Kroeg-app Bardoggy is digitale propper

Bardoggy

Startup van de week Bardoggy belooft kroegen vol te krijgen als een soort Groupon voor de kroegenwereld. Oprichter Tim de Kraker mikt op werelddominantie.

Wat is Bardoggy?

De Kraker vergelijkt zijn dienst met Groupon, maar dan voor cafés. Maar je kunt Bardoggy wat hem betreft ook zien als “digitale propper”, iemand die op straat staat en jou een bar in probeert te lokken. Zoals een propper mensen op straat aanspreekt, zo spreekt Bardoggy mensen online aan. Door ze bijvoorbeeld een bericht te sturen als ze in de buurt van een café komen.

Via gps worden geografische gebieden gecreëerd. Loop je als gebruiker zo’n cirkel in, op 20 à 30 meter van een kroeg, dan krijg je een bericht. Voor de fijnere afstemming worden beacons gebruikt, bijvoorbeeld om te zien of je in de buurt van de toog staat. Dan stuurt de ondernemer je via Bardoggy bijvoorbeeld een aanbieding voor een gratis 2e biertje.

"De propper hoeven we niet per se te vervangen", zegt De Kraker, “maar zo iemand wordt nog wel eens als ongewenst ervaren. Met onze dienst word je als consument minder agressief benaderd. En wij kunnen, technisch gezien, een onbeperkt aantal mensen bereiken.”

Wie zitten er achter Bardoggy?

De Kraker werkte 17 jaar in grafische branche als mede-eigenaar van een inkoopcollectief en een softwarebedrijf. “Vrienden die een eigen kroeg hadden zeiden, ‘we zouden wel een app willen'. Ik had al wat ervaring met apps en wist: als je geen duideijke toegevoegde waarde biedt, dan eindig je bij de 90 procent van de apps die niet gebruikt worden. Het viel me op dat er wel info te vinden was over hotels en restaurants, maar wat cafés en kroegen betreft was er eigenlijk helemaal niks."

Met twee vrienden won De Kraker met een ondernemersplan “vrij onverwacht” een wedstrijd en 75.000 euro aan subsidie. Hij vond een nieuwe investeerder ging afgelopen september fulltime met Bardoggy aan de slag.

Wie zitten er op Bardoggy te wachten?

De app is vooral bedoeld voor de kleinere horeca-ondernemer. “Die hebben meer moeite met het bereiken van het grote publiek”, zegt De Kraker. “De grote feestfabrieken weten al precies hoe ze een feestje op de kaart moeten zetten.”

We dachten dat kroegen een abonnement zouden nemen, maar zij wilden niet investeren

De startup maakte vrij snel een pivot: “We dachten dat kroegen een abonnement zouden nemen, maar dat lukte niet. Ze wilden niet investeren.” De eerste reactie van een gemiddelde kroegbaas op nieuwe horeca-apps is volgens De Kraker: ‘Daar heb je d’r weer een die meer bezoekers denkt te gaan trekken met een app’. “Dat komt doordat er te weinig kapitaal en marketingplan zat achter bestaande plannen. En ze geven te snel op. Een lange adem is belangrijk, en dat je begrijp hoe je dat moet doen.”

De app werkt het beste in steden. “Wij mikken erop dat uiteindelijk een derde van het bezoek Bardoggy gebruikt.”

Verdienmodel?

Bij elke verzilverde deal betaalt een kroeg 25 cent aan Bardoggy. De Kraker keek daarbij met een schuin oog naar het model van bijvoorbeeld Thuisbezorgd: als er niks gebeurt, dan hoef je als ondernemer ook niks te betalen. “Maar we willen daarbij toch ook een fixed fee. We hebben veel commentaren gehoord van ondernemers die initiatieven als Groupon te duur vinden. De gemiddelde kroegbezoeker spendeert 10 euro, daar vragen wij 25 cent voor.”

De komende vijf jaar willen we groeien naar 80.000 locaties wereldwijd.

Momenteel telt het platform nog maar 400 verzilverde deals per maand, maar De Kraker legt de lat hoog. “De komende vijf jaar willen we groeien naar 80.000 locaties wereldwijd. Dan zitten we op een geschatte weekomzet van 12,5 miljoen euro.” Het groeimodel is om elke dag een bar toe te voegen, vanaf september 4, en vanaf januari 10.

De Bardoggy-deals moeten dynamisch worden, zegt De Kraker. “In een leeg café betaal je nu nog exact hetzelfde als in een vol café. Dat is vreemd. We moeten zorgen dat je meer voordeel krijgt als het rustig is, en dat je beloond wordt als je 10 vrienden meebrengt.”

Hoe ver is Bardoggy?

Aan de dienst doen nu 25.000 bars mee, en in totaal 100.000 events per jaar. De app werd op 1 maart gelanceerd en is nu 10.000 keer gedownload. In de regio Amsterdam, waar Bardoggy is begonnen, staat de teller inmiddels op 4.000 gebruikers per maand.

Een paar bars in Thailand, Spanje en Portugal doen nu mee als test, maar serieuze business in het buitenland heeft volgens De Kraker pas zin als er in een bepaalde stad in een keer veel massa wordt gecreëerd. “Onze strategie is om eerst uit te rollen in de 27 grootste steden in Nederland. Daarna de grote steden in Europa, zoals Parijs, Berlijn Londen en Barecelona. Vervolgens gaan we naar de VS, via New York." Bardoggy won in die stad onlangs een ondernemersprijs, dus de contacten liggen alvast klaar.

“Door verschillende kapitaalrondes hebben we het platform kunnen bouwen, en aan marketing kunnen doen. Afgelopen kwartaal hadden we een grote campagne op radio, Facebook en met promotieteams.”

Nog geld nodig?

Bardoggy deed het tot nu toe met 350.000 euro aan financiering, waarvan 150.000 dankzij crowdfunding (aandelen). “We zitten nu midden in een ronde van 1 miljoen euro, bestemd voor de uitrol in Nederland en 3 grote Europese steden. Daarna hebben we 5 miljoen nodig voor rest van de wereld.”

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl