Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startup van de Week Innovation in Motion wil je gordijnrails slim maken

Na deurbellen, thermostaten en lampen is het wat startup van de week Innovation in Motion betreft tijd om ook bewegende delen in het huis 'smart' te maken en te verbinden met het internet. Met 5.000 pre-orders is de startup van Thijs Olthof en Kaj Beetstra nu op zoek naar funding.

Wat is Innovation in Motion?

Innovation in Motion combineert hardware en software tot smart home-producten. Het Amsterdamse bedrijf wil “het alledaagse opnieuw uitvinden”, door zich te richten op traditionele producten die nog geen plekje hebben gevonden in de trend van smart homes, of waarbij de huidige slimme oplossingen complex en prijzig zijn. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het slim maken van gordijnen, waarbij de motorisering wordt gecombineerd met Internet of Things-techniek.

Innovation in Motion ziet zichzelf als een soort innovatielaboratorium. “We kopen dus geen whitelabel hardware uit China voor onze producten, maar ontwikkelen die echt zelf”, zegt medeoprichter Thijs Olthof. Het eerste product dat later dit jaar op de markt komt is de Slide. Een systeem dat op simpele manier je bestaande gordijnen moet automatiseren. Normaal gesproken moet je daarvoor een compleet nieuwe gordijnrails op maat laten maken en installeren. Dat is vaak heel kostbaar. De Slide is een simpel motorsysteem dat op vrijwel elke bestaande rails of roede kan worden geklikt. Na installatie kun je de gordijnen vervolgens met een afstandsbediening of je smartphone bedienen. Op die manier kun je ’s morgens wakker worden met natuurlijk licht of je huis beschermen tegen inbrekers als je op vakantie bent. Slide kan ook direct communiceren met de spraakassistenten van Google en Amazon, die waarschijnlijk later dit jaar naar Nederland komen.

Wie zitten erachter?

Thijs Olthof (26, foto links) heeft een achtergrond in zowel de publieke als private sector. Na zijn studie economische geografie aan het University College Utrecht werkt hij als onderzoeker voor de gemeente Utrecht, is consultant bij MeetingMoreMinds en is actief als freelance business developer. Zijn passie voor techniek zit er al vroeg in; op zijn twaalfde bouwt hij zijn eigen computer. De start van Innovation in Motion is voor hem een regelrechte ‘dream come true’. De kans om business skills in te zetten in een tech-omgeving grijpt hij daarom met beide handen aan.

Kaj Beetstra (31) is naast ondernemer een echte uitvinder. Na zijn studie planologie aan de Universiteit van Amsterdam start hij in 2011 met Goedgeboerd, een bezorgdienst voor biologische maaltijdboxen. Om kosten te besparen worden de boxen niet bij de mensen aan huis bezorgd, maar op gemeenschappelijke locaties, zoals kinderdagverblijven. Deze startup blijkt uiteindelijk niet levensvatbaar, maar het ondernemerschap blijft trekken. In de afgelopen vijf jaar leert hij zichzelf modellen te ontwikkelen voor de 3D-printer. Met de opgedane kennis begint hij stap voor stap met de automatisering van zijn eigen huis. 

Olthof en Beetstra ontmoeten elkaar in het voorjaar van 2016 bij een meet-up voor jonge ondernemers. Beetstra is op dat moment al bezig met de onderliggende technologie voor Slide, maar een duidelijke productpropositie ziet hij nog niet voor zich. Olthof wel en daarom besluiten ze om de krachten te gaan bundelen. Inspiratie krijgen ze van andere IoT producten, zoals slimme thermostaten, lampen en deurbellen. Olthof: “We zagen dat er maar weinig partijen zich bezig houden met motorisering binnen smart home concepten. Traditionele partijen in de motorisering richten zich op het hogere segment vanwege het maatwerk. Grote spelers in smart home producten zijn juist sterk in elektronica en software, maar hebben weinig kennis van motorisering en mechanica. Dat gat in de markt willen wij opvullen.”

Innovation in Motion, Slide
Pimp je gordijnrails

Wie zit er op te wachten?

Het eerste product met de naam Slide is er voor iedereen die een automatiseringsslag wil aanbrengen in zijn of haar huis. De startup belooft een simpel en betaalbaar product met een “premium-plus ervaring” voor de gebruiker. Innovation in Motion richt zich in principe op het middensegment van de consumentenelektronica. Op basis van de ruim 5.000 pre-orders doet Slide het vooral goed in de leeftijdsgroep 25 tot 45 jaar, waarmee het redelijk op één lijn zit met andere smart home-producten. Voor validatie van de business case heeft de startup ook advertentieonderzoek gedaan. Daaruit komen interessante cultuurverschillen naar voren. Zo blijkt in de VS de anti-inbraak-propositie van Slide goed te werken, terwijl Nederlanders juist vanwege het comfort in lijken te willen stappen.

Het team verwacht naast consumenten ook de B2B-markt te kunnen bedienen. Hotels kunnen hun kamers met Slide een simpele upgrade kunnen geven en ook in het betaalbaar houden van de zorg kan domotica een steeds grotere rol spelen. “Ouderen kunnen met een systeem als Slide langer comfortabel zelfstandig thuis blijven wonen”, meent Olthof. “We willen daarom naast de consumentenmarkt ook de B2B-kansen snel aangrijpen.”

Hoe ver is de ontwikkeling?

Slide is inmiddels vrijwel klaar om in productie te gaan. Met behulp van een angel investment en financiering uit crowdfunding is het prototype ontwikkeld tot een robuust en betrouwbaar product, dat klaar is om naar de winkels te gaan. Het ontwikkelen van een universeel systeem dat op alle soorten gordijnrails en roedes past, bleek best ingewikkeld. Daarmee is volgens de ondernemers de meest risicovolle fase wel achter de rug en kan de aandacht verplaatst worden richting de lancering van Slide op de Nederlandse markt.

Naast Slide heeft het team een serie ideeën voor andere producten op de plank liggen, die deels gebaseerd zijn op dezelfde onderliggende en gepatenteerde technologie. De focus ligt nu echter volledig op het eerste product. “We staan te trappelen om heel veel impact te hebben in verschillende sectoren, maar willen ook op een verantwoorde manier verder groeien.”

Wat is het business model?

Innovation in Motion volgt een klassieke blue ocean-strategie, waarbij de omzet gehaald moet gaan worden uit de hardware. Op de consumentenmarkt gaat het dan om directe en indirecte sales. In de B2B-sector verwachten de oprichters dat whitelabeling en recurring revenue-modellen mogelijkheden kunnen bieden. De ondernemers willen vooral doen waar ze goed in zijn en de rest het liefst uitbesteden. Zo werken ze op R&D vlak intensief samen met partners waar dat logisch is. Zo kunnen ze tempo maken en expertise aantrekken, zonder dat er alleen maar geld over de balk wordt gegooid. 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Partnerships zijn er inmiddels voor de productielijn, maar ook voor het naar de markt brengen van het product zelf. De startup werkt samen met distributeurs, die goed zicht hebben op de juiste kanalen voor de Slide. Naast retailers zouden ook grote spelers als Google en Amazon inmiddels interesse hebben getoond, omdat met Slide hun smart home-ecosysteem weer een stapje uitgebreid wordt.

Nog geld nodig?

Op dit moment haalt Innovation in Motion een seed-investering op via angelplatform Leapfunder, met minimaal anderhalve ton als doelbedrag. Daarmee hopen de twee oprichters zowel kapitaal als kennis binnen te halen. Ook zijn ze in gesprek met een aantal andere investeringspartijen.