Mr.Watson: online netwerken voor de baas

Mr.Watson is een zakelijke netwerksite. Maar waar LinkedIn draait om baantjes jagen, gooit Fabian van den Berg het over een andere boeg. Bij zijn dienst netwerkt de werknemer juist namens zijn werkgever en werkt hij samen met partners en klanten.

Wat is mr.Watson?

"Een zakelijke netwerksite voor trotse werknemers. Dat trots vertellen we erbij omdat het bij ons niet draait om jezelf zo goed mogelijk te profileren omdat je een andere werkgever zoekt. Je bent juist tevreden met je huidige werkgever en functie, maar je je wilt collega's samenwerken en je bedrijf via sociale media op de kaart helpen zetten. Yammer en Sharepoint zijn prima middelen om binnen bedrijven samen te werken, maar vooral geschikt binnen grote ondernemingen. We bieden vergelijkbare mogelijkheden om samen te werken aan projecten, documenten en agenda's te delen in een afgesloten omgeving. Waarin we verschillen is dat je via onze dienst ook als zendeling naar de buitenwereld kan optreden. En wij richten ons op het mkb. Mr.watson startup fabian van den berg collaboration yammer

Wie zitten er achter?

Fabian van den Berg (24) is de oprichter en ceo van mr.Watson. Al tijdens zijn studie aan TIAS Nimbas kreeg hij het idee dat online samenwerken meer mogelijkheden biedt, met name tussen professionals die bij verschillende bedrijven werken. Na zijn afstuderen in 2011 maakte hij werk van zijn idee. Hij vond de Nijmeegse webbouwer Webdesigning als strategische partner. Inmiddels is Bart van der Zande (23), de marketingmanager of cmo, aan boord als werknemer nummer 1. Voor de projectmatige samenwerkingstools zorgt Box.com.

Het businessmodel baart zorgen'

Alexander Ribbink (Prime Ventures)

Wat is het businessmodel?

Sinds oktober 2012 is mr.Watson live in een besloten bètaversie. Daarop hebben rond de 500 mensen onder de vlag van hun werkgever gratis een profiel aangemaakt. Met hun feedback is de site doorontwikkeld en inmiddels staat de deur voor iedereen open. "We zijn als B2B-site in principe interessant voor adverteerders, die we nieuwe mogelijkheden kunnen bieden om in contact te komen met ons netwerk. In een later stadium willen we bedrijven ook de mogelijkheid bieden hun profiel op te tuigen om aan corporate branding te doen, dat is ook richting hun eigen werknemers interessant."

Zijn er klanten?

"We vieren nu dat we live zijn, maar nu moeten we echt de boer op met onze dienst. We willen eerst een aantal bedrijven in onze eigen regio voor ons winnen, zodat die hun netwerk kunnen enthousiasmeren voor Mr.Watson. We gaan dat netwerk ook actief benaderen, want anders hou je het empty bar syndrome: je moet wel relevante spelers uit je netwerk treffen waarmee je wilt samenwerken. Zo moet het een olievlek worden, die eind dit jaar een paar duizend medewerkers aan mr.Watson bindt.

Is er funding nodig?

"Eerst willen we de energie bewijzen die van ons netwerk kan uitgaan, en testimonials verzamelen. Zodra we hebben bewezen dat dit werkt, wordt het tijd om groeikapitaal aan te trekken. Voorlopig kunnen we met zijn tweeën vooruit met geld van informals, en het werk dat Webdesigning voor ons doet."


Wat vindt investeerder Alexander Ribbink van mr.Watson?

Alexander Ribbink Prime VenturesAlexander Ribbink, partner bij Prime Ventures, vindt mr.Watson erg ambitieus met zijn plannen voor een LinkedIn voor groepen professionals. Maar wat is het probleem dat ze willen oplossen?

"Mr.Watson kan ambitie niet ontzegd worden - en dat alleen al is lovenswaardig. Maar (of: want?) een sociaal netwerk met een twist lanceren is iets wat overtuiging vraagt. Mr watson tracht samenwerken en netwerken tussen professionals NAMENS hun bedrijf te faciliteren. Als ik het goed begrijp zou ik het samenvatten als een "LinkedIn voor groepen professionals" met daarbij bovendien de mogelijkheid om als groep apart te gaan werken in een beschermde omgeving."

Businessmodel

"Het businessmodel baart wel zorgen: het advertentiemodel vergt toch erg veel leden en/of bezoekers om er relevante inkomsten mee te genereren. Dat duurt dus nog wel een tijdje. "Corporate branding" als de andere inkomstenbron middels het laten inrichten van pagina's door de bedrijven is ook niet meteen een duidelijke inkomstenbron, maar dat heeft met name ook te maken met het feit dat het probleem dat MrWatson voor de bedrijfsklanten oplost ook niet enorm groot lijkt."

Samenwerken een probleem?

"Meer samenwerken in plaats van individueel is een nobel streven, maar het lijkt me toch eerder een moreel dan een zakelijk uitgangspunt. Wat levert mij als bedrijf op? Hoe maak ik meer omzet en winst? Er wordt gesproken over extra leads die mr.Watson zou kunnen generen. Dan zou ik toch graag een eerste bewijs zien van hoe ze dat waarmaken. Het online samenwerken tussen professionals van verschillende bedrijven bevorderen, het blijft voor mij een onduidelijke businesscase."

"Over de schaalbaarheid durf ik niet veel te zeggen, maar maak ik me geen zorgen: als het waarde heeft gaat het wiel wel vliegen. Het team is jong en energiek en zal beide kwaliteiten nog hard nodig hebben."