Modeondernemer Danie Bles wil met Maison365 ook vrouwen aan de kledingbox

Maison365, Danie Bles

Kledingboxen zijn niet alleen een uitkomst voor mannen, vindt modeondernemer Danie Bles. De stijlgoeroe wil met startup van de week Maison365 ook vrouwen over de streep trekken met haar personal shopping service.

Wat is Maison365?

Om gelijk maar eens een cliché te ontkrachten, niet elke vrouw houdt ervan om urenlang langs tientallen winkels te slenteren om de perfecte outfit te shoppen. En als ze er wel van houden, dan hebben ze vaak niet de tijd om dat ook echt te doen. Een mogelijke oplossing voor deze drukke vrouwen is Maison365, een personal shopping service die vergelijkbaar is met wat startups als The Cloakroom, House of Einstein en Outfittery al een tijdje doen voor mannen.

Het begint allemaal een online stijlquiz, waarmee klanten aangeven welke stijl bij hen past. Onder leiding van Danie Bles, bekend als styliste van BN’ers zoals Sylvie Meis en Leontine Borsato, stellen stylistes een persoonlijke box samen met drie setjes kleren. Vervolgens laat je weten waar je ongeveer naar op zoek bent en Danie Bles gaat met haar stylistes in het aanbod op zoek naar de beste combinaties.

“Ik vind het leuk om na 20 jaar ervaring als stylist via dit platform iedereen persoonlijk advies te kunnen geven”, zegt Bles. De klant krijgt een box met de kledingsetjes gratis thuisgestuurd inclusief een advies hoe ze de items het beste kan dragen en combineren. De kleren die toch niet helemaal bevallen worden gratis opgehaald en je betaalt alleen voor de items die je wel wilt houden. 

Wie zitten erachter?

Modeondernemer Danie Bles (41), ook bekend als eigenaar van (sinds vorig jaar jaar) de Amsterdam Fashion Week een evenementenbureau, is het gezicht van Maison365. Ze start het bedrijf samen met Maarten Valk (41), medeoprichter van sport-app Teamers.com. Hij neemt daarnaast 10 jaar ervaring bij Heineken mee. De twee komen op het idee voor de startup als ze ontdekken dat veel e-commerce initiatieven alleen gericht zijn op gemak en daarmee vaak op mannen. “Veel retailers gaan ervan uit dat vrouwen het leuk vinden om te winkelen en dat ze goed weten wat ze willen”, meent Valk. “Wij denken dat ze juist graag geïnspireerd willen worden zonder elke keer langs de vele kleinere en grotere winkels te moeten gaan.”

Die conclusie is voor de ondernemers de aanleiding om zelf een personal shopping service op te richten, die zijn aanbod vooral bij de boutique-merken haalt. De gedachte is dat veel vrouwen wel op zoek zijn naar iets nieuws en verrassends maar niet altijd weten waar ze dat kunnen vinden. Bovendien zullen deze vrouwen een kledingstuk niet snel kopen als ze niet precies weten hoe het gecombineerd kan worden met de overige kleding in de kledingkast, zo menen de oprichters. Daarom betalen de klanten de kleding uit de box pas achteraf, als ze zeker weten dat ze de items willen houden. De rest gaat gewoon terug naar het magazijn van Maison365.

Wie zitten er op te wachten?

Maison365 wil een oplossing bieden voor vrouwen die zoals gezegd weinig tijd hebben om te gaan winkelen en die graag hulp willen krijgen bij het mixen en matchen van verschillende kledingstukken. Een personal shopping service klinkt misschien als iets voor de happy few, maar volgens de oprichters is dat zeker niet het geval. “We bieden kleding aan uit het midden- en hogere segment. Dat begint bij 60 euro voor een blouse en 90 euro voor broeken en jurkjes. Dat is misschien niet voor iedereen betaalbaar, maar voor een hele grote groep vrouwen zou dat geen probleem moeten zijn”, denkt Valk. 

Hoe ver is de ontwikkeling?

De grote uitdaging voor een startup als Maison365 is het aan de ene kant krijgen van voldoende klanten en aan de andere kant het werven van een voldoende aantal kledingmerken, dat samen wil werken. Een naam als die van Danie Bles moet daarbij helpen bij het wekken van vertrouwen. Tot nu toe plaatsten 10.000 klanten een eerste bestelling bij de dienst, volgens de startup bestelt driekwart daarvan binnen een half jaar na de eerste aankoop een nieuwe stijlbox. Voor de inhoud van de doos kan nu gekozen worden uit het aanbod van zo’n 100 merken. Daarbij gaat het om grote namen, maar ook veel kleine merken waarvan de kleding niet makkelijk te verkrijgen is.

Op dit moment zit het team van Maison365 in één ruimte met alle dozen en kledingrekken. Dat is op zich makkelijk voor de stylistes, omdat ze de voorraad binnen handbereik hebben. Toch wil het bedrijf een volgende stap maken, door de voorraad naar een extern magazijn te verplaatsen. Daarnaast werkt de startup aan de ontwikkeling van het eigen IT platform om opschaling te kunnen versnellen.

Wat is het businessmodel?

Maison365 verdient zijn geld zoals elke retailer door een marge te zetten tussen inkoopprijs en verkoopprijs van de producten. De verkoopprijs is over het algemeen ongeveer tweeëneenhalf keer de inkoopprijs. Koop je dus iets in voor 10 euro, dan verkoop je het voor 25 euro. Verschil met normale retailers en de meeste e-commerce bedrijven is dat je bij Maison365 altijd pas achteraf betaalt. Je ontvangt de box, betaalt alleen de items die je wilt houden en de rest gaat terug naar het magazijn.

Nog geld nodig?

De ondernemers haalden begin 2017 een seed-investering op van ‘enkele tonnen’, gevolgd door een tweede ronde dit jaar van onbekende grootte. Begin 2019 hoopt het team een nieuwe financieringsronde te doen om de groei verder te versnellen en de stap naar het buitenland te kunnen zetten. Daarbij wordt in eerste instantie vooral aan Europese landen gedacht.

Meindert Schut is presentator bij BNR Nieuwsradio. Daarvoor was hij adjunct-hoofdredacteur bij die zender. Hij ontwikkelde de online PR-tool Buzzpress waarmee bedrijven makkelijk in contact komen met de media.