Hoe Wijverhurenprinters.nl de printermarkt wil opschudden

Wijverhurenprinters.nl

Met startup van de week Wijverhurenprinters wil oprichter Duck den Hoed een markt opschudden die wordt gedomineerd door offline resellers met dure kantoren en accountmangers. Met een nieuwe investeerder aan boord wil het platform gasgeven, waaronder ook op de Belgische markt.

Wat is Wijverhurenprinters.nl?

De startup wil de Coolblue voor zakelijke (gehuurde) printers worden, door zoveel mogelijk overbodige kosten weg te snijden. De bestaande markt wordt volgens de startup gegijzeld door resellers en fabrikanten. Daardoor is er sprake van een “niet-transparant aanbod, moeilijke offertes en onleesbare contracten, een accountmanager met een dikke auto over de vloer en eindeloos moeten wachten tot het apparaat geleverd is”, zegt oprichter Duck den Hoed (foto links).

Er gaan in Nederland dagelijks zo’n 650 accountmanagers de weg op om printers te slijten bij bedrijven, rekent hij voor. Die werken voor bedrijven zoals Xtandit en PCI Nederland. Wijverhurenprinters.nl wil die markt disrupten met een lean en mean model, zonder een duur kantoor en accountmanagers met dikke leaseauto’s. Den Hoed: “We denken dat dit soort producten zo transparant zijn, dat je het uitstekend via internet kan verkopen.”

Via het platform configureren bedrijven een printer, waarna de startup een kredietcheck doet en een digitale huurovereenkomst stuurt. Daarna wordt de printer besteld bij fabrikanten, die ook installatie, onderhoud en bevoorrading voor hun rekening nemen. Fabrikanten op het platform zijn op dit moment HP en Xerox, binnenkort komen daar waarschijnlijk printers van Canon en nog een grote fabrikant bij.

Wie zitten erachter? 

Oprichter Duck den Hoed werkte 30 jaar bij printerfabrikant Xerox. Daar zag hij de markt veranderen en de prijs van peperdure machines hard dalen, waardoor het model van accountmanagement en offertes zwaar onder druk kwam te staan. Grote fabrikanten trokken zich terug tot marketingorganisaties die zich vooral richten op een bovenlaag van grote bedrijven. “Ik was eerlijk gezegd ook wel klaar met het hele corporate gebeuren”, zegt Den Hoed. “In een organisatie die alleen maar aan het reorganiseren is en waar niks kan.”

Dankzij een goede vertrekregeling bouwde Den Hoed een jaar geleden een eerste website met configurator. Als hij één printer per week zou verkopen, zou hij er dankzij het lage kostenmodel al van kunnen leven. Maar de ondernemer wil nu “gas geven en het merk groot maken”. Daarvoor haalde hij investeerder Olav van Doorn aan boord (die eerder een exit maakte met communicatiebedrijf Custom Connect), die als aandeelhouder meewerkt in het bedrijf. Wijverhurenprinters.nl heeft bewust geen mensen in dienst (“We willen lean en mean blijven), en huurt zzp’ers in voor complexere orders. 

Wie zitten erop te wachten?

Bedrijven (tot ongeveer 50 medewerkers) die hun printer online willen regelen. De markt voor zakelijke printers is 250.000 stuks per jaar. In het gedeelte waar Wijverhurenprinters.nl zich op richt heb je het over anderhalf miljoen bedrijven van 2 tot 50 medewerkers, waar minimaal 1 printer op kantoor staat - die zo’n beetje iedere vijf jaar aan vervanging toe is.

Hoe ver is Wijverhurenprinters.nl? 

“Het is aan het ontploffen", zegt Den Hoed, die binnen een jaar ongeveer 2 tot 3 printers per dag verwacht weg te zetten. De ondernemer overweegt binnenkort ook de Belgische markt op te gaan, de bijbehorende domeinnaam is al geclaimd.

Wat is het businessmodel?

Klanten huren een printer voor vijf jaar. Wijverhurenprinters.nl zet die huurcontracten weg bij een Leasemaatschappij, en incasseert zo direct het hele bedrag. De winst zit ‘m daarbij in het verschil tussen de inkoopprijs van een printer en het leasebedrag. Naast de huur voor de machine betalen bedrijven per afdruk (waar de startup ook een marge over verdient). Die afdrukcijfers worden via een internetverbinding doorgegeven aan de fabrikant, waarna ze weer gefactureerd worden door Wijverhurenprinters.nl.

Nog geld nodig?

Met de eerste investeringsronde door Olav van Doorn (de hoogte van het bedrag wordt niet gedeeld), kan de startup in ieder geval zijn plannen voor de komende anderhalf jaar uitvoeren, waaronder een online marketingcampagne en radiocommercials.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl