Zazzy: sieraden uit de 3D printer

Sieraden aanpassen naar je eigen smaak en via een 3D-printer laten maken om ze thuis te laten bezorgen. Volgens Zazzy ligt daar de toekomst van e-commerce. De startup komt uit de Rockstart-koker. Mede-oprichter Gert-Jan Spriensma pitcht.

Wat is Zazzy?

'We zijn een e-commercespeler die gebruik maakt van 3D-printers. Iemand kan bij ons een armband of ketting customizen en vervolgens thuis laten bezorgen. We zien onszelf als een Instagram voor sieraden. Met die app kun je op een eenvoudige en leuke manier foto's bewerken en delen zonder Photoshop-kennis. Een vergelijkbaar principe van versimpeling passen wij toe op 3D printen. Hoewel er software bestaat waarmee je ontwerpen voor de 3D-printer kunt maken, is die voor de doorsnee consument nog veel te ingewikkeld.' 

Gert Jan Spriensma oprichter Zazzy startup 3D-printen sieraden

Wie zijn de oprichters?

'Martijn van der Veen en ik zijn de oprichters. We zijn dit jaar begonnen met Zazzy. Nadat we elkaar hebben leren kennen op een conferentie over 3D printen, volgen we nu het Rockstart-programma. Hiervoor hebben we beide al verschillende dingen gedaan. Martijn heeft artificial intelligence gestudeerd en een tijdje in Londen gewerkt als programmeur. Zo heeft hij onder meer geholpen aan het maken van de software waarmee drones kunnen vliegen en heeft hij een 3D versie van Angry Birds gebouwd. Hij weet echt alles van 3D. Ik ben tijdens mijn studie in Enschede - technische bedrijfskunde en financial engineering - via een bijvak met 3D printen in aanraking gekomen. Hoewel ik veel van financiën weet, trok mij het startupwereldje veel meer. Ik heb namelijk samen met Distimo oprichter Remco van der Elzen een startup gehad (Student Solutions Twente, red.). En ben na mijn studie data-analist geweest bij Distimo.’  

Wat is het verdienmodel?

'3D, mass customization en sieraden zijn een match made in heaven. Anders dan bij bijvoorbeeld bij speelgoed is 3D printen bij sieraden rendabel. De kwaliteit van de materialen is vergelijkbaar als die bij de juwelier en ook kunnen we prijzen hanteren die vergelijkbaar zijn. We hanteren een typisch e-commerce model: we rekenen 60 % marge. We hebben 1 website met meerdere product categorieën. We zijn deze week begonnen met de productcategorie voor armbanden. Dit jaar willen we ook al een start maken voor kettingen. Het doel is om uiteindelijk om een co-creatie marktplaats te worden, waarin mensen die designen zullen delen in de winst. Een modeblogger kan bijvoorbeeld zijn eigen sieraden ontwerpen met Zazzy en vervolgens een percentage van de omzet krijgen als dat sieraad verkocht wordt. De sieraden verkopen we voor rond de 10 euro tot 15 euro als ze gemaakt zijn van plastic materiaal. We willen ook heel snel roestvrij staal aan gaan bieden en ook zilveren sieraden. Dan spreek je over bedragen vanaf 30 euro. Doordat we onze eigen manuren er instoppen, maken we op dit moment verder geen kosten. De productie besteden we uit aan Shapeways. Het zou voor ons nu niet rendabel zijn een  eigen printer aan te schaffen - denk aan een investering van 100.000 tot 1 miljoen euro. Ook moet je een voorraad aan materialen hebben, wat kostbaar is. Ook als een klant maar 1 armband bestelt van 10 euro dan verdienen we daar dus nog steeds die 60% marge aan. ' 

Al pivots beleefd bij Rockstart?

'Pivots niet echt. Dit was altijd wel ons idee. Maar je bent op kleine punten wel constant aan het bijschaven. Moeten we misschien toch een app maken in plaats van een website? Moeten we niet meer van het duurdere weg en ons meer richten op het lagere segment ? Dit zijn vragen geweest die we afgelopen tijd hebben moeten beantwoorden.'

Wie zit er op Zazzy te wachten?

'De wereldwijde sieradenmarkt is 150 miljard dollar in omzet. Als je kijkt naar producten die op Etsy verkocht zijn, leveren de sieraden daarbinnen al een omzet op van 250 miljoen dollar. Ook een merk als Pandora doet al een miljard euro aan omzet. Ook is mass customization groeiende. Op Nike.com is 20 procent van de verkochte producten al gepersonaliseerd. Volgens McKinsey loopt in 2025 de wereldwijd omzet aan geprinte 3D-objecten op naar 400 miljard dollar. Een van de belangrijkste vertical in dat onderzoek is sieraden.

We richten ons bewust op jongeren, want we merken dat daar de vraag naar personaliseren het grootst is. We hebben gesprekken gehad met jongeren en zijn nu actief met ze aan het testen in de betafase. Door die gesprekken kwamen we er onder meer achter dat we moesten inspelen op een rage. Het is nu bijvoorbeeld mode om 10 simpele armbandjes om je pols te dragen, allemaal in een verschillende kleur of bedel. Op zazzy.me spelen we daar op in. Je kunt uit de collectie van armbanden kiezen en daaraan de kleur veranderen. Een aantal daarvan kan je ook customizen door er een tekst op te laten zetten of te spelen met figuren zoals hartjes. Jongeren willen ze graag onderling weer kunnen ruilen.'  

