Hoe Tiq je urenregistratie automatiseert

Startup van de week Tiq houdt je tijd automatisch bij, zonder ‘big brother’-taferelen. Microsoft selecteerde de startup onlangs voor een groeiprogramma in Londen.

Wat is Tiq?

Een (online) dienst waarmee bedrijven en werknemers kunnen zien hoeveel tijd bepaalde taken kosten. Het nadeel van bestaande tools is volgens Tiq de afhankelijkheid van manuele input en de tijd die ze kosten om in te vullen. “Je moet er zelf aan denken om het in te vullen”, zegt oprichter Nick Schils. Bij een gemiddeld consultancy-bureau wordt nu zo’n uur per week besteed aan uren invullen. Met Tiq loopt dat volgens Schils terug tot 1 minuut per dag.

Bij Tiq koppel je programma’s waarvan je het gebruik wil registeren. De software analyseert de data en levert een overzicht waar je aan werkt. Het is geen bewakingstool die alles aan de manager doorspeelt, verzekert Schils.

Concurrenten zijn diensten als Rescue Time en Toggle. Maar die installeren een tracker op je laptop en laten zien hoeveel tijd je bijvoorbeeld aan Word of Facebook hebt gespendeerd. Tiq analyseert alleen de data uit toepassingen die je voor je werkgever gebruikt, en matcht deze met een specifiek project. Dat is veel minder opdringerig dan alles monitoren, stelt Schils. “Wij kijken mee in de data die je genereert, maar we houden niet alles bij wat je doet. We willen wegblijven bij big brother. Dat maakt acceptatie lastiger.”

De software van Tiq draait in de cloud, maar de startup integreert het ook met de bestaande backoffice van een bedrijf (wat ook een cloud kan zijn).

Wie zitten achter?

Oprichter Nick Schils runde voorheen een bedrijf voor projectmanagementsoftware. Een van de onderdelen daarvan was urenregistratie, en Schils merkte hoeveel behoefte er was aan betere oplossingen. “We dachten, áls we ons puur daarop gaan focussen dan kun je iets schaalbaars bouwen.”

Begin 2014 werd er een prototype gemaakt en klanten gevraagd: zou je dit willen gebruiken en ervoor betalen? Urenregistratie bleek “een ontzettend groot probleem”, waarna Tiq in oktober van dat jaar werd opgericht. Destijds richtte de startup zich op het mkb ; afgelopen april werd de switch naar grote bedrijven gemaakt en kreeg Schils onder meer gezelschap van een collega met 15 jaar corporate saleservaring. Het Tiq-team telt nu 6 mensen.

Wie zit te wachten op Tiq?

Professionele dienstverleners met relatief hoge uurtarieven, zoals consultants en advocaten. “Als je hier een half uur per week per medewerker kunt besparen, dan los je een groot probleem op”, zegt Schils.

Om klanten te werven praat Tiq enerzijds met de finance-afdeling van die bedrijven over het besparen van kosten. “En we praten met HR over de soft side: als een medewerker zich realiseert hoe hij of zij zijn tijd besteedt, dan kan dat helpen bij de groei van zo’n persoon. Hoe ga je met je tijd om? Hoeveel tijd heb je nodig qua voorbereiding van een afspraak?”

Wat is het verdienmodel?

Bij een nieuwe klant begint Tiq met het draaien van een pilot van 12 tot 16 weken. Na het in kaart brengen van de huidige werkwijze worden de verbeteringen die Tiq veroorzaakt gemeten. “Daarna laten zie wat er verbeterd is, bijvoorbeeld een accurater inzicht, meer facturabele uren of meer productieve uren omdat medewerkers minder tijd kwijt zijn aan het registreren van hun uren.”

Tijdens die pilot kost het programma 10 euro per gebruiker per maand. De definitieve kosten houdt Schils liever onder de pet, naast dat die afhangen van de klant en het aantal medewerkers.

Hoe ver is Tiq?

Vorige maand werd Tiq als een van de 8 startups geselecteerd voor een groeiprogramma van Microsoft in Londen.  Daar krijgen de Nederlandse ondernemers 16 weken lang begeleiding op commercieel en technisch gebied. Ook krijgt de startup toegang tot het netwerk van Microsoft, wat een hoop nieuwe klanten zou kunnen opleveren.

Tot slot krijgt Tiq van Microsoft de komende drie jaar 715.000 euro aan technologische middelen, zoals toegang tot de cloud-architectuur van Microsoft. “Dat betekent concreet dat we de komende 2,5 jaar geen kosten kwijt zijn aan het in de lucht houden van het platform, met zaken zoals hosting en service."

De technologie is inmiddels bewezen met betalende klanten, zegt Schils. Maar dat is nog niet genoeg om kosten te dekken. “Het salesproces duurt in enterprise ook langer.”

Nog geld nodig?

Afgelopen zomer incasseerde Tiq zijn eerste funding, een pre-seed-ronde van 200.000 euro bij een informele investeerder. Inmiddels lopen er nieuwe gesprekken met een aantal Nederlandse en Engelse vc’s voor een seed-ronde van 650.000 euro. “Eind januari pitchen we in Londen voor 500 vc’s. Het doel is om daar een series A-ronde uit te halen, om het niveau volgend jaar naar een hoger niveau te tillen voor een versnelde internationale uitrol.”

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!