Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Online kassa wil markt veroveren met gratis model

Startup van de week: Winkels en andere ondernemers verplaatsen hun kassa steeds vaker naar de cloud, verwacht startup CashOrCard, dat in amper twee maanden een online kassa ontwikkelde. De Amsterdamse startup heeft grootse plannen en verwacht veel gebruikers te kunnen lokken met zijn freemium-model.

Wat doet CashOrCard?

De Nederlandse startup levert een online kassa voor tablets (Apple en Android). De concurrentie in dit veld is hevig; CashOrCard wil zich onderscheiden door de basisversie van het programma gratis aan te bieden en door het toevoegen van betaalde diensten als meer gedetailleerde rapportages en voorraadbeheer, personeelsplanning en andere add-ons. Ook integreert de dienst producten uit de webshop van een winkelier door middel van een koppeling met met e-commerceplatformen als Magento en SEOshop. De geldstromen in CashOrCard worden afgehandeld door het eveneens Nederlandse betaalplatform Adyen; andere platformen zoals MyOrder volgen later. En winkeliers kunnen ook gewoon contant geld blijven gebruiken.

Wie zit er achter de startup?

CashOrCard is opgezet door de oprichters van Buzzoek, een dienst waarmee winkels klantenprogramma’s kunnen beheren. Die twee startups delen ook dezelfde ceo, John Staunton. Het concept voor de startup is technisch ook gebaseerd op Buzzoek, vertelt Staunton. ‘We merkten dat winkeliers het liefst al hun diensten geïntegreerd willen zien’, zegt hij over de motivatie achter CashOrCard, dat nu amper twee maanden bestaat. Staunton, van geboorte Iers, was in een vorig leven consultant bij de Amsterdamse tak van Accenture en deed startupervaring op met Ripplit.com, een sociale nieuwswebsite.

Wie zitten er op CashOrCard te wachten?

CashOrCard stort zich op een markt met alleen al in Nederland honderdduizenden kassa’s. Wereldwijd gaat het al helemaal om duizelingwekkende getallen, maar Staunton erkent dat de beweging naar online kassasystemen als de zijne, met name bij grotere ketens als Albert Heijn, nog wel een tijdje zal duren. Hoe dan ook, het mkb beweegt naar ‘de cloud’, zegt hij hoopvol. Die kleinere bedrijven hebben vaak behoefte aan een kleiner, simpeler systeem dat overal mee naartoe te nemen is. De startup wil eerst retailers en café’s gaan winnen voor zijn dienst, waarna ook restaurants – die zo hun eigen eisen stellen aan een online kassa – aan de beurt moeten komen.

Wat is het verdienmodel?

we’re taking things to the next level’

Via een freemium-model moet zo snel mogelijk massa gecreëerd worden. Die instappers krijgen maandrapporten, voorraadbeheer en basale analytics en kunnen vervolgens op maandbasis premium-diensten gaan afnemen, zoals 24-uurssupport, betere analytics en een koppeling met boekhoudsystemen. Daarnaast stellen klanten ook zelf hun hardware samen, die CashOrCard levert via een andere aanbieder. Het gratis model maakt zijn startup tot een taaie concurrent voor gevestigde namen als Sweebr (Nederland) en Vendhq (Duitsland), verwacht Staunton. Die diensten hebben de markt voor online kassasystemen volgens Staunton geopend, ‘but we’re taking things to the next level’.

Hoe ver is CashOrCard?

De startup claimt dat ondernemers uit 15 landen zich inmiddels hebben aangemeld voor de beta-versie van het programma. Staunton voert daarnaast gesprekken met ketens als koffieketen Doppio Espresso (23 winkels) en legde onlangs in de VS, via het startupnetwerk Holland in the Valley, contact met budgetketen Family Dollar Store, met ruim 8.000 winkels de op een na grootste retailer in de VS. ‘Ook in de VS is er nog geen systeem dat zo makkelijk is als CashOrCard, en het is natuurlijk een enorme markt.’

Maar eerst wordt de beta-versie afgetimmerd, mede op basis van de feedback van de 500 eerste gebruikers. Bijna ieder verzoek wordt gehonoreerd, belooft Staunton. Wat hem daarbij bijvoorbeeld verbaasde was de vraag naar de integratie van Paypal. Het bestand aan testgebruikers varieert volgens hem enorm, van café’s en bloemenwinkels tot pop up-winkels en fietsenzaken. ‘Uiterlijk in september’ zal launching customer Tarwegras Koning het sytseem officieel aftrappen in de praktijk.

