Hoe startup Quant Base 112-meldingen en treinreizen zichtbaar maakt

Quant Base

Startup van de week Quant Base maakt onleesbare spreadsheets begrijpelijk door data te visualiseren, waaronder voor 112 en Translink. 'Bedrijven willen opereren vanuit harde data en niet vanuit een onderbuikgevoel.'

Wat is Quant Base?

Quant Base visualiseert data voor bedrijven en overheidsinstanties, zodat die gegevens op een transparante, overzichtelijke en eenvoudig leesbare manier in de directiekamer terecht komen. Quant Base deed onder meer een project voor het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, waarbij 19.000 infrastructuurprojecten in 193 landen in beeld werden gebracht. Voor ov-bedrijf Translink vergeleek de startup reisbewegingen voor en tijdens een pilot, en voor de meldkamer van 112 werd de (snelheid van de) verwerking van incidenten visueel gemaakt.

Dat doet de startup doormiddel van de 'Smart Graph', een interactief dashboard, dat data inzichtelijk maakt om op basis daarvan betere beslissingen te kunnen nemen. Klanten kunnen zelf kiezen welke data ze in het dashboard laten zien en welke in eerste instantie onder de oppervlakte kunnen blijven. Omdat de data niet alleen gevisualiseerd wordt, maar ook geanalyseerd, worden trends zichtbaar.

Data krijgen daarmee een voorspellende waarde, beloven de oprichters. Bedrijven en organisaties zouden op die manier eerder inzicht moeten krijgen in veranderingen in de markt en daar dus ook sneller op kunnen inspelen. Beslissingen op basis van vage onderbuik gevoelens zouden dankzij deze startup tot het verleden moeten behoren. 

Wie zitten erachter?

Bob van Kooten (37) werkte na zijn studie Technische Bedrijfskunde een paar jaar als consultant bij onder meer Accenture. Cint Kortmann (62) is socioloog en richtte als ondernemer meerdere bedrijven op, waaronder Talent&Pro en Arrange. Vincent Hilgers (49) heeft een economisch-juridische achtergrond. Hij werkte in het verleden bij Anderson en First Dutch en is eigenaar van Middenduin, een bedrijfsadviesbureau.

Het idee voor de visualisatie van data in een dashboard ontstaat als een opdracht voor een klant wordt uitgevoerd, waarbij ook een dashboard wordt gemaakt. Wanneer Kortmann dat ziet is dat dat bijna letterlijk een eyeopener voor hem. “Ik had eigenlijk gelijk door dat veel meer klanten hier interesse in zouden kunnen hebben. Eindbeslissers zonder technische kennis hebben vaak moeite met het analyseren van data. Met zo’n dashboard kun je dat oplossen”, zegt hij.

De uitdaging: complexe data helder presenteren. Na een aantal keer brainstormen en technische ontwikkelen ontstaat een analyse-tool die iedereen kan gebruiken, zonder dat specifieke technologische kennis. Quant Base richt zich vanaf dan volledig op het dashboard, de Smart Graph.

Wie zitten er op te wachten?Quant Base

Bedrijven en organisaties die meer inzicht willen in data, die zij vaak zelf produceren. Kortmann: “Zij willen opereren vanuit harde data en niet vanuit een onderbuikgevoel. Het is voor hen lastig als ze voor nieuwe inzichten steeds zijn aangewezen op een specifieke afdeling of weer nieuwe onleesbare spreadsheets voor hun neus krijgen." De tool is ook te gebruiken voor hr-doeleinden. Als je data op de juiste wijze anonimiseert (hallo AVG), dan zou je daar ook veilig mee kunnen werken, verzekeren de ondernemers.

Hoever is de ontwikkeling?

Quant Base kan binnen twee weken een op maat gemaakt basis dashboard live zetten. De klant levert de datasets en de startup maakt in de cloud of op locatie het dashboard. Daarna wordt er op agile wijze verder gewerkt om het platform naar wens in te richten. Het is daarbij belangrijk om mensen binnen een organisatie mee te nemen in het proces, zo merkt Kortmann. “Na die eerste twee weken gaan mensen er mee werken en komen er nieuwe wensen aan het licht.”  Die worden dan in sprints van een aantal dagen toegevoegd en indien nodig worden delen aangepast. 

Communicatie blijkt in de praktijk ook erg belangrijk voor een goed werkende tool. Binnen een organisatie zijn er soms verschillende interpretaties bij dezelfde woorden. “Dat moeten we dan eerst op één lijn brengen. Je wilt appels met appels kunnen vergelijken”, legt Kortmann uit. 

Wat is het businessmodel?

Quant Base rekent implementatiekosten en een abonnementstarief dat afhankelijk is van het benodigde onderhoud. Het bedrijf wil organisch groeien, eerst in Nederland om vervolgens Europa en daarna de rest van de wereld te veroveren. Om die doelen te bereiken werkt de startup samen met agenten en partners op het gebied van embedded software, applicaties en producten.

Nog geld nodig?

Op dit moment niet. Quant Base heeft al een flink aantal klanten en verwacht dat het zonder externe financiering verder kan groeien in Nederland. De investeringen die nodig zijn om die groei te realiseren kunnen vooralsnog uit de cashflow bekostigd worden. 

Meindert Schut is presentator bij BNR Nieuwsradio. Daarvoor was hij adjunct-hoofdredacteur bij die zender. Hij ontwikkelde de online PR-tool Buzzpress waarmee bedrijven makkelijk in contact komen met de media.