YouTube-influencers? Begin liever je eigen platform, vindt deze startup

Doron Nethe, AudiencePlayer

Doron Nethe (38) en Ammar Tijani (40) van Startup van de Week AudiencePlayer helpen influencers, mediapartijen en filmdistributeurs aan hun eigen online video-platforms. Het idee: door in te zetten op je eigen videoplatform kun je je eigen verdienmodel creëren, in plaats van afhankelijk te zijn van de grillen van YouTube’s advertentiebeleid.

Wat is AudiencePlayer?

AudiencePlayer is software waarmee mensen hun eigen online video-platform kunnen maken. Het bedrijf levert met een zogeheten contentmanagementsysteem, waar gebruikers video’s kunnen uploaden. Die worden opgeslagen in de cloud, en gestreamd naar de voorkant van de site. Via een dashboard kunnen klanten de video’s beheren en krijgen zij een overzicht van de statistieken rondom de bekeken video’s te zien, dus: hoe lang ze bekeken zijn en wie ernaar kijkt. Gebruikers kunnen een eigen website en apps maken en bepalen zelf het verdienmodel. Zo kunnen zij werken met een abonnement of per stream betaald worden.

Wie zitten erachter?

Het techbedrijf werd in 2018 opgericht door de Amsterdamse jeugdvrienden Doron Nethe (foto boven) en Ammar Tijani. Nethe studeerde Media & Cultuur en begon tijdens zijn studie al een bedrijf in online video-productie. Tijani is sterrenkundige. Hij besloot met Nethe samen te gaan werken, waardoor de twee Tijani’s technologische achtergrond konden combineren met Nethe’s kennis over video. 

Onder de naam People’s Playground hielpen de twee aanvankelijk videoplatforms zoals NPO Start met technische klusjes. Nadat ze erachter kwamen dat het voor veel partijen te duur is om een eigen videoplatform te beginnen, zagen ze hun kans schoon: ze moesten zélf maar eens een betaalbare manier vinden om deze “technische frustratie” op te lossen. Dat werd AudiencePlayer, waarvoor momenteel al vijf mensen (5 fte) op de loonlijst staan.

Wie zitten erop te wachten?

AudiencePlayer richt zich op vier categorieën gebruikers: media en publishing, filmdistributeurs, sport en gezondheid en influencers. Nethe stelt tot dusver “een tiental” klanten te hebben, verspreid over deze categorieën. Voorbeelden zijn het online on demand-sportkanaal Fit at Home, Netflix voor arthouse-films Cinemember en aanbieder van online yogalessen Smart Yoga.

Welke klantengroep het belangrijkst zal worden, weet Nethe niet, maar hij heeft hoge verwachtingen van influencers. “Het topje van de influencersberg verdient goed geld, maar de meesten verdienen vrij weinig met YouTube. Een persoonlijk kanaal beginnen waar je je eigen verdienmodel bepaalt, kan dan een heel interessant alternatief zijn.”

Zit de consument echter wel te wachten aan een versnipperd platform-Umfeld? Krijg je mensen wel van YouTube af? Nethe denkt dat er voor nichegroepen kansen liggen in het beginnen van eigen platforms. “We krijgen aanvragen binnen van bijvoorbeeld duikorganisaties of paardenliefhebbers. Daarmee spreek je een niche aan met duizenden potentiële abonnees. Ik denk dat mensen in de toekomst maandelijks zullen rouleren tussen grote, algemene videoplatforms, zoals Netflix, NPO en Disney Plus. Daarnaast zullen ze een aantal kleinere platforms hebben voor hun specifieke interesses.”

Hoever is AudiencePlayer?

De software is klaar en de eerste klanten maken gebruik van het platform. Zoals dat gaat bij techbedrijven, ontwikkelt AudiencePlayer continu door.

Wat is het businessmodel?

De ondernemers verdienen hun geld op basis van abonnementen aan gebruikers. Die betalen per maand 500 euro voor een basislicentie, met een variabele prijs voor het aantal streams. Klanten kopen een bundel aan te streamen gigabites in, legt Nethe uit. “Als je heel weinig verbruikt, betaal je heel weinig. Hoe groter je publiek wordt, hoe meer je streamt en dus hoe meer je betaalt. Maar dat is niet erg: als het goed is, komt er dan ook meer geld binnen, waardoor je het financieel makkelijk kan dragen.”

Is 500 euro per maand niet wat veel voor beginnende influencers om op te hoesten? “Het zou kunnen”, zegt Nethe. “Wij vinden het een vrij betaalbare prijs. Je eerste bundel zit erin en je betaalt voor de licentie voor de technologie, het dashboard en de doorontwikkeling. Stel je voor dat je 50.000 abonnees hebt op YouTube en 1 procent is bereid om lid te worden van je premium-kanaal. Dan ben je al snel uit de kosten.”

Nog geld nodig?

De ondernemers hebben een borgstellingskrediet bij de bank opgehaald voor de ontwikkeling van AudiencePlayer. Ook bieden ze familieleden, vrienden en geïnteresseerden converteerbare leningen aan in het bedrijf, waarmee ze een half miljoen willen ophalen. De helft van dit bedrag is inmiddels binnen en de ondernemers zijn nog op zoek naar 2 ton. Hoeveel geld er in totaal in AudiencePlayer zit? “Tussen de half miljoen euro en 7 ton”, zegt Nethe. 

De komende jaren wil Nethe uitbreiden naar de Verenigde Staten, België en Duitsland, waarvoor opnieuw groeigeld nodig zal zijn. Hoeveel hij nodig denkt te hebben, wil Nethe nog niet zeggen. Vanaf midden 2020 wil Nethe zijn bedrijf winstgevend hebben. Omzetcijfers deelt hij ook niet, maar vooralsnog lijkt het de goede kant op te gaan met AudiencePlayer: “Dit jaar gaan we om en nabij verdubbelen ten opzichte van vorig jaar.”

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!