen de bedrijfscultuur. De startup van Felix Hermsen en Belen Hein vertaalde daarvoor wetenschappelijke kennis op het gebied van neuropsychologie en gedragswetenschap naar een AI-video-oplossing die een zo objectief mogelijke beoordeling geeft. ‘We vinden dat iedereen een eerlijke kans moet krijgen om een droombaan te bemachtigen, ongeacht je leeftijd, geslacht of etniciteit’, aldus Hermsen (foto tweede van links).

Kandidaten krijgen via het systeem van Neurolytics opdrachten voorgeschoteld, waarbij hun gezicht wordt geobserveerd met computer vision, oftwel het geautomatiseerd (met behulp van machine learning) analyseren van beelden. De informatie die dat oplevert is direct te linken aan activatie van het centrale zenuwstelsel, waardoor het systeem kan inschatten of iemand rustig of juist gestrest is. Vindt een kandidaat het bijvoorbeeld lastig om met cijfers om te gaan, dan leest het systeem die (gefrustreerde) gemoedstoestand letterlijk van diens gezicht.

Neurolytics belooft werkgevers nog een paar felbegeerde uitkomsten: een efficiënter sollicitatieproces en minder werknemers die vroegtijdig afhaken omdat ze niet goed passen bij de functie. Om goed in te kunnen schatten wat voor type medewerker het beste past, brengt de Utrechtse startup meestal eerst de kenmerken van bestaande medewerkers in kaart.

Wie zitten erachter?

Felix Hermsen werd al op jonge leeftijd in zijn eigen omgeving geconfronteerd met mensen die kampten met burnouts en depressies, waarna hij besloot dat hij die maatschappelijke kwesties beter wilde begrijpen en in kaart brengen. Tijdens een studie cognitieve neurowetenschap (Universiteit van Maastricht) ontstond het idee voor Neurolytics.

Hermsen: ‘Ik sprak een investeerder die zei: “Gaaf idee, maar je weet nog niks van het bouwen van een bedrijf”. Zo kwam ik terecht bij Holland Startup, een venture builder die ondernemers helpt bij het starten van een bedrijf. Daar ontmoette ik co-founder (en geboren Argentijnse, red.) Belen Hein, die een business achtergrond had en veel ervaring had met internationaal zakendoen.’

Derde medewerker werd Marnix Naber. Die leidt het onderzoek bij Neurolytics en is daarnaast assistent-professor Neurowetenschap en Psychologie aan de Universiteit Utrecht. Het team van Neurolytics telt nu acht mensen.

Wie zitten erop te wachten?

Hermsen: ‘Alle organisaties die mensen belangrijk vinden en waarbij mensen als het ware het product of dienst zijn. Denk aan professionele dienstverleners zoals consultants, advocaten, IT-bedrijven en detacheerders.

Neurolytics moet met zijn vernieuwende aanpak nog wat koudwatervrees wegnemen, merkt de ondernemer. ‘De recruitmentwereld was altijd vrij conservatief. Er was wel wat verandering van lange vragenlijsten naar meer gaming en psychometrisch testen. Wij voegen daar nu een compleet nieuwe vorm van gedragsinformatie aan toe.’

‘Onze insteek is om heel transparant te laten zien hoe het werkt, zodat kandidaten en organisaties het begrijpen en de angst verdwijnt. Het helpt dat je bijvoorbeeld kan aantonen welke mensen in een team passen en dat je daarmee uitval kan voorkomen. Als we kunnen zien wat voor afdeling je hebt, en welke mensen daarin passen, dan kun je mensen aannemen die langer blijven, beter presteren en gelukkiger zijn.’

Hoever is Neurolytics?

Na de nodige hoeveelheid wetenschappelijk onderzoek en een opstartperiode om de markt te verkennen won Neurolytics subsidies van de Europese Unie en de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Van die laatste organisatie kreeg de startup vorige maand 250.000 euro, in de vorm van een gunstige lening voor startups die wetenschappelijke kennis naar de markt brengen. Daarvoor werd Neurolytics langs de meetlat gelegd qua team, wetenschappelijke kennis en marktpotentieel.

Kort geleden werden samenwerkingen gestart met onder andere PwC en het ministerie van Defensie. Defensie gebruikt de dienst om ‘specifieke gedragskenmerken’ te onderscheiden die voor militairen extra belangrijk zijn. Neurolytics strikte nog drie corporates als klant (die namen worden nog niet gedeeld).

Wat is het verdienmodel?

Een SaaS-abonnement, waarbij het precieze bedrag is gebaseerd op het aantal mensen dat een organisatie wil testen. Het onboarden van een nieuwe klant heeft iets meer voeten in de aarde dan dat ogenschijnlijk simpele businessmodel lijkt te suggereren. Neurolytics is eerst een aantal weken bezig om de tests voor kandidaten vorm te geven. Daarna kan de dienst worden ingezet voor het intern testen van medewerkers en teams, of direct voor het aannemen van nieuwe mensen.

Hermsen: ‘We groeien goed, maar we willen geen product over de schutting gooien en zeggen “succes ermee”. ‘We merken dat hoe langer we samenwerken, des te beter we veranderingen zien en een organisatie kunnen helpen. Zo willen we echt waarde toevoegen met datagedreven recruitment.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

Neurolytics kan de komende maanden vooruit dankzij de recente NWO-grant. ‘Maar we groeien zo snel dat we meer groeigeld nodig hebben’, zegt Hermsen. ‘We werken nu samen met early adopters, en daar komen steeds meer partijen bij.’

Om bijvoorbeeld ook een salesteam te kunnen smeden wil Neurolytics in de eerste helft van volgend jaar een nieuwe ronde ophalen (het precieze bedrag staat nog niet vast). ‘De visie staat en is bewezen, maar we willen het product verder uitbreiden. Qua investeerder is het belangrijkste dat die ons aanvult op de kennis die we nog missen en zij ons door de volgende fase kunnen helpen. We kunnen bijvoorbeeld verbeteren op marketing gebied, we doen veel gave dingen, maar vertellen dat nog amper aan de buitenwereld.’