Ik denk dat ze meer funding nodig hebben dan ze nu inschatten'

Thijs Gitmans (Peak Capital)

Loopt het een beetje?

'We zijn nog in de beta-fase, dus we hebben nog geen harde data. De eerste maanden mikken we op 5 tot 10 orders per dag. We willen we het bewust een beetje onder de radar houden de komende maanden om zo de feedback van klanten te kunnen verwerken. Dus we stoppen niet veel geld in marketing, maar zodra we een goede product market fit hebben bereikt gaan we proberen om creatieve mensen en bekende modebloggers tot ambassadeur van Zazzy te maken.'      

Nog geld nodig?

'Tot nu toe heeft het vooral eigen manuren en spaargeld gekost. We willen het liefst vaart zetten achter ons co-creatie marktplaats-platform. De bouw daarvan kost geld. En: nu verzorgen we de verzending zelf en handelen we alles zelf af. Als we willen opschalen, hebben we personeel nodig en moeten we ons logistieke proces strakker gaan managen. Ook moeten we haast maken, willen we profiteren van de relatieve onbekendheid van de mogelijkheden van 3D printing en personalisatie. We streven er daarom naar om rond de 250.000 euro op te halen. We hebben al wel gesprekken gehad, maar er is nog niets getekend. We praten met mensen uit informal-hoek en ook met vc's voor een mogelijke seed investering. Wellicht dient zich een investeerder buiten Europa aan. Op de Demoday spraken we met Russen en Japanners. Die vertelden dat onze personalisatie platform goud waard is in het Oosten.'


Dit vindt investeerder Thijs Gitmans (Peak Capital) van Zazzy:

'Het is leuk om te zien dat er twee - totaal verschillende - 3D-startups uit de nieuwste lichting van Rockstart Accelerator zijn voortgekomen. Ik heb het idee dat de meeste mensen, inclusief ikzelf, nog nauwelijks kunnen bevatten wat de enorme mogelijkheden van 3D-printen zijn en in welke mate het ons gedrag en leven kan gaan veranderen.'

'Maar het staat allemaal nog in de kinderschoenen, zeker qua consumententoepassingen, wat mede wordt veroorzaakt door de kwaliteit van de printers en de materialen waarmee die werken. De relatief hoge prijs daarvan telt ook mee, maar je ziet dat op Kickstarter al een project als Buccaneer wordt gefinancierd, dat een 3D-printer van hoge kwaliteit op moet gaan leveren voor nog geen 350 dollar. Ik ben benieuwd.'

Uitdagingen

Voor Zazzy is dat op dit moment wat minder relevant, want het maakt gebruik van de enorme printfaciliteiten van het Nederlandse succesnummer op 3D-printgebied, Shapeways. Zazzy heeft wat mij betreft andere uitdagingen. Ze hebben ervoor gekozen om een merk te worden voor customizable sieraden. En dat terwijl de oprichters een sterk technische achtergrond hebben.

Vanuit dat perspectief hadden ze er ook voor kunnen kiezen om zich op de technologie van 3D-customization te gaan richten, wat op zich uitdagend genoeg is, en die technologie vervolgens aan ontwerpers aan te gaan bieden. Dan hadden ze zich kunnen focussen op de techniek, wat een stuk meer bij hun achtergrond past. Maar dat hebben ze niet gedaan en dat siert ze ook wel weer. De uitdaging om hét consumentenplatform voor 3D-sieraden te worden is groot, maar die gaan ze niet uit de weg.'

Uitstraling en design

'Er is wat mij betreft wel nog een flinke slag nodig qua uitstraling en design. Ze moeten goed kijken naar de leidende fashionblogs en e-commercesites wereldwijd en zich daardoor laten inspireren bij het vormgeven van hun website en de gebruiksvriendelijkheid ervan. Je zult een community moeten worden waar zowel je ontwerpers als potentiële kopers graag rondhangen op zoek naar nieuwe producten. En daar gaat veel tijd en (marketing-)geld in zitten. Daarnaast ligt het voor de hand dat de sieraden ook via onder andere Etsy aangeboden gaan worden.'

Meer funding nodig

'Al met al: een prachtige uitdaging in markt die zich snel ontwikkelt, en er zijn mooie eerste stappen gezet. Maar nu moeten ze snel slagen maken qua uitstraling en dan flink de markt in, om klanten en ontwerpers aan te sluiten. Wat dat betreft zouden ze best eens wat meer funding nodig kunnen gaan hebben dan ze nu inschatten. Het vinden van nieuwe klanten in de drukke online fashionmarkt is kostbaar. Ze maken een flinke marge per verkocht artikel, wat ze wat meer ruimte geeft om kosten te maken voor nieuwe ontwerpers en klanten. Maar ze moeten nu wel zo snel mogelijk volume gaan krijgen.'

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!