Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nederlandse ondernemers dagen Soylent uit met poedermaal

Data gebruiken om gezonde voeding samen te stellen. Startup Lently maakt er z’n businessmodel van en daagt het Amerikaanse Soylent uit.

Wat is Lently?

Je werkt hard en hebt een druk sociaal leven. Dan neem je waarschijnlijk niet altijd de tijd om goed en gezond te eten. ’s Morgens zonder ontbijt de deur uit en ’s avonds toch maar weer een snelle hap bestellen, omdat je door wilt werken en geen tijd hebt om een gezonde maaltijd te bereiden. 

Zo vergaat het Lently-oprichter Maurice de Vries ook vaak: “Ik maak graag muziek met vrienden. Het viel me op dat we elke keer als we lekker bezig waren in de studio gezelschap kregen van de onvermijdelijke pizzadozen en zakken kebab.” Hoe prettig zou het zijn als je op zo’n moment een zakje poeder hebt dat de dagelijkse behoefte aan voedingsstoffen bevat? Even mixen met water en klaar is je maaltijd. Dat is precies wat Lently belooft te zijn. Met de inhoud van het zakje kun je in een mum van tijd een shake maken die voor een gezonde voeding zorgt. 

Nu is Lently niet de eerste die dit doet. Een bekend voorbeeld uit Amerika is Soylent. “We onderscheiden ons van veel andere aanbieders door gebruik te maken van natuurlijke ingrediënten. Andere, vaak goedkopere shakes maken gebruik van kunstmatige smaakstoffen. Wij geven smaak aan de poeders met gedroogd fruit”, aldus De Vries. 

Om tot de juiste samenstelling van de poeders te komen, maakt Lently gebruik van data. Die komen van voedingsprofielen uit zowel Amerika als Europa. “We weten daardoor wat verschillende mensen nodig hebben. De volgende stap is dat we het nog verder aan personaliseren op basis van gegevens die bij de gebruikers zelf vandaan komen.”

Wie zitten erachter?

Oprichter Maurice de Vries (36) is van huis uit vormgever en experimenteert naar eigen zeggen graag. Op een avond zit hij met vrienden in een studio. Ze zijn lekker bezig, vergeten de tijd en op het moment dat ze trek krijgen is er alleen nog pizza te krijgen. De Vries heeft dan net een verhaal gelezen over Soylent, de voedingsshake uit Sillicon Valley. Hij ziet kansen om dit model te verbeteren door alleen met natuurlijke producten te werken. Met een koffiegrinder en een blender komt hij zo tot zijn eerste producten. 

De eerste stappen zet hij samen met Maarten de Vries (31), die van jongs af aan al bezig is met biologisch voedsel. Naast gezonde voeding heeft De Vries ook een voorliefde voor cijfers. Hij zorgt voor de analyse van alle data die binnenkomt op basis van de voedingsprofielen. Hij filtert de gegevens op relevantie om ze vervolgens te kunnen gebruiken voor de ontwikkeling van nieuwe shakes. 

Mustafa Boutzamar (29) is de communicatieman van het team en sinds een jaar betrokken bij de club. Iets korter geleden heeft ook Jan Klopper (34) besloten om zich bij Lently aan te sluiten. Hij is programmeur en webontwikkelaar en degene die de processen zo efficiënt mogelijk probeert in te richten en te automatiseren. Met hem hoopt Lently de volgende stap te kunnen zetten richting personalisatie van de shakes op basis van genetische en lifestyledata. 

Wie zitten erop te wachten?

Iedereen met een druk bestaan, die daardoor weleens een maaltijd overslaat of kiest voor een minder gezonde maaltijd. “We merken wel dat op dit moment vooral hoogopgeleide young professionals zijn. Vaak werken ze ook in een digitale en technische omgeving’, aldus De Vries. “Het zijn mensen die weten waar ze naar zoeken op internet en onze transparantie over de producten die we leveren waarderen.” 

Het is volgens de ondernemers geen product dat alleen in Nederland aftrek vindt. Naar eigen zeggen komen er op dit moment bestellingen binnen vanuit de hele wereld, van Los Angeles tot Brisbane. “Het wordt steeds breder geaccepteerd als een regulier ontbijt. We zien dan ook dat de klantenkring zich ontwikkelt. Inmiddels hebben ook professionele sporters en bankiers onze producten ontdekt”, zegt De Vries.

Hoe ver is de ontwikkeling?

Nadat de shakes eerst in de eigen vriendenkring zijn getest, wordt een landingspagina gelanceerd om de bestellingen online te kunnen verwerken. Dat gebeurt in eerste instantie allemaal met de hand, van productie en verpakking tot bestikkering en verzending. 

Als een Duits techmagazine lucht krijgt van Lently gaat het opeens hard. “De redactie van het blad test de meest populaire shakes op de markt en wij kwamen als best smakende uit de bus. We zagen de bestellingen binnenrollen en hadden meer handen nodig om dit allemaal voor elkaar te krijgen.” 

De productie wordt inmiddels niet meer met de hand gedaan en de eerste stappen worden richting de personalisatie van de shakes worden nu gezet. Op dit moment kan op basis van zeven profielen een shake worden geproduceerd. “In de toekomst moet die personalisatie nog een aantal stappen verder gebracht worden door gebruik te maken van persoonlijke data. Denk daarbij aan informatie van Fitbits en andere apparatuur”, meent De Vries. 

Wat is het businessmodel?

In principe biedt Lently een product aan dat je kunt kopen via internet, simpel. Wel kun je je afvragen of de shakes het ontbijt en avondeten ooit helemaal zullen vervangen. De Vries denkt van niet: “Eten blijft toch een sociaal gebeuren, dat gaan wij echt niet veranderen.”

“Je moet ons meer zien als een dienst om je voedingsstoffen op een makkelijke manier in te nemen, zonder dat je daar veel moeite voor hoeft te doen. Je leest je in, bestelt online en binnen twee dagen heb je de maaltijden in huis. Wij bieden een oplossing voor de momenten dat je geen tijd hebt voor een uitgebreid ontbijt of als het avondeten erbij inschiet.” 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hebben ze nog geld nodig?

In de eerste instantie heeft Lently een angel investestor weten te strikken. Nu wordt er nadrukkelijk gekeken naar internationale groei. “De focus ligt voornamelijk op Duitsland. Vooral de techsector in Berlijn omarmt dit soort producten gretig. Daarnaast zijn we ook Amerika aan het verkennen. We hebben daar al klanten, dus dan is het een logische stap”, denkt De Vries.

“Als investeerders interesse hebben om een bijdrage te leveren, dan staan we altijd open voor een gesprek.”