Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo breekt Decidee de stoffige uitvaartmarkt open

Startup van de week Decidee wil alle uitvaartondernemers bundelen op een online platform. Verzekeraar Dela nam onlangs een belang van 30 procent in het Rotterdamse bedrijf van Hans Wichers en Fons Korstanje.

Wat is Decidee?

Decidee wil de uitvaartmarkt transparant maken door uitvaartondernemers te bundelen op een online platform, inclusief een profiel waaruit blijkt wat een uitvaartondernemer uniek maakt. “Zodat mensen een goed geïnformeerde keuze kunnen maken”, zegt medeoprichter Fons Korstanje. Zo vernieuwt Decidee “stoffige en intransparante markt”, waar het aantal aanbieders de afgelopen jaren flink is gestegen.

Decidee wil meer zijn dan een pure prijsvergelijker, zegt Korstanje. “Een waardig afscheid is het allerbelangrijkste.” Wel maakt Decidee prijsverschillen per aanbieder en stad inzichtelijk. “De essentie is dat je vooraf weet waar je aan toe bent, dat is nu vaak niet duidelijk.”

Wie zitten er achter?

Fons Korstanje, destijds analist bij een investeringsmaatschappij, werd getriggerd door nieuws van de Consumentenbond en tv-programma’s Radar en Kassa, waarmee de uitvaartbranche in een kwaad daglicht kwam te staan. Bijna 90 procent van de uitvaartverzorgers bleek bijvoorbeeld geen vragen te willen beantwoorden over hun tarieven.  

Korstanje kende de markt al een beetje, als student in Rotterdam droeg hij als bijbaan kisten. Naar aanleiding van een gesprek op een Rotterdams terras met ondernemer Hans Wichers, die eerder opslagdienst De Nederlandse Kluis oprichtte, besloten de twee een nieuw platform te bouwen. “Het moet anders, zeiden we tegen elkaar.” Korstanje zegde zijn vaste baan kort daarop vaarwel, om zich fulltime op Decidee te kunnen storten (Wichers is nu nog commissaris bij De Nederlandse Kluis).

Na het polsen van potentiële klanten en uitvaartondernemers ging Decidee afgelopen januari live. Het team van Decidee bestaat nu uit 8 mensen.

Wie zitten erop te wachten?

Iedereen die te maken krijgt met het overlijden van een dierbare. Dat zijn vaak mensen die gedwongen worden om snel een keuze te maken, op basis van informatie die nu vaak nog ontbreekt, zegt Korstanje. “En die vaak niet weten waar ze moeten beginnen. Wij nemen ze aan de hand, laten ze intuïtief een keuze maken en geven de zekerheid dat een prijs wordt gegarandeerd.”

Mensen kiezen nu te vaak voor de suggestie van een verzekeraar, vindt de startup. Terwijl je als verzekerde een vrije keuze hebt. Ondertussen zijn de kosten voor een uitvaart de afgelopen jaren “substantieel gestegen”, zegt Korstanje, waardoor (onderverzekerde) mensen zelf geld moeten bijleggen.

Voor uitvaartondernemers is het platform een kans om zich te onderscheiden in een markt waar enerzijds het aantal aanbieders (door de komst van eenmanszaken) is toegenomen, en waar anderzijds sprake is van overcapaciteit. “Bij ons is iedereen welkom, maar we hanteren wel een gelijk speelveld”, zegt Korstanje. “Je kan geen voorkeursplek kopen.”

Hoe ver is Decidee?

Na de lancering afgelopen januari ging het platform live in Rotterdam, Amsterdam en Den Haag, binnen enkele weken gevolgd door Utrecht. Decidee wil eerst voldoende aanbod hebben voordat een stad live gaat; in Rotterdam staat inmiddels ruim de helft van de uitvaartondernemers op het platform.

Slimme marketinghack: het platform toont ook uitvaartondernemers die nog niet zijn aangesloten, met de melding dat er nog geen profiel te tonen is. Bezoekers kunnen zelf aanvinken dat ze die details wél willen zien, waarna Decidee die ondernemer daarvan subtiel op de hoogte stelt.

Tot nu toe werden er 70 uitvaartondernemers aangesloten op het platform, dat moeten er dit jaar 200 worden. Voor het einde van dit jaar wil Decidee zijn gegroeid naar 12 steden.

Wat is het businessmodel?

De startup werkt met een no cure, no pay-model in de vorm van een commissie per geregelde uitvaart (een percentage of een vast bedrag). De dienst vraagt een eenmalige opstartfee om een ondernemer online te krijgen, inclusief professionele fotografie.

Een goed, onderscheidend profiel is belangrijk, zegt Korstanje. “Je kan een KvK-database online zetten, maar daar heeft een bezoeker niet zoveel aan. Je moet kwalitatief vertellen wat een ondernemer speciaal maakt.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

Decidee ging onlangs in zee met uitvaartverzekeraar Dela, die in ruil voor een onbekend geldbedrag een belang van 30 procent verkreeg in de startup. Met het groeigeld (een “substantiële investering”, is alles wat Korstanje mag zeggen) kan het platform landelijk uitrollen en meer mensen aannemen.

Een exit naar Dela is niet het uitgangspunt, zegt Korstanje. “Voorwaarde voor de participatie van Dela was dat Decidee onafhankelijk kan blijven. We willen een duurzaam bedrijf bouwen, en daar hoort een duurzaam verdienmodel bij.” Als het model zich in Nederland heeft bewezen, komt ook een stap naar het buitenland in zicht.