Zo breekt Temper de krappe markt voor horeca-personeel open

Temper

Horecapersoneel net zo makkelijk regelen als het online bestellen van producten. Dat is de ambitie van startup van de week Temper. Met 30.000 aangesloten freelancers en 1500 horecabedrijven zijn ze aardig op weg. 

Wat is Temper?

Goed personeel vinden is voor veel bedrijven telkens weer een flinke uitdaging. Zeker in de horeca. Je kunt natuurlijk een willekeurige blik studenten opentrekken, maar die missen vaak de ervaring waar horeca-ondernemers naar op zoek zijn. Of andersom. Je bent horecaprofessional, maar wilt niet continu in dezelfde kroeg of hetzelfde restaurant werken.

Als zelfstandige is het zoeken in een hooiberg naar de mooie opdrachtgevers waar ze om jouw vaardigheden staan te springen. Temper brengt vraag en aanbod bij elkaar. Opdrachtgevers zetten hun openstaande diensten op het online platform, die vervolgens automatisch gekoppeld worden aan freelance horecaprofessionals met de juiste ervaring en vaardigheden.

Lees ook: Een goede kok of serveerder vinden? Zo gemakkelijk is dat niet

Na een succesvolle match geven zowel opdrachtgever als freelancer elkaar een beoordeling. En, zoals dat hoort bij een hedendaagse startup, die is zichtbaar op het platform. “Zo zorgen we ervoor dat de kwaliteit gewaarborgd blijft”, zegt mede-initiatiefnemer Paul Eggink (foto rechts). “Uiteindelijk willen we de krapte op de arbeidsmarkt aanpakken op een manier die aansluit bij de wensen van zowel horecagelegenheden als het flexibele personeel.” Paul Eggink

Temper vervangt daarmee eigenlijk het klassieke uitzendbureau en de flexibele arbeidscontracten. “Die passen wat ons betreft ook gewoon niet meer bij de behoeftes in de huidige markt”, meent Eggink.

Wie zitten erachter?

De drie oprichters van Temper hebben hun sporen verdiend bij zowel gevestigde bedrijven als bij verschillende startups. Paul Eggink (29) is eindverantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van het bedrijf en tevens het boegbeeld. Voordat hij Temper uit de grond stampt, werkt hij achtereenvolgens bij SO WIFI en Microsoft. Ook is hij medeoprichter van The School, een startup voor huiswerkbegeleiding en bijlessen voor scholieren.

Jeroen Jochems (33) is het technische brein achter Temper. Hij zat eerder onder meer achter Buurtkadoos en De Nationale Hypotheekbond. Derde initiatiefnemer is Niels Arntz (29). Hem kennen we als één van de oprichters van RAUW Amsterdam, een startup die van de stad zelf een sportschool maakt. Arntz is bedrijfseconoom met een passie voor design. 

Wie zit er op te wachten?

In de eerste plaats de horecabedrijven zelf, want het tekort aan personeel blijkt hardnekkig. Het kost veel tijd om nieuwe mensen te vinden en bovendien blijkt het lastig om de goede mensen vervolgens ook langer aan je te binden. “Temper is echt een partner voor horecabedrijven. Naast het