Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kom van die bank af: deze Nederlandse smartwatch laat kinderen buiten spelen

Ouders met jonge kinderen herkennen dit probleem: kinderen die vastgeplakt zitten aan schermen van tablets of smartphones en daardoor nauwelijks meer buitenspelen. Startup Wanderwatch wil kinderen weer naar buiten jagen met, jawel een scherm.

Wat is Wanderwatch?

Wanderwatch is een smartwatch die kinderen verleidt om van de bank af te komen en buiten te spelen. Spelcomputers en smartphones zijn tegenwoordig zo geavanceerd en interactief, dat kinderen nauwelijks meer buitenkomen. Is dat erg? Ja volgens de oprichters van Wanderwatch, want van buitenspelen worden kinderen gelukkiger, slimmer en gezonder. Daarbij draait het meestal nog om de ouderwetse bal of het springtouw. Niets mis mee natuurlijk, maar in vergelijking met het moderne binnenspeelgoed voor veel kinderen toch wat saai. 

De Wanderwatch moet daar verandering in brengen. Met de geïntegreerde camera kunnen kinderen foto’s maken van hun avonturen en ze kunnen chatten met vriendjes, eventueel zelfs met een eigen geheimtaal. Maar de kern zijn de spelletjes die je buiten kunt spelen. Zoals een sirene waarmee je van je fiets een politieauto maakt of een spel waarbij je een bal moet balanceren terwijl je een parcours aflegt. Of schatzoeken: een van de kinderen verstopt een (meegeleverde) ‘magische steen’ en de andere kinderen gaan op zoek met behulp van de smartwatch, die via bluetooth verbonden is. Met een beetje geluk zijn kinderen voortaan moelijker weer binnen te halen, dan ze naar buiten te jagen zijn.

Wie zitten erachter?

Anton de Nijs (42) is het technische brein van Wanderwatch. Hij studeerde Internationaal Management in Den Bosch en heeft ruime ervaring als project- en verandermanager in IT-gerelateerde projecten. In 2006 rondde hij zijn MBA aan de Rotterdam School of Management af, een jaar later werd hij ondernemer. Hij heeft een groot deel van de software van de Wanderwatch zelf ontwikkeld.

Zijn compagnon Ellie Karssemakers (41) focust zich op de sales en marketing en regelt de algemene en administratieve taken. Ze studeerde economie aan zowel de Tilburg University als de Radboud University en heeft een achtergrond in Corporate Finance en veel consultancy-ervaring op het gebied van strategie en fusies en overnames. Zo was ze betrokken bij de verkoop van Essent aan RWE voor 9,3 miljard euro. Karssemakers heeft ook een MBA van de Rotterdam School of Management. 

De twee zieni in hun eigen omgeving hoe hun kinderen worden verleid door tablets en spelcomputers. “We wilden ze juist graag stimuleren en prikkelen om van de bank af te komen en weer naar buiten te gaan. Zelfs gevangenen komen tegenwoordig vaker buiten dan kinderen”, zegt Karssemakers. De twee besluiten om samen de stoute ondernemerschoenen aan te trekken.

Het duo ervaart het ondernemen als “een rit in een achtbaan”. “Het is focussen op de stip aan de horizon en daar manieren voor vinden om er te komen. Dingen gaan niet altijd zo snel als je hoopt dat ze gaan. Ons credo is inmiddels geworden ‘stug volhouden’.”

Wie zitten er op te wachten?

Ouders die ook willen dat hun kinderen wat vaker de schermen wegleggen en weer lekker buiten gaan spelen, omdat het goed is voor de ontwikkeling. Wanderwatch richt zich op kinderen in de leeftijd van 5 tot 11 jaar. In feite is dat vanaf het moment dat ze voor het eerst zonder direct toezicht van de ouders buiten kunnen gaan spelen tot het moment dat ze een smartphone krijgen. De startup richt zich in eerste instantie voornamelijk op Europa en Amerika. Daar wonen ongeveer 50 miljoen kinderen in de bovengenoemde leeftijdscategorie. 

Hoever is de ontwikkeling?

Wanderwatch ging afgelopen jaar de (Nederlandse) markt op, in samenwerking met speelgoedketen Intertoys. De smartwatch is nu verkrijgbaar in meer dan 250 winkels in Nederland en Vlaanderen. Tijdens de CES, een beurs in Las Vegas, haalde Wanderwatch eerder dit jaar naar eigen zeggen veel mooie leads op, en kreeg het bedrijf uit Tilburg ook internationale media-aandacht, met als hoogtepunt een interview op CNet:

Voor dit jaar staat de uitrol naar de Duitstalige markten op de agenda. Te beginnen met Oostenrijk, omdat daar investeerders vandaan komen. Vanuit dat land verwacht Wanderwatch ook de stap naar Duitsland te kunnen maken om vervolgens verder internationaal uit te rollen. 

Op technisch vlak wordt de smartwatch ook verder ontwikkeld. Het stuk speelgoed kan verbinding maken met andere bluetooth-apparaten, wat allerlei nieuwe mogelijkheden en spelelementen zoals de ‘magische steen’. Ook kun je straks met armbewegingen een robotbal bewegen. Deze speciale bal wordt later dit jaar geïntroduceerd. 

Wat is het businessmodel?

In de eerste plaats verdient Wanderwatch geld met de verkoop van het interactieve horloge zelf. Die kost net geen 150 euro. Daarvoor krijg je de smartwatch, een ouderapp, de magische steen en een prepaid simkaart. Die laatste zorgt voor terugkerende inkomsten, omdat het tegoed op een gegeven moment zal moeten worden aangevuld. Verder ontwikkelt de startup extra apparaten, zoals de robotbal, die je via bluetooth aan de Wanderwatch kunt koppelen. Op die manier hoopt het bedrijf nog meer inkomsten te kunnen genereren.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

Tot nu toe wist Wanderwatch de ontwikkeling en lancering in de Nederlandse markt te financieren uit eigen middelen, startup-leningen en angels die geld in de startup hebben gestoken. Het bedrijf zit nu middenin een investeringsronde waarin geld wordt opgehaald voor verdere opschaling en internationale uitrol. 

Bekijk alle afleveringen van de Startup van de Week