Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tapperuse rekent af met het traditionele entreekaartje

Het entreekaartje voor pretparken en musea kan bij het grofvuil, als het aan de ondernemers achter Startup van de Week Tapperuse ligt. Gebruikers kunnen door een digitaal inklok-systeem even snel een evenement bezoeken, zonder daarvoor de volle mep te betalen.

Wat is Tapperuse?

Als het aan de oprichters van Tapperuse ligt, heeft het traditionele entreekaartje voor een pretparken, musea of sauna’s zijn langste tijd gehad. De gebruikers van de Tapperuse-app kunnen bij de poort gewoon hun online klok aanzetten en betalen voor de tijd die zij spenderen op de locatie. Wil je dus even een uurtje naar de dierentuin, dan hoef je niet direct de volle mep te betalen, zo gaat het idee.

De startup werkt met dynamische prijzen, wat betekent dat gebruikers op rustige dagen minder geld kwijt zijn dan op een drukke zaterdagmiddag. Gebruikers betalen overigens nooit meer dan de originele ticketprijs. Als de gebruiker uiteindelijk ‘uitklokt’ op de locatie, ontvangt deze binnen een dag een mailtje met de te betalen factuur.

Wie zitten erachter?

Tapperuse is een initiatief van Wilbert Witkamp (55) en Ronald de Groot (32). Witkamp is ceo en De Groot is chief product officer. Witkamp was in 2006 de medeoprichter en eerste directeur mobiel parkeren-app Yellowbrick en werkte tot 2017 in verschillende functies voor het techbedrijf.

De Groot begon zijn carrière in 2006 als techondernemer en werkte daarna voor een databureau. Hij leerde Witkamp kennen bij Yellowbrick en beide heren zagen een kans voor een nieuw bedrijf; Tapperuse. Deze startup telt nu 15 fte en bestaat sinds 2017. Sinds september is de app, zoals dat heet, live.

Wie zitten erop te wachten?

Tapperuse positioneert zich als app voor millennials en ouders met kinderen tot en met 12 jaar. Deze mensen zitten volgens Witkamp te wachten op “vrijheid, flexibiliteit en gemak”. Ze hebben drukke levens, waardoor ze niet altijd een volledige dag kunnen spenderen aan een activiteit. Tussen het verschonen van de luiers en het bezoekje aan oma door nog even snel een uurtje naar de dierentuin, dat moet nog nét lukken.

De ondernemers wisten musea en pretparken te overtuigen met het feit dat zij een nieuwe doelgroep aanboren. Witkamp: “40 procent van al hun bezoekers maakt gebruik van kortingsacties van bijvoorbeeld de Jumbo of de Albert Heijn. Zij zullen nooit de volledige prijs betalen.” Witkamp denkt dat deze mensen door zijn app vaker zullen komen. “42 procent van onze klanten laat zich sturen op prijs. Zij kiezen er dankzij onze dynamische prijzen voor om sneller op een goedkopere dinsdag te komen.”

Uit eigen onderzoek onder vijfhonderd klanten bleek dat de helft van de Tapperuse-gebruikers zonder de app geen bezoek aan de locatie had gebracht. 21 procent gaf aan alleen met een kortingsactie te willen gaan.

Door de flexibilisering van de arbeidsmarkt hebben mensen op zo’n dag ook sneller tijd, stelt hij. “Het wordt er rustiger door op de traditioneel drukke zaterdagen, waardoor de tevredenheid van klanten stijgt. Dit leidt tot meer herhaalbezoeken.” Doordat mensen met de Tapperuse-app sneller last-minute besluiten ergens naartoe te gaan, zullen zij volgens Witkamp ook vaker gebruik maken van de horeca. Ze hebben immers minder tijd om een lunchpakketje voor te bereiden.”

Hoe ver is Tapperuse?

Tapperuse heeft contracten afgesloten met 170 aangesloten bedrijven, waaronder het Scheepvaartmuseum, het Dolfinarium en de Select Wellness Group. De app telt momenteel 31.000 gebruikers, waarvan 60 procent een transactie heeft gedaan.

Ze zijn er nog lang niet, vindt Witkamp. Hij wil toe naar zo’n 3,5 duizend aangesloten locaties en 1,5 miljoen klanten. “Betalen voor gebruik, zoals bij ons, staat in de kinderschoenen. Inmiddels kun je onze app ook gebruiken om te bowlen en trampolinespringen. In de toekomst willen we zelfs een actieve rol bij de verhuur van strandstoelen vervullen – die kant gaat het op.”

Wat is het businessmodel?

Bedrijven die met Tapperuse in zee gaan, betalen 10 procent van de verkregen omzet aan de startup. “No cure, no pay“, stelt Witkamp. “We regelen de afhandeling via AfterPay en bieden hierdoor een garantie.” Ook biedt hij de bedrijven een online portaal, waarop zij allerlei informatie van bezoekers kunnen vinden. “Niet op persoonsniveau”, haast Witkamp zich erbij te zeggen, “maar bijvoorbeeld over hoe lang ze gemiddeld genomen blijven”.

Aan consumenten vragen Witkamp en De Groot 75 cent per transactie. Wel kunnen consumenten met een hele groep van soms wel tien man in één keer naar binnen, waarbij deze instapprijs hetzelfde blijft.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

Tapperuse is bezig met zijn derde kapitaalronde, waarbij het bedrijf 2 miljoen euro wil ophalen. In totaal heeft de startup nu 1,3 miljoen euro opgehaald. Zelf investeerden Witkamp en De Groot 700.000 euro in de startup.

Een voorspelling van de hoogte omzet voor dit jaar durven de ondernemers ook nog niet te maken. Eind dit jaar komt er waarschijnlijk een samenwerking aan met grote partijen, zegt Witkamp: “Hierdoor kan het budget flink veranderen.” Het bedrijf hoopt in januari 2021 winstgevend te worden.