Nog geld nodig?  

Staunten en co. zijn op zoek naar ongeveer 750.000 euro aan groeigeld, waarmee de startup zou worden gewaardeerd op 2.5 miljoen euro. Binnenkort lanceert de startup een crowdfundingcampagne op Indiegogo. Doel daarbij is behalve financiering vooral om veel nieuwe deelnemers te werven, die worden gelokt met een ‘big discount’ en extra ondersteuning.


Dit vindt investeerder Thijs Gitmans (Peak Capital): 

‘De heren van Buzzoek hebben voor behoorlijk wat PR weten te zorgen voor hun loyalty-platform via NFC-kaarten, mede met de hulp van StartupBootcamp waar ze in de jongste lichting zaten. Desondanks bleek het lastig om hun oplossing aan de MKB-man te brengen. Maar zoals een goede ondernemer en startup betaamt lieten ze zich daar niet door uit het veld slaan maar kwamen met een oplossing, de welbekende pivot. In plaats van de puntoplossing van de loyalty card kiezen ze nu voor een geïntegreerde oplossing die het primaire proces van de winkelier raakt: zijn kassa.’

‘De markt van online kassa’s en betaalmodules is een hele drukke. Dat betekent dat je je duidelijk zult moeten (blijven) onderscheiden, in zichtbaarheid, product, functionaliteiten, etcetera. CashorCard kiest ervoor om zich onder andere te onderscheiden door een gratis instapversie.’

‘De eerste resultaten zijn positief dus misschien hebben ze daarmee wel iets in handen. Ik ben zelf niet zo enthousiast over het gratis aanbieden van je product aan je klanten. Het kan een verkeerde perceptie van de waarde van je product geven en creëert minder loyale gebruikers, omdat ze weinig of geen offer hoeven te brengen om je product te gebruiken. En het vergt daarna nog een tweede verkoopinspanning om de upsell naar een betaalde versie te doen.’ 

Het klinkt bijna too good to be true

‘Bovendien – niet onbelangrijk – het levert je geen geld op, wat onder andere gevolgen heeft voor je investeringsbehoefte. Daar staat tegenover dat het het wel makkelijker maakt om gebruikers te werven en te laten zien hoe geweldig je product is. Maar dat kan ook via een ’30 dagen op proef’-model. CashOrCard is er naar eigen zeggen in zeven weken in geslaagd om een state of the art-product te ontwikkelen dat kan concurreren met de gevestigde orde. Op basis van de website is daar nog weinig over te zeggen, want zowel de iOS- als de Android-oplossing zijn ‘coming soon’. Maar het klinkt bijna too good to be true. Bestaande spelers hebben er jaren ontwikkeltijd achter zich, onder andere om betrouwbaarheid, veiligheid, gebruiksgemak en integratie met externe systemen op orde te krijgen.’

Online verkoop

‘In tegenstelling tot de Buzzoek-oplossing moet de CashOrCard met name online verkocht gaan worden. Ik ben benieuwd of dat gaat lukken. Het MKB staat nog niet echt bekend om snelle adoptie van de mogelijkheden die internet biedt. De uitdaging is om weg te blijven bij persoonlijke gesprekken, demo’s, installatiebegeleiding en andere slecht schaalbare verkoopmethodes. Maar ook hier zijn de eerste online resultaten van CashOrCard een mooi begin.’ 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Te verwachten is dat een deel van de winkeliers ook om de hardware zal vragen die bij de kassa hoort. Daarin laat CashOrCard voorzien door een partner, begrijp ik. Dat lijkt me heel verstandig want daar wil je zo min mogelijk bemoeienis mee. Het geeft gedoe, is niet je core business en het leidt af van de focus op het ontwikkelen en verkopen van je POS-oplossing. Daar staat tegenover dat de beleving van jouw product ook lijdt onder eventueel slecht functionerende hardware.’

‘Al met al: een interessante pivot naar een product waar absoluut een grote markt voor is, met als grote uitdagingen je te onderscheiden van de vele concurrentie en een efficiënte salesaanpak op te tuigen. Nog een ding: ik vind de naam niet zo gelukkig. Daar zou ik iets aan doen. Buzzoek vond ik een stuk beter klinken en is bovendien in ieder geval een naam met iets van bekendheid.’