Hoe Parfumado een abonnement op parfum aan de man wil brengen

Parfumado

Online een geurtje verkopen is best pittig, je kunt ze tenslotte niet ruiken. Startup van de week Parfumado denkt dat probleem op te kunnen lossen met met behulp van data.

Wat is Parfumado?

Parfumado is een abonnementsdienst voor merkparfums. Abonnees krijgen voor een vast bedrag per maand een zelfgekozen geurtje in de brievenbus. De parfumkeuze kan worden afgestemd op het seizoen of een speciale gelegenheid. De startup stuurt zijn parfums in een reisflacon, zodat je hem altijd bij de hand kunt hebben.

Op basis van eerder bestelde parfums en data uit vergelijkbare profielen worden straks ook andere parfums gesuggereerd. Zo wil Parfumado uiteindelijk de Spotify van de geurtjes te worden.

Wie zitten erachter?

Oprichter Martijn van Rooy (27) studeerde Business Administration aan de VU in Amsterdam. Eerder werkte hij al samen met medeoprichters Yvo van Regteren Altena (59, bekend van BNR Nieuwsradio en het FD) en Maarten van den Biggelaar (61) aan het niche parfummerk YVRA 1958.

In die periode wordt het hen niet alleen duidelijk hoe lastig het voor de merken is om een nieuwe geur onder de neuzen van een geïnteresseerd publiek te krijgen. De mogelijkheden om samples uit te delen zijn de laatste 20 jaar nagenoeg onveranderd gebleven. Een paar kleine buisjes meegeven aan mensen die toch al een parfum kopen of een monstertje in een modeblad, daar blijft het wel zo’n beetje bij. En dat terwijl er wel jaarlijks honderden nieuwe geuren gelanceerd worden.

Voor de consument wordt het daarmee steeds lastiger om een weg te vinden door het parfumdoolhof naar de juiste geur. Zelfs de verkopers in een parfumerie zijn volgens de ondernemers niet volledig neutraal in hun advies. Tijd voor een andere aanpak en zoals zo vaak moet het antwoord gevonden worden in een digitale oplossing.

Het oprichtersteam wordt daarom snel uitgebreid met twee developers, Paul Veen (29) en Martijn Wijsmuller (29). Zij zijn verantwoordelijk voor alle digitale processen zoals gebruikersdata en user experience en voor de strategie. Inmiddels zijn ook een operationeel manager, een content manager en een drietal customer care medewerkers aangetrokken. 

Wie zitten erop te wachten?

De belangrijkste doelgroep bestaat uit vrouwen in de leeftijdscategorie 20-45. Het gevoel van luxe als er elke maand een zelfgekozen parfum op de deurmat valt moet het voor hen gaan doen. Voor mannen geldt juist het gemak van het online bestellen als grote pluspunt.

De ondernemers verwachten dat ook de laat dertigers en jonge veertigers op termijn zullen vallen voor een abonnementsmodel. Van Rooy zegt desgevraagd niet te vrezen dat een maandelijkse voorraad parfum wat te veel van het goede is. Wel denkt het team aan een soort pauzeknop op het abonnement, zodat je de leveringen tijdelijk stil kunt zetten.

Voor parfummerken betekent Parfumado een nieuwe distributiemogelijkheid, eentje die mogelijk ook een nieuwe markt voor ze kan openen. De ondernemers hebben een samenwerking met een aantal bekende Nederlanders, zoals Jort Kelder, op de planning staan.

Deze influencers laten op Parfumado’s website en via hun eigen social media-kanalen zien welke geuren ze dragen én welke ze prettig vinden bij het andere geslacht. Met deze moderne marketingmethodes probeert Parfumado nog meer merken en abonnees aan zich te binden. 

Hoever is de ontwikkeling?

Klanten kunnen op dit moment kiezen uit ruim 350 geuren, en dat moeten er in de toekomst nog veel meer gaan worden. Om daaruit dan nog de juiste keuze te kunnen maken als klant hebben de makers van het platform verschillende categorieën aangemaakt, zoals merk, geslacht, geurassociatie en stijl. De komende twee jaar wordt er flink ingezet op (meer) data en geurvisualisatie, met foto’s en video. Zodat het advies steeds beter aansluit bij de wensen van de klant. 

Wat is het businessmodel?

Parfumado werkt met een abonnement van 14,95 per maand (inclusief bezorgkosten). De marges verschillen nogal per geurtje en merk, maar kunnen oplopen tot zo’n 50 procent.

De startup kijkt inmiddels ook nadrukkelijk naar andere verdienmodellen. Zo wordt overwogen om ook hele flessen te verkopen. Het abonnementsgeld kan dan als korting dienen op het totale aankoopbedrag. Ook biedt Parfumado op korte termijn de mogelijkheid om extra parfum en reisflacons in verschillende kleuren te bestellen bovenop het maandtegoed. 

Nog geld nodig?

Er is serieus groeigeld nodig voor expansie naar het buitenland en om de operatie verder te professionaliseren. Op dit moment komt 20 procent van de vraag uit België. Dat percentage moet op korte termijn omhoog. Ook wil Parfumado in mei dit jaar uitbreiden naar Duitsland.

Met de groei komt ook de vraag naar meer personeel. Expertise op het gebied van ondernemerschap en kennis van de markt is ruim voldoende in huis. De zoektocht gaat nu vooral uit naar professionals op het gebied van marketing en operations. Ook daar zijn extra centen voor nodig. 

Meindert Schut is presentator bij BNR Nieuwsradio. Daarvoor was hij adjunct-hoofdredacteur bij die zender. Hij ontwikkelde de online PR-tool Buzzpress waarmee bedrijven makkelijk in contact komen met de media.