Verkeersboetes? Appjection lust ze rauw (en verscheurt ze voor je)

Appjection

Onterechte verkeersboetes zijn een prooi voor Appjection. De Startup van de week won tot nu toe al ruim 8.000 zaken.

Wat is Appjection?

Een startup die – grotendeels geautomatiseerd – bezwaar maakt tegen onterechte verkeersboetes. Gebruikers maken een foto van een boete en sturen die naar Appjection, waar binnen vier minuten een inschatting wordt gemaakt over het soort overtreding en de kans dat een bezwaar gegrond wordt verklaard. ’We willen mensen gebruik laten maken van hun recht’, zegt medeoprichter Max Heck. ‘Veel mensen denken ‘Ik betaal wel, dan ben ik ervan af’. Zij blijven dan vaak zitten met een gevoel van onrecht.’  

Appjection wijst ongeveer een derde van de boetes af, vertelt Heck. Van de tweederde van de zaken waartegen wel een bezwaar wordt ingediend, wordt volgens hem 55 procent gewonnen. De startup vindt ongeveer de helft van zijn gebruikers via Google, de rest komt binnen dankzij partnerships met leasebedrijven en parkeerbeheerder Parkmobile. 

Veel voorkomende onterechte boetes worden bijvoorbeeld uitgedeeld tijdens werkzaamheden, waar busjes van klussers weliswaar een ontheffing onder de voorruit hebben liggen, maar die is soms niet gekoppeld aan de database van een langsrijdende scanauto van gemeentelijke parkeerbeheerders. ‘In plaats van dat aan te passen, blijven ze maar boetes sturen, in de hoop dat mensen maar betalen en de gemeente haar inkomsten behoudt’, zegt Heck. 

Appjection ziet ook boetes binnenstromen nadat er een ongeluk is gebeurd op een kruispunt, een verkeersregelaar mensen door rood laat rijden terwijl de flitspaal achter elkaar door flitst. ‘Ze kijken bij het CJIB (het Centraal Justitieel Incassobureau, red.) dan niet of er iets bijzonders gebeurd is, terwijl je toch echt duidelijk een foto ziet met een verkeersregelaar.’

Wie zitten erachter ? 

Max Heck en medeoprichter Matthijs Lagas studeerden rechten, toen het hen in 2016 opviel dat voor veel mensen in hun omgeving bezwaar maken tegen een verkeersboete een te hoge drempel bleek. ‘Omdat ze niet weten hoe het rechtssysteem werkt en wat er in een bezwaarschrift moet staan’, zegt Heck. ‘Hen helpen is niet zo moeilijk dachten we, het enige wat je nodig hebt is een foto.’

In de zomer van 2016 wonnen de twee studenten een innovatietraject bij advocatenkantoor De Brauw Blackstone Westbroek, inclusief 25.000 euro prijzengeld. In 2017 kwam it-expert Gerrit Jan van Ahee - eerder nog CTO bij SciSports - aan boord als co-founder. Na het afronden van hun studie lanceerden Van Heck en Lagas Appjection begin 2018 officieel. 

Inmiddels werken er 19 mensen bij de Amsterdamse startup, onder wie een groep werkstudenten die ingestuurde boetes beoordelen. 

Wie zitten erop te wachten?

Iedereen met een rijbewijs die wel eens een boete krijgt. Er worden in Nederland jaarlijks 13 miljoen verkeersboetes uitgedeeld, rekent Heck voor.

Behalve via Google boort Appjection ongeveer de helft van de boetes aan via leasemaatschappijen. Die bedrijven moeten een leaserijder melden dat hij of zij beboet is, en zijn veel tijd kwijt aan het beantwoorden van vragen. 

Om klanten vlotter te kunnen helpen en de pijn mogelijk wat te verzachten, voegen onder meer Leaseplan en Athlon – behalve een iDeal-link om de boete te betalen – in hun boetemails nu een link toe naar Appjection. Ook gebruikers van Parkmobile, die bijvoorbeeld per abuis een verkeerd kenteken hebben aangetikt in de app, worden verwezen naar Appjection. 

Hoever is Appjection? 

De startup beoordeelt nu maandelijks 2.000 verkeersboetes. In totaal werden tot nu toe 22.000 boetes behandeld, waarna er 14.600 keer bezwaar werd gemaakt. Daarvan werden weer ruim 8.000 zaken gewonnen.

‘Het is niet zo dat alles blind wordt ingediend en dat wij zand in de motor willen strooien’, benadrukt Heck. ’We zorgen juist voor een efficiëntieslag bij het CJIB en de gemeente, omdat al deze bezwaren gegrond zijn.’

Appjection sprak al een paar keer met het CJIB en het OM, waaruit bleek dat de afhandeltijd per bezwaarschrift twee tot drie uur bedraagt, doordat een brief bijvoorbeeld niet goed leesbaar is. Heck: ‘Bij ons weten ze precies wat er staat. Ik denk dat ze er bij ons niet langer dan een half uur mee bezig zijn.’ 

Wat is het businessmodel? 

Een opvallende, in startup-land: Appjection verdient per gewonnen bezwaar de vergoeding waar een verlener van juridische rechtsbijstand in Nederland recht op heeft, wanneer blijkt dat de overheid een verkeerd besluit heeft genomen.

Concreet gaat het om zogeheten ‘procespunten’, van 500 euro per punt. Bij een onterechte verkeersboete wordt meestal 0,25 procespunt, oftewel 125 euro uitgekeerd. Dat betekent omgerekend dat Appjection tot nu toe ruim een miljoen euro aan vergoedingen verdiende. 

Voor het invoeren van een verkeerd kenteken in Parkmobile krijgt Appjection geen vergoeding. ‘Maar we willen mensen wel gebruik laten maken van hun recht’, zegt Heck.

Met behulp van automatisering is het ‘ultieme doel’ van de startup om elk bezwaar binnen een minuut te kunnen beoordelen en afhandelen. Op dit moment is daar nog ongeveer drie tot vier minuten voor nodig. 

Nog geld nodig? 

Appjection was tot voor kort gebootstrapped, maar streek eerder deze maand vier ton op van Arches Capital en ARAG, een verzekeraar waar de startup momenteel een onderkomen heeft in een ‘LegalTech Studio’.

Met behulp van het verse groeigeld wil de startup opschalen naar 10.000 boetes per maand. En uitbreiden naar meer soorten claims, waaronder die op de Belastingdienst en bij vluchtvertragingen. Ook een uitbreiding naar het buitenland staat op het verlanglijstje.  

Heck: ‘De hele juridische onderlaag leent zich goed voor automatisering. De voorwaarde is dat je een foto kan delen, waarna wij je de opties kunnen laten zien.’ 

Redacteur en coördinator Sprout.nl. Tips: maarten@sprout.nl