Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Yubu verkeerde studiekeuzes uitbant

Startup van de week Yubu heeft net 300.000 euro opgehaald voor zijn online studiekeuzebegeleider. Medeoprichter Kees Meershoek legt uit hoe zijn startup ervoor zorgt dat jongeren minder vaak van studie hoeven te switchen.

Wat is Yubu?

Een gepersonaliseerde online loopbaankeuzemethode die middelbare scholieren en hun omgeving activeert met gamification. De huidige programma’s schieten tekort, zegt medeoprichter Kees Meershoek (foto tweede rechts). “Sommige leerlingen weten al lang wat ze willen worden, anderen hebben nog geen idee. Tot nu toe werden die leerlingen op dezelfde manier bediend. Ons algoritme zorgt ervoor dat een leerling een opdracht krijgt die bij zijn of haar fase in het studiekeuzeproces past.”

Het schrijven van een verslag van een open dag, activeert leerlingen niet, zegt Meershoek. “Een studiekeuze is nu vaak een last minute-aangelegenheid met 150 stellingen, dan haken ze af.”

Daardoor zit er een “stuk onvrede in de markt”. “Als leerlingen gewoon echt niet willen, dan kunnen ze hun kont in de krib gooien en gaan ze niet met materiaal aan de slag. Of ze vullen bijvoorbeeld een test zo in dat het precies past bij hun beeld. Maar vervolgens worden ze niet ingeloot en hebben ze geen plan B omdat ze er nog nooit over hebben nagedacht. Dat frustreert de mentoren en decanen.”

Verkeerde studiekeuzes leiden er momenteel toe dat 1 op de 3 scholieren binnen een jaar van vervolgopleiding switcht, momenteel zo’n 70.000 jongeren per jaar. Dat kost zo’n 6 miljard aan maatschappelijke kosten, rekent Meershoek voor. Yubu wil daar iets aan doen met spellen, snelle tests en online opdrachten die leerlingen (ook) doen met vriendjes en ouders.

In het ideale geval zijn jongeren al vanaf de onderbouw actief met het programma, zegt Meershoek. “Zo ga je over een periode van een paar jaar aan de slag met het opbouwen van je zelfkennis, over wat je leuk vindt en waar je goed in bent. Zodat je een goede basis creërt voor een studiekeuze.”

Zitten docenten wel te wachten op nog een digitale omgeving? “Het korte antwoord is nee”, zegt Meershoek. “Maar de hassle van het opnieuw inloggen is beperkt. En je kunt leerlingen nu eenmaal niet activeren om met studiekeuzes bezig te zijn in hetzelfde systeem als waar je te laat komen mee registreert.”

Wie zitten erachter?

Meershoek (31) studeerde technische bestuurskunde, met een specialisatie in serious games. Zijn twee compagnons zijn product developer Guus Meijer (31, biotechnoloog) en programmeur Rob Derks (27, bouwkundige). “Over verkeerde studiekeuzes gesproken”, zegt Meershoek lachend.

Het drietal is een soort joint venture van een paar slimme koppen uit Delft en Eindhoven, zegt hij. Meijer en hij werkten voorheen bij Be Involved, een serious games-maker, wiens educatieve spellen inmiddels worden gebruikt op eenderde van alle middelbare scholen in Nederland. Derks werkte bij StudieID, een online portal voor profiel- en studiekeuze.

Volgens Meershoek vonden scholen en leerlingen StudieID prettig werken, maar misten zij de juiste content om leerlingen aan de slag te krijgen. “En dat is juist de kracht van Be Involved. Wij kunnen wisselkoersen leuk maken en begrijpelijk maken. Scholen zeiden: Moeten jullie niet eens met elkaar gaan praten. Die klik was er heel snel.“ Inmiddels bestaat Yubu uit een team van 14 mensen, en wordt er vooral naarstig gezocht naar nieuw programmeertalent.

Met Yubu hebben de oprichters een duidelijke missie. “Die 70.000 leerlingen die stoppen met hun opleiding, dat zijn 70.000 mensjaren. Zonder heel idealistisch te worden: het geluk dat we hiermee kunnen veroorzaken is ook een drijfveer.”

Wat is het verdienmodel?

Scholen kopen licenties voor 5 euro per leerling per jaar. In de toekomst wil Yubu met de leerling ‘meegroeien’. “Een studiekeuze maak je 1 of 2 keer, maar loopbaankeuzes maak je je hele leven”, zegt Meershoek. “Daarbij vraag je je af wat je kan, wat je wil en wat je doelen zijn. In de basis lijken die keuzes op elkaar.”

Hoe ver is Yubu?

De dienst ging dit schooljaar live met zo’n 5000 leerlingen op 25 scholen. “Dat geeft ons feedback om Yubu nog beter te maken. Als we kijken naar het aantal contracten dat nu binnenrolt, dan schatten we in dat we het komend schooljaar gaan verveelvoudigen qua gebruikersaantallen.”

De startup draaide voor de livegang een jaar pilots. Bijvoorbeeld om te bepalen welke spellen aanslaan,  en hoe je omgaat met de band tussen leerling en ouder. Spelen is leuk en kan helpen om jongeren aan de slag te krijgen, zegt Meershoek, maar “het moet niet alleen gekkigheid worden”.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Yubu houdt vanaf nu goed bij of ‘zijn’ leerlingen nog steeds de opleiding doen waar ze mee begonnen zijn. “Daar ligt de echte maatstaf van succes.”

Nog geld nodig?

De startup heeft net de champagne ontkurkt vanwege een investering van 300.000 euro, opgehaald bij Kickstart Venlo en een angel-investeerder die al vaker in edutech heeft geïnvesteerd. “Dit is onze eerste kapitaalronde. Als het goed is, is dit genoeg om de Nederlandse markt te winnen.”