Met startup Trollie open je eenvoudig je eigen reisbureau

Met startup Trollie heeft iedereen zijn eigen reisbureau

Een gave reis gemaakt die je wilt aanraden aan vrienden of familie? Startup van de Week Trollie laat je reizen delen én keert bij elke boeking een fee uit. "Het scheelt een hoop uitzoekwerk, frustratie en tijd."

Wat is Trollie?

Trollie is een platform voor reizigers en door reizigers. Consumenten kunnen hun zelf samengestelde reizen delen op Trollie.com. De startup maakt deze trip boekbaar voor andere gebruikers. Wanneer een reis geboekt wordt, verdient de 'bedenker' van de reis vijf dollar.

"Iedere reiziger kan zo zijn eigen reisbureau optuigen", legt mede-oprichter Arne van Noorloos uit. "Uiteraard zijn wij als platform grotendeels afhankelijk van het aantal gebruikers dat een reis deelt, maar mensen die reizen maken zijn over het algemeen sociale mensen. Bovendien vindt iedereen het leuk over reizen te praten en is de groep 'reizigers' vaak een community. Maar de fee voor de deler moet de grote katalysator worden."

Wie zitten erachter?

De fee voor de deler moet de grote katalysator worden

Trollie is ontworpen en gebouwd door zijn oprichters Arne van Noorloos (30) en Johan Hendriks (34). Beiden delen ze uiteraard een passie voor reizen en zijn ze van huis uit webontwikkelaars, waardoor ze zo konden doorstomen van idee naar realisatie.

Van Noorloos: "Johan en ik kennen elkaar al zo'n tien jaar. We hebben samen gewerkt bij een softwareontwikkelaar. Halverwege 2013 hebben we Jamilo opgericht, een bedrijf actief op het gebied van apps, websites en hosting. En zo’n vier maanden geleden hebben we Gino Catshoek bij Trollie betrokken als pr-man."

Wie zitten op Trollie te wachten?

Het idee voor Trollie vond begin 2015 zijn oorsprong. Van Noorloos hoorde mensen vertellen over een schitterende reis, maar kon niet aan de reisroute komen. Vaak weten reizigers dat zelf niet eens exact meer. Op Trollie kunnen gebruikers hun reis laten vastleggen aan de hand van een dagplanner. Voor iedere dag kan een plaats en een beschrijving ingevuld worden, verrijkt met foto's. 

"Daarnaast speelde persoonlijke frustratie ook mee voor de opzet van Trollie", verklaart Van Noorloos. "Ik wilde een roadtrip naar de Noordkaap, het meest noordelijke punt van Noorwegen, maken. Maar ik vind het ontzettend zonde om al mijn kostbare tijd te spenderen aan al het uitzoekwerk, terwijl iemand anders dit ook al gedaan heeft. De voorpret van een reis is leuk, maar wel tot een bepaalde hoogte."


Johan Hendriks (links) en Arne van Noorloos (rechts) van Trollie, tijdens een bezoek aan Google in Mountain View

Wat is het verdienmodel?

De startup uit 's Hertogenbosch verdient z’n geld door middel van geboekte reizen via het platform. Trollie heeft diverse affiliate-partners aan zich verbonden, waaronder usual suspect in de reisbranche, zoals Booking.com, TripAdvisor en Skyscanner.

"Wanneer een gebruiker een gedeelde reis op ons platform boekt, dan ontvangen wij daar een affiliatie fee over", legt de 30-jarige Trollie-oprichter uit. "Vijf dollar staan wij dan af aan de deler van die vakantie, het overige deel is onze opbrengst." Van Noorloos benadrukt dat niet de complete reis geboekt hoeft te worden. "Je kunt deze gedeelde reis dan gemakkelijk als basis gebruiken en zelf nog andere plaatsen gaan ontdekken. De deler van de reis krijgt dan nog altijd zijn incentive van vijf dollar."

Trollie is naar eigen zeggen uniek doordat het de deler van de reis ook een bedrag uitbetaald. Van Noorloos: "Ik las vorige week wel dat het Nederlandse Polarsteps, een startup die een app aanbiedt voor het tracken van reizen, groeigeld heeft opgehaald en op termijn ook een boekingsoptie wil toevoegen. Maar vooralsnog zijn wij de enige in onze soort."

Hoe ver is Trollie?

Trollie staat nog aan de vooravond van 'een grote lancering'. Zelf noemt Van Noorloos de komende periode fase twee. "We moeten de reiziger die zijn reis wil delen en daar wat aan wil verdienen, zien te bereiken. Maar we willen eerst nog een aantal aanpassingen doen om het delen gemakkelijker te maken. Dan moet je denken aan bijvoorbeeld het uploaden van reisfoto's vanaf je mobiel, waarbij automatisch de gps-coördinaten worden vastgesteld."

We zoeken geen geld, maar strategische partners in de reisbranche

Aan het eind van het jaar moet Trollie 2.0 in de lucht zijn, zodat Van Noorloos, Hendriks en Casthoek zich kunnen richten op het verhogen van het aantal boekingen ("in deze fase nog maar tientallen") via het platform.

Nog geld nodig?

Omdat Van Noorloos en Hendriks zelf ontwikkelaars zijn, zijn de kosten voor het opzetten van het platform relatief laag gebleven. De kosten die ze moesten maken, hebben ze uit eigen middelen bekostigd. Van Noorloos: "Ook de ontwikkeling van de tweede fase doen we uit eigen portemonnee. We zijn dus niet zozeer op zoek naar geld. Wel willen we in contact komen met strategische partners die ervaring hebben in de reisbranche om Trollie in de markt te zetten. Maar eerst ga ik volgende maand zelf op vakantie in het Franse Bretagne!"

Lees ook: Hoe SharePeople zzp'ers onderling risico's laat delen
Lees ook: Tippr is de Tinder voor horeca-ondernemers
Lees ook: Geen gedoe met bagage dankzij Leave Your Luggage

Schrijft voor Sprout over startups, investeringsgeld en snelle groeiers.