Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sowdan: real-time betalen met een app

Maurits Grosfeld en Mark Kalse beloven met hun startup Sowdan een app die real-time 24/7 betalingsverkeer mogelijk maakt. 'Sowdan is het nieuwe betalen.'

Wat is Sowdan?

Een app waarmee je direct geld kunt overmaken naar anderen. Ook als het midden in de nacht is, en ook als die ander bankiert bij een andere bank. Daarvoor opereert Sowdan in feite als een financieel clearing house: het houdt bij alle Nederlandse banken een rekening aan. Zodra een gebruiker een betaalopdracht invoert, wordt die overgeboekt naar de Sowdanrekening van zijn eigen bank, en overgemaakt vanaf de Sowdanrekening bij de bank van de begunstigde. “Die kan het bij wijze van spreken direct pinnen bij de geldautomaat, terwijl banken onderling erg traag zijn met overboeken,”  zegt mede-oprichter van Sowdan Maurits Grosfeld (23).  Ook een noviteit is het betaalverzoek: als iemand je geld schuldig is, stuur je hem zo’n bericht via een sms’je. Dat bevat een link naar een iDealpagina waarop de debiteur kan betalen. Als de Sowdan-app wordt gebruikt in combinatie met de eigen bank-app, kan je on the fly de transactie afhandelen, zonder dat daarbij een cardreader nodig is.

Wie zitten achter Sowdan?

Grosfeld, en Mark Kalse (21), beide student Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit, en beide druk met ondernemen. Toen een vriend van Kalse en Grosfeld in de supermarkt even te rood stond om af te rekenen, konden ze hem niet helpen. “Hij zat bij een andere bank, terwijl wij elkaar wel altijd geld konden overmaken.” Daarmee was het idee voor Sowdan geboren. Via ondernemende events die Grosfeld organiseert in Rotterdam, zijn ze in contact gekomen met Pieter Schoen, die al eerder de markt opschudde met de Nederlandse Energiemaatschappij (NLE) en ook investeerde in Sprout challenger en valutahandelaar Nederlandse Betaal- en WisselMaatschappij (NBWM). “Hij vindt het ook van de zotte dat je in Nederland niet real-time geld kunt overmaken.” Schoen, die als geen ander weet hoe je markten openbreekt, is naast investeerder ook adviseur.

Wie zit te wachten op Sowdan?

“Iedereen die internetbankiert. Iedereen heeft weleens de behoefte om snel geld over te maken naar de ander, of om juist een betaalverzoek te doen. Daarvoor hoeft alleen degene die betaalt of het betaalverzoek uitstuurt de app te downloaden. Bovendien heb je met Sowdan straks geen cardreader meer nodig om geld over te maken, iets wat nu vaak nog wel nodig is bij bankieren via je eigen bank-app.”

Wat is het verdienmodel?

“We streven ernaar het gebruik van Sowdan zo lang mogelijk gratis te houden voor de consument.” De verdiensten moeten in een later stadium komen uit de B2B-markt. Maar iedereen die zich via de website aanmeldt om er vroeg bij te zijn als gebruiker, krijgt een enquête waarin Sowdan vraagt wat de dienst eventueel zou mogen kosten en waarvoor je hem zou willen gebruiken. “Dat helpt ons enorm om inzicht te krijgen in de behoefte en wat mensen ervoor over hebben.”

Hoe ver is Sowdan?

Intern draait al een test, en bij De Nederlandsche Bank is de aanvraag in behandeling om als betaaldienstverlener te mogen optreden. “We willen geen bank worden, maar een betaaldienstverlener. We zijn op dit moment druk bezig met de formaliteiten en hebben goed contact met DNB.” Grosfeld ziet geen reden waarom hem de vergunning zou worden geweigerd, en mikt erop dat Sowdan begin 2016 live kan gaan. “In de verdere toekomst willen we de Sowdandienst verder uitbreiden en innoveren. Veel zal wat dat betreft afhangen van Europese wetgeving, die mogelijk maakt dat derden als het ware als front office gaan opereren op de backoffice van banken.” Voor de liefhebbers: in 2018 worden banken in de EU door de betaalrichtlijn PSD2 verplicht hun transactiedata toegankelijk te maken voor derden via een API.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

Schoen c.s. staken tot nu toe 2,1 miljoen in de startup. “Maar in een volgende ronde willen we nog eens 20 miljoen ophalen om die innovatie in de front office te verwezenlijken.”