Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Yilps custom websites naar de massa brengt

Startup van de week Yilps wil de drempel (en de kosten) voor professionele websites verlagen, met een combinatie van zelf sleutelen en hulp op afstand. Oprichter Johan van Asperen Vervenne vertelt hoe zijn bedrijf de markt verovert.

Wat is Yilps?

Yilps maakt websites voor ondernemers. Klanten kunnen die vervolgens zelf aanpassen, met support van professionele webdesigners. Door een combinatie van strakke processen en assistentie op afstand via screensharing blijven de kosten laag. 

Wie zit erachter?

Yilps ontstond vanuit een bestaand bedrijf (Trend Development), waar het werd bedacht door oprichter Johan van Asperen Vervenne (41, foto 4e van rechts). Hij merkte dat websites voor veel kleinere ondernemers vaak te duur zijn, waardoor zij zelf websites in elkaar gaan sleutelen. Het gevolg is vaak een matige website, waardoor potentiële klanten afhaken.

Luister naar de pitch van Johan van Asperen Vervenne: 

Wie zitten er op te wachten?

Startups, zzp’ers en mkb’ers, die op zoek zijn naar een professionele website tegen relatief lage kosten. Ongeveer de helft van de klanten tot nu toe (92) had, puur om kosten te besparen, eerder geprobeerd om zelf een eigen website te bouwen. Daar worden vaak do-it-yourself kits voor gebruikt.

Volgens Van Asperen Vervenne zijn die vaak toch nog te complex om te gebruiken: “Ze zijn toch meestal lastig te begrijpen, de tools hebben beperkte mogelijkheden en het is gewoon tijdsintensief om op die manier een eigen website te maken.”

Hoever is Yilps?

De startup wil doorgroeien naar een volgende niveau, met (nog) meer automatisering en daarmee grotere schaalbaarheid van de dienst, zonder dat de persoonlijke hulp vergeten wordt. Die hulp van bijvoorbeeld een webdesigner, vindt natuurlijk wel plaats op afstand, want dat scheelt weer in de kosten. Momenteel wordt er gewerkt aan een ‘drag and drop’ content management systeem (cms), waarmee het maken van een website nog wat eenvoudiger wordt. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat is het businessmodel?

Vanwege de doelgroep moeten de kosten laag zijn. “We hebben verschillende prijsmodellen getest”, aldus Van Asperen Vervenne. “Klanten betalen nu  eenmalig een opstartbedrag en daarna lage maandelijkse kosten voor de hosting en support.” Het opstartbedrag bedraagt 399 euro en daarna kan men kiezen voor een abonnement vanaf 19 euro per maand. Uiteindelijk  wil het bedrijf naar een freemium-model, waarbij je gratis zelf een website kunt maken en enkel nog betaalt voor hulp op afstand.

Nog geld nodig?

Yilps ontving onlangs een nieuwe investering, waarmee er nu in totaal enkele tonnen zijn geïnvesteerd. Daarmee kan het bedrijf voorlopig wel even vooruit. Nieuwe investeringen zijn op dit moment dan ook niet nodig, maar de oprichter sluit niet uit dat er in de toekomst groeigeld opgehaald moet worden. Het bedrijf is nu vooral op zoek naar een technische co-founder om te helpen bij de bouw van een minimal viable product van het nieuwe drag and drop-systeem.