Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startup van de week 5PM wil bedrijven groot maken op YouTube

Terwijl jongeren tv inruilen voor de nieuwe megasterren van YouTube, knokken ook uitgevers en bedrijven voor hun plek op het grootste videoplatform van de wereld. Startup van de week 5PM wil ze daarbij helpen, met de online- en tv-ervaring van oprichters Jelmer Wind en Tom Schoufs.

Wat is 5PM?

5PM is een YouTube-servicebureau dat merken en publishers helpt bij het monitoren, analyseren en optimaliseren van hun YouTube-kanalen. Denk daarbij ook aan het ontwikkelen van een content- en distributiestrategie, en het commercieel interessant maken van videocontent. Op die manier zorg je volgens de oprichters niet alleen voor groei van het aantal kijkers, maar ook voor additionele inkomsten. Naast het grootste video on demand-platform ter wereld is YouTube na Google ook de grootste zoekmachine ter wereld. Met ruim drie miljard zoekopdrachten per maand is YouTube dan ook vaak hèt startpunt op internet, zeker voor millenials. Het is bedrijven en merken veel waard om op de juiste manier in contact te komen met deze jonge doelgroep. 

Om geld te verdienen met video is het maken van goede content alleen niet meer voldoende, zo menen de oprichters van 5PM. Zonder een goede strategie om de video bij het juiste publiek te krijgen blijft succes meestal uit. Het gaat dan niet alleen om goede distributie, maar ook om kennis van het YouTube-algoritme.

Wie zitten erachter?

Jelmer Wind (35) en Tom Schoufs (36) kennen elkaar van hun gezamenlijke tijd bij RTL MCN, een platform voor online videomakers onder de vlag van RTL. Wind bedenkt daar als Head of Content & Channels het populaire YouTube-kanaal Concentrate. Daarvoor werkt hij als Development Manager voor RTL 5,7 en 8. Ook is hij betrokken bij startups Polarsteps, Jobbrokers en Companyspot.

Voordat Schoufs samen met Wind het ondernemersavontuur opzoekt is hij Creative Director van de RTL Creative Unit, waar hij campagnes en distributieplannen rondom de verschillende RTL-merken bedenkt. De afgelopen twee jaar is hij in die rol ook verbonden aan RTL MCN. Daarnaast heeft hij ervaring bij zowel Endemol als IDTV.

Het idee om samen een bedrijf te starten loopt vrijwel synchroon met het veranderende medialandschap. De kijktijd op tv neemt af en online video wordt steeds belangrijker. Influencers worden serieuze mediaoutlets en verdienen een goed belegde boterham met hun videocontent. Tegelijkertijd zien de oprichters van 5PM dat de grote publishers niet goed door hebben hoe ook zij geld kunnen verdienen met online en social video.

“Hier zagen wij een mooie kans. De kennis die wij hebben opgedaan met het groter en interessanter maken van influencers willen we nu inzetten om datzelfde te doen met andere partijen, zoals publishers”, aldus Schoufs. Klanten bereiken zo een nieuwe doelgroep en kunnen daar als het goed is ook een nieuw verdienmodel aan koppelen.

Wie zit er op te wachten?

Iedereen die investeert in videocontent. Denk daarbij aan traditionele- en brand publishers die dagelijks veel geld uitgeven aan online video. Voor deze bedrijven kan YouTube, naast een groter bereik, ook een manier zijn om extra geld te verdienen aan dezelfde content. Door die content beter vindbaar te maken voor de juiste doelgroep, is de kans op succes een stuk groter.

Hoever is de ontwikkeling?

5PM werkt op dit moment al samen met klanten als TMG, Talpa, RTL en UM Studio’s. Naar eigen zeggen zitten er nog meer klanten in de pijplijn en groeit het bedrijf de komende tijd flink door. Zo richt de startup zich ook op een nieuw soort publishers, zoals DJ’s, voetbalclubs en evenementenorganisaties. Het bepalen van een juiste strategie voor distributie van de online videocontent is voor een groot deel mensenwerk. De ondernemers zijn daarom op dit moment op zoek naar YouTube-consultants om het team te komen versterken.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat is het business model?

Het model is tweeledig. Aan de ene kant is er de consultancytak. Die werkt op basis van een abonnementenmodel. In ruil voor een maandelijkse fee zorgt 5PM voor het monitoren, analyseren en optimaliseren van de kanalen van de klant. Aan de andere kant deelt de startup ook mee in de extra inkomsten die met deze werkzaamheden worden gerealiseerd.

Nog geld nodig?

5PM wil flink groeien de komende maanden om de vraag in de markt goed te kunnen bedienen. Daar is natuurlijk ook geld voor nodig. Op dit moment voeren de oprichters oriënterende gesprekken met potentiële investeerders om die groeiplannen op een gezonde manier te kunnen faciliteren.