Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startup Packaly wil de kleine winkelier redden met Deliveroo-koeriers

Startup van de Week Packaly maakt het voor de kledingwinkel op de hoek mogelijk om binnen één uur pakketjes te bezorgen. Dit doet de startup door zelfstandige koeriers in te zetten, die ook voor Deliveroo en UberEats werken. ‘Retailers leggen het af tegen Bol.com en Coolblue.’

Wat is Packaly?

Tech-startup Packaly levert een service waarmee retailers hun pakketjes binnen één uur bij de klant kunnen krijgen. Consumenten die een bestelling doen bij een aangesloten webwinkel kunnen kiezen voor de Packaly-optie, waarna zelfstandige Deliveroo- en UberEats-koeriers de bestelling real-time op de Packaly-app op hun smartphone binnenkrijgen en vervolgens bezorgen. Retailers kunnen via een dashboard inloggen en de verzending regelen. Met deze service probeert Packaly Nederlandse retailers online een voordeel te geven ten opzichte van grote e-commercebedrijven, zoals Bol.com en Coolblue.

Voor zogeheten kluswerkers in de gig economy stijgt hierdoor het aantal mogelijkheden om een inkomen te verzamelen. Packaly-ceo Axel Dekker (27): “We selecteren de koeriers op hun snelheid en op basis van hun rating bij andere apps.” De koeriers mogen tegelijkertijd ook voor Deliveroo en UberEats blijven fietsen. “We raden het af, maar ze zijn zelfstandig, dus we mogen ze geen regels opleggen”, stelt Dekker.

Inzetten op kluswerkers vormt natuurlijk een bedrijfsrisico, weet ook Dekker. Als politiek of juridisch wordt besloten dat deze koeriers een arbeidscontract dienen te hebben, is Packaly zijn bezorgers kwijt en daarmee zijn business. De rechter oordeelde begin dit jaar dat Deliveroo-zelfstandigen eigenlijk werknemers zijn, waarop Deliveroo een hoger beroep aankondigde, dat nog moet plaatsvinden.

Koeriers op de loonlijst zetten, zou volgens Dekker niet ideaal zijn. “Daar zijn ze geen fan van. Ze kunnen meer verdienen als ze voor zichzelf werken. Koeriers zeggen: ik hoef niet per se verzekerd te zijn, ik wil gewoon geld verdienen. Waarom zullen we ze overhalen voor iets waar ze niets voor voelen?”

Om de omstreden branche in een positief daglicht te stellen, praat Dekker momenteel met onder meer de Utrechtse coalitiepartijen D66 en GroenLinks, die volgens Dekker hameren op een landelijk plan voor een nieuwe cao. Ook probeert hij koeriers, FNV-bestuurders en politici uit de Eerste en Tweede Kamer bij elkaar aan tafel te krijgen. Een echte lobby’er, dus? Dekker moet lachen: “Ja, ik vind het heel moeilijk om te doen, maar ik zie wel dat het nodig is.”

Wie zitten erachter?

Dekker richtte het Utrechtse bedrijf in 2018 op met coo Adrik Elzing (27), die er coo werd, en Niels Nijhof (27), die als cto fungeert. Dekker volgde een it-studie en begon voor Packaly al drie ander bedrijven; een digital agency en twee webwinkels, gericht op fietsers. Twee startups faalden en de derde wist hij succesvol te verkopen.

Lange tijd deed Dekker in zijn vrije tijd aan wielrennen, en uit die wereld kent hij mede-fiets-adept Elzing. De Packaly-coo deed een master in bedrijfskunde en deed bedrijfservaring op bij onder meer Deutsche Bank. Nijhof volgde net als Dekker een it-studie en werkte jarenlang bij een softwarebedrijf. De drie werken inmiddels fulltime aan Packaly, dat nu nog 3 fte telt. Dekker vertelt dat ze over 2 weken hun eerste twee medewerkers aannemen. “We zijn hard bezig met het uitbreiden van het team.”

Wie zitten erop te wachten?

Wij willen retailers helpen, want de binnenstad sterft uit

Packaly richt zich op consumenten die snel hun pakketje willen ontvangen en op het mkb, dat snel wil kunnen bezorgen. Dekker: “Denk aan de retailer die in de binnenstad zit en achterloopt op de grote internetpartijen. Een lokale schoenenwinkel die een webwinkeltje heeft, maar niet zo snel kan lopen als de grote retailers.”

Grote retailers – denk aan de Hema en Paradigit – blijken dit probleem echter óók te hebben, merkt Dekker. “Zij zitten met de binnenstad, die uitsterft. Ze leggen het af tegen de Bols en Coolblues van de wereld, die sneller kunnen verzenden. Dankzij ons kunnen zij alsnog binnen een uur hun producten naar de klant krijgen.”

Hoe ver is Packaly?

Packaly verwacht begin september live te gaan in zijn eerste stad: Utrecht. Eigenlijk stond dit al in juli op de planning, maar volgens Dekker waren er nog “verbeterpunten” in de techniek, die aangepakt moesten worden.

Packaly zal in september beginnen met een “grote partner”. Welke dit is, mag Dekker nog niet vertellen, “maar we kennen hem allemaal”. Samen met deze partner zal Packaly een pilot draaien van 2 tot 3 maanden, waarna beide partijen de balans zullen opmaken.

Als je zegt dat je binnen een uur kunt bezorgen, gaat er een belletje rinkelen

Dekker stelt tevens met twintig andere retailers in contact te zijn voor een samenwerking. Ook is er volgens Dekker interesse van meerdere grote retailers. “Als je zegt dat je binnen een uur kunt bezorgen, gaat er wel een belletje rinkelen (lacht).”

Wat is het businessmodel?

We testen momenteel nog wat de beste pricing is

Packaly zal een bedrag van zo’n 9 euro en 50 cent aan retailers rekenen, dat overigens zal afhangen van de gefietste afstand. Dekker stelt dat dit bedrag gaandeweg nog aangepast kan worden. “We testen momenteel nog wat de beste pricing is.”

Dekker adviseert retailers daarbij om de consument 4 euro en 99 cent te rekenen voor de bezorging. Packaly wil koeriers gemiddeld genomen 5 euro en 50 cent betalen per bezorgd pakketje. De marge die overblijft, is voor het Utrechtse bedrijf.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

Alle drie de ondernemers hebben spaargeld in het bedrijf geïnvesteerd. Hoeveel, dat wil Dekker niet zeggen. Op dit moment is Packaly druk bezig met het “closen” van een seed capital-investeringsronde. Hoe hoog dit bedrag wordt, mag Dekker niet vertellen, maar het verklaart meteen waarom Packaly plotseling personeel kan aannemen.

Na de proef in Utrecht wil Packaly uitbreiden naar een andere grote stad. Rotterdam, Amsterdam, Eindhoven en Den Haag staan op het vizier bij de ondernemers. “Steden moeten minimaal 100.000 inwoners hebben om dit fatsoenlijk te laten draaien. Het is gebaseerd op het feit dat je koeriers moet inzetten. Die moeten natuurlijk wel wat te doen hebben.”