Startup Naduvi vond een markt voor de overstock van interieurbedrijven

naduvi gross

Interieurbedrijven die tegen het einde van het seizoen met onverkochte producten zitten opgescheept, kunnen aankloppen bij Startup van de Week Naduvi. Het online interieur-outlet van ondernemer Itai Gross (38) ziet brood in de overtollige voorraad van de branche.

Wat is Naduvi?

Naduvi is een online interieur-outlet. Interieurmerken hebben te maken met snel wisselende collecties tafels, stoelen en bijvoorbeeld beddegoed. Omdat het moeilijk is van tevoren een precieze inschatting te maken van hoeveel producten je verkoopt, blijven veel bedrijven aan het eind van het seizoen met onverkochte items zitten. 

In plaats van het vernietigen van de producten of ze aan een opkoper te vermarkten voor ongunstige tarieven, kunnen interieurbedrijven terecht op platform Naduvi. Dit e-commercebedrijf vermarkt de zogenoemde overstock van ruim honderd interieurmerken, waarbij de consument een korting krijgt van maximaal 80 procent. Oprichter en ceo Itai Gross: ‘Het is het hele jaar door sale. Tijdens de coronacrisis komt dit extra van pas, omdat mensen meer letten op hun kosten.’

Naduvi cureert het aanbod merken. Gross stelt alleen midden- en hoogsegment-merken toe te laten, zoals Riviera Maison, Riverdale en Essenza. De stoelen en banken van Ikea zul je niet zo snel op het platform tegenkomen, stelt de ondernemer: ‘Ikea is te laag gepositioneerd.’

Wie zitten erachter?

Gross werkte jaren in de retail en was in 2014 mede-oprichter en co-ceo van interieurplatform Westwing, een aan de Duitse bedrijvenbouwer Rocket Internet gelieerd bedrijf. Ook adviseerde hij andere interieurondernemingen, onder meer over wat zij met hun overstock konden doen. 

Al tijdens zijn retail-jaren had Gross geleerd dat matig verkopende producten met een forse korting opeens als warme broodjes over de toonbank konden gaan. Dat je dit principe ook kunt toepassen op overstock, leidde in 2019 tot de oprichting van Naduvi. Het platform ging begin dit jaar live en Gross heeft inmiddels vijftien mensen (12 fte) voor zich werken.

Wie zitten erop te wachten?

Naduvi heeft geen specifieke doelgroep, maar richt zich, in de woorden van Gross, op ‘iedereen die op zoek is naar mooie items voor in huis en niet te veel wil betalen’. Door een veelvoud aan stijlen aan te bieden, ‘van Scandinavisch tot landelijk’, hoopt Gross een brede groep geïnteresseerden naar zijn e-commerceplatform te lokken. Alle emancipatie ten spijt: anno 2020 wordt het platform nog voor 90 procent door vrouwen bezocht. Volgens Gross gaat dit percentage voor de gehele branche op.

Hoever is Naduvi?

Consumenten zijn thuis op e-commerce aangewezen

Het platform is live en werkt volgens Gross goed. De ondernemer heeft al meer dan honderd merken aangesloten en het is de bedoeling dat dit er binnenkort meer worden. Hoeveel producten hij al heeft verkocht, daarover doet Gross geen uitspraken. Wel laat hij weten dat het aantal verkopen tijdens de coronaperiode ‘ver boven het begrotingsplan’ uitstijgt. ‘Leveranciers hebben het nu moeilijk en zitten met voorraden opgescheept. Consumenten zitten thuis en zijn steeds meer op e-commerce aangewezen.’

Wat is het businessmodel?

Naduvi vraagt de verkopers een commissie over ieder verkocht product. Hoe hoog deze is, wil Gross niet zeggen. De ondernemer benadrukt dat de commissie gerechtvaardigd is: ‘We voegen waarde toe in de keten, door er schakels uit te halen. Bedrijven kunnen kosten besparen door direct aan de consument te verkopen.’ Wanneer dit model tot winst moet leiden, daar is Gross nog niet over uit. ‘Eerst willen we verder investeren in het platform.’

Nog geld nodig?

Naduvi haalde begin deze maand 1,1 miljoen euro op bij durfinvesteerder Slingshot Ventures en tien angel investors. Onder hen bevinden zich onder anderen Fonq-oprichter Patrick Kerssemakers, IceMobile-oprichter Ralph Cohen en investeerder Gennie Freen. Ook stelt Gross zelf een ‘significant bedrag’ te hebben geïnvesteerd in Naduvi.

We willen al best snel internationaliseren

Welk belang Gross precies heeft weggegeven aan investeerders, houdt hij voor zich. Het gaat in ieder geval niet om een meerderheidsbelang. Het groeigeld gebruikt de ondernemer voor marketing, personeel en techniek. Tijdens een vervolgronde hoopt Gross ‘enkele miljoenen’ op te halen, zodat hij kan uitbreiden in Europa. ‘Dit willen we al best snel gaan doen.’

Jelmer Luimstra is journalist voor Sprout en Management Team. Hij schrijft over startups, scaleups en nieuwe economie.