Startup Cirkle disrupt het businessmodel van de traditionele influencer

Bekende influencers die reclame maken voor producten? Ongeloofwaardig, vindt Startup van de Week Cirkle. Dit Rotterdamse bedrijf wil iederéén op Instagram omtoveren tot mini-influencer. Wordt dat niet wat spammy? ‘Welnee.’

Wat is Cirkle?

Een app waarmee particulieren korting bij brick-and-mortar-retailers kunnen verdienen, dat is het kersverse Cirkle. Gebruikers posten een foto op de app met de hashtag en tag erbij die een van de aangesloten retailers heeft opgegeven. Cirkle koppelt deze aan het Instagram-account van de gebruiker, die per like zijn of haar korting ziet oplopen tot doorgaans 50 euro en bij een van de aangesloten bedrijven tot zelfs 500 euro De retailer bepaalt de waarde per like.

Mede-oprichter Don Perridon (29) voerde als marktonderzoek een reeks gesprekken met retailers. Zij vertelden de ondernemer er moeite mee te hebben een hashtag vanuit hun eigen social media-kanalen viral te laten gaan. Nu kun je hiervoor naar een échte influencer stappen, maar dat kost veel geld. Bovendien zijn influencers niet zo geloofwaardig, meent Perridon: “Ze staan de ene dag met het ene en de volgende dag met het andere product op de foto. Dan denk je: hoeveel krijgen ze daarvoor betaald?”

Volgens de ondernemer nemen we de posts van onze vrienden wél serieus. “Als mijn beste vriend in een tof tentje in België zit, geloof ik het veel sneller.” Wordt het echter niet nogal spammy als de Instagram-kanalen van je vrienden veranderen in halve pr-machines? “Je Instagram-kanaal is je digitale visitekaartje”, antwoordt Perridon, die dan ook pleit voor gebruik met mate: “Als je telkens foto’s post, zal niemand je meer liken en mensen doen alles voor likes. Om die te krijgen, moet je het spelletje slim spelen.”

Wie zitten erachter?

Perridon runt het bedrijf samen met Mick Vierdag (24, foto rechts). Perridon weet alles over over het wel en wee van het retail-bestaan. Zijn eerste baantje was die van fulltime-verkoper voor het inmiddels ter ziele gegane Dixons. “Ze zaten wel op social media, maar niemand likete hun posts. Het was zo commercieel.”

Zelf komt Perridon uit een ondernemersfamilie. Het familiebedrijf Trust International zit in hardware en telt honderden werknemers. Perridon kon er echter zijn “ei niet in kwijt”. Samen met oud-student aan de Hogere Hotelschool Vierdag begon hij in 2017 Cirkle. Vierdag neemt als chief operating officer (coo) het dagelijks beleid op zich. Beide heren hadden nul verstand van software, maar, zo stelt Perridon: “We kwamen vanzelf goede mensen tegen”. Dit werd een team van negen techneuten in Servië.

Wie zitten erop te wachten?

Cirkle richt zich volgens Perridon op “alle Instagrammers tussen de 10 en 40 jaar”. Aangezien we volgens Perridon in “Nederland spaarland” leven, verwacht hij dat velen de app zullen gebruiken om “een centje bij te verdienen”. Perridon richt zich voornamelijk op horeca- en fashion-retailers, die in stenen investeren. Het blijft echter niet bij bricks-and-mortar: over een maand moeten webshops ook aangesloten worden op de app. “Als gebruikers dan een post doen over een webshop, krijgen ze een promotiecode voor korting.”

Hoe ver is Cirkle?

De app is gereed en werd eerder deze maand gelanceerd. Cirkle telt nu al negenduizend gebruikers, en vijfhonderd aangesloten ondernemers. Perridon stelt nog in gesprek te zijn met enkele honderden geïnteresseerde ondernemers. Eind dit jaar moeten vijfduizend ondernemers de app gebruiken en Cirkle heeft plannen om uit te breiden naar de Verenigde Staten. De onderneming telt nu vijf medewerkers (5 fte).

Wat is het businessmodel?

Cirkle vraagt aan zijn gebruikers geen bijdrage en hoopt geld te verdienen aan de aangesloten ondernemers. Retailers betalen Cirkle 2 euro per post van een gebruiker. De post moet hiervoor 24 uur online staan en Cirkle factureert aan het einde van de maand. Indien een post door de ondernemer als niet gepast wordt ervaren, kan de ondernemer deze verwijderen.

Ondernemers kunnen bovendien een limiet op het aantal posts zetten, om zo de kosten te drukken. Perridon verwacht dat dit niet nodig zal zijn. Tijdens een proef in augustus met honderd retailers, zo stelt de ondernemer, kwamen zaken op maximaal twintig posts per maand uit.

Nog geld nodig?

Perridon en Vierdag zijn het bedrijf begonnen met eigen vermogen. Perridon nam een tweede hypotheek op zijn huis en Vierdag kon geld van zijn ouders lenen. Hoe hoog deze bedragen zijn, houdt Perridon voor zichzelf. Circkle telt daarnaast één investeerder, vertelt Perridon: Bas Smit, de man van tv-persoonlijkheid Nicolette van Dam. Voor hoeveel hij is ingestapt, mag Perridon niet zeggen. Ook over zijn omzet- en winstdoelen geeft Perridon geen informatie vrij.

Cirkle is volgens de ondernemer al “onwijs veel” benaderd door investeerders. Binnenkort zal Perridon er eentje nodig hebben, aangezien uitrollen naar de VS bepaald niet gratis is. Hoeveel geld Perridon ervoor nodig zal hebben, weet hij nog niet. Wel stelt de ondernemer bereid te zijn voor een goed bod 10 procent van de aandelen in Cirkle van de hand te doen.

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.