'We zijn de Airbnb voor salons'

Een permanentje, massage of schoonheidsbehandeling online boeken. Drie ondernemers, die eerder naam maakten met onder meer Justeat.com en Booking.com, zeggen met hun boekingssite Treatwell een potentiële miljardenbranche aan te boren. Aan het woord is medeoprichter Erik Wienk.

Wat doet Treatwell?

‘We helpen consumenten met het zoeken en boeken van allerlei soorten aanbieders van uiterlijke verzorging. Denk aan kapsalons, massagesalons en schoonheidssalons. Je kunt Treatwell zien als een Booking.com of Airbnb voor de beautywereld. '

Hoe werkt het?

'Je zoekt bijvoorbeeld via Google naar een kapper. Dan kom je bij onze site terecht. Hier kun je aangeven dat je bijvoorbeeld een kapper of schoonheidssalon zoekt en dat de salon binnen een bepaald postcodegebied of stad gevestigd moet zijn. Vervolgens zie je een lijst met foto’s en beschrijvingen van kappers in de buurt. Binnen deze lijst kun je extra filteren op onder meer het type behandeling, prijs en beoordelingen. Je wilt bijvoorbeeld een vergelijking maken van de salons die haarextensies doen. Je ziet in het lijstje ook de beoordelingen van andere klanten. Als je doorklikt naar de gedetailleerde beschrijving van een salon dan kom je op een mooi vormgegeven pagina met verzorgde fotografie, zodat je een goed gevoel krijgt bij de sfeer en beleving. We tonen de hele prijslijst van een salon. Als je dan besluit te boeken, dan kun je direct in de agenda van de salon kijken. Je boekt en vervolgens krijg je de optie om na de behandeling te betalen of al direct online.'

'Concurrentie ligt op de loer'
Thijs Gitmans, Peak Capital

Wie zitten achter het bedrijf?

'Het oorspronkelijke idee is van Jan Willem van Boeckel, een hele goede vriend van mij. Hij liep al een paar jaar met het idee rond en heeft iedereen bij elkaar gebracht. Hij heeft als marketing en sales man bij Unilever en Procter & Gamble veel ervaring in de beautymarkt. Binnen Treatwell is hij verantwoordelijk voor marketing en salon acquisitie. Laurens Groenendijk heeft als medeoprichter en ex-eigenaar van Justeat.com een schat aan internet ervaring en heeft de rol van Ceo. Zelf ben ik de financiële man Treatwell. Ik ben in het verleden onder meer cfo geweest bij Booking.com, Bruna en Sabon. Samen vormen we een zeer ervaren en complementair team. Eind oktober 2012 zijn we aan dit nieuwe avontuur gestart.‘

Wie zit te wachten op Treatwell?

'We hebben onder meer via Google Adwords en andere analysetools onderzoek gedaan naar het online zoekgedrag van consumenten. Daaruit blijkt dat er veel op termen gezocht wordt die een aanwijzing vormen dat er vanuit consumenten vraag is. Qua zoekvolume zit het ergens tussen hotels (Booking.com) en eten bezorgen (Justeat.com) in. Daarnaast zien we dat salons die online boekbaar zijn veel boekingen krijgen. Dit allemaal bij elkaar is voor ons een duidelijk bewijs dat er een consumenten behoefte is.

Veel salons hebben overcapaciteit. Vanuit de aanbieders is er een duidelijke behoefte om meer omzet te genereren. We zijn erachter gekomen dat salons nog nauwelijks met online boekingen werken. De salons die dat al wel doen draaien een hogere omzet. In de markt voor uiterlijke verzorging gaat jaarlijks alleen in Nederland 3 miljard euro om en je hebt het over 300.000 euro transacties per dag. Daar ligt dus een kans.

Hoe loopt het?

‘We zijn in oktober vorig jaar live gegaan. Het loopt nu volgens plan, maar geven geen exacte cijfers over boekingen. Op dit moment groeien we hard en hebben we elke week meer boekingen dat de week er voor. We hebben zo’n 12.000 likes op Facebook en zo’n 750 salons aangesloten. Om een idee te geven van de snelheid: we sluiten iedere maand 200 salons aan. We zitten nu in Amsterdam, Utrecht Rotterdam Haarlem, Leiden en ook in Zoetermeer en Almere en werken er hard aan om landelijke dekking te krijgen. Daarnaast hebben al een Duitse bv opgericht en in het tweede kwartaal willen we ook daar live gaan. België zal ook niet lang op zich laten wachten. Het voordeel: we hoeven een land niet in een klap te pakken, maar kunnen stad voor stad aansluiten op ons netwerk.’

Hoe verdienen jullie geld?

‘Het werkt via een no cure no pay-model. We ontvangen een, in de wereld van online marktplaatsen gebruikelijke, commissie per boeking, van 15 procent. Daarnaast is er een opstart fee. Deze is ter dekking van kosten die we maken om een salon online zetten.

Wat maakt het lastig?

‘De reden dat er nog geen andere sites zijn die het op een zodanig grote schaal aanpakken, is denk ik de relatieve bewerkelijkheid van deze vorm van online business. Ten eerste heb je met heel veel variabelen te maken bij de bouw van je platform. Er komt veel bij kijken om al die behandelingen van verschillende typen aanbieders op een gebruiksvriendelijke manier te presenteren. Bovendien gaat er veel werk zitten in de redactie van de site; we hebben alle content – fotografie en teksten- in eigen beheer. Ook moet je veel investeren in de sales. Als je platform staat dan moet je een relatief grote buitendienst inhuren om op scooters langs te gaan bij salons om ze over de streep te halen.’

Nog op zoek naar geld?

‘We hebben met z’n drieën nu ongeveer een miljoen euro ingelegd – en we hebben onszelf een jaar geen salaris uitbetaald, maar voor onze plannen hebben we meer geld nodig. Hoewel we de kosten laag houden zijn er meer investeringen nodig. We hebben nu ongeveer 20 man op de pay roll, maar zullen dat gaan uitbreiden. We zijn op dit moment daarom in gesprek met investeerders. Op korte termijn hebben we ongeveer 1,5 tot 2 miljoen aan kapitaal nodig, op de langere termijn willen we ongeveer 5 tot 10 miljoen euro ophalen. Daarmee willen we onder meer de verdere uitbreiding in Europa financieren.‘


Dit vindt investeerder Thijs Gitmans (Peak Capital) van Treatwell:

Thijs Gitmans investeerder Peak Capital'Dat er veel potentie zit in online boekingsplatformen behoeft geen betoog. Treatwell begeeft zich ook op die markt, naar het voorbeeld van partijen als Styleseat.com en Wahanda.com. Hoewel het doel uiteindelijk hetzelfde is, namelijk meer klanten richting het midden- en kleinbedrijf leiden in ruil voor een commissie, geloof ik veel meer in dit soort initiatieven dan in dealsites en couponing-partijen. Die laatste leveren voor de ondernemer nauwelijks loyale klanten op en voegen dus weinig waarde toe. Daar moet Treatwell wel toe in staat zijn. Door het voor de consument supersimpel te maken om een salon te vinden cq een boeking te doen bij een bekende salon moeten ze voorkomen dat klanten rechtstreeks bij de salons boeken. Daar zit ook een spanningsveld. Door de hoogte van de commissie zie je bijvoorbeeld in de hotelmarkt dat hotels steeds meer acties aanbieden aan klanten die rechtstreeks boeken. Dat risico loopt Treatwell ook.

Daar moeten ze dus gemak en eventuele eigen acties tegenover zetten. Voordeel is dat het overgrote deel van de salons op dit moment geen mogelijkheden biedt om online te boeken, als ze al een goede website hebben. Als Treatwell er snel in slaagt om hét platform te worden voor zoeken en boeken dan zullen veel salons de moeite niet meer nemen om dat zelf in te richten. Dat zal ook een van de redenen zijn dat Treatwell in hoog tempo wil uitrollen en een flink bedrag aan funding zoekt, in verhouding tot de fase waarin ze zitten. Bovendien is die snelle uitrol kostbaar. Salons moeten allemaal bezocht, overtuigd en aangesloten worden. Zo te lezen gaat dat Treatwell vrij goed af.

Concurrentie ligt op de loer

Tegelijkertijd moeten ze de andere kant van de marktplaats gaan activeren, de klanten. Voor een consumentenplatform betekent dat in eerste instantie flink investeren in betaalde zoekresultaten, slim omgaan met je Google optimalisatie en daarnaast inzetten op traditionele media. Alles om de consument naar je platform te leiden. De salons zelf zouden hier ook nog een rol in kunnen spelen, maar die hebben er, als iemand eenmaal klant is, meer belang bij dat de klant rechtstreeks bij de salon boekt voor de volgende keer. Scheelt toch 15%. In Nederland is het voor een belangrijk deel ook nog een gedragsverandering denk ik, en dat kost tijd. Tijd die Treatwell maar beperkt heeft, want de concurrentie, die deels al flinke investeringen heeft ontvangen, ligt op de loer.

Maar er zit een zwaar team achter Treatwell met ervaring bij partijen die dit eerder gedaan hebben in andere segmenten. Dus ze weten waar ze mee bezig zijn. Als ze in dit tempo salons blijven aansluiten en zorgen voor een state of the art platform met ongeëvenaard gebruiksgemak dan is het vervolgens vol gas om gebruikers naar je site te leiden en de boekingen op gang te krijgen, zodat de salons gaan zien dat de boekingen substantieel toenemen en ze eigenlijk niet meer zonder een platform als Treatwell kunnen. De komende 12 maanden zal Treatwell dat bewijs moeten gaan leveren. Ik ben zeer benieuwd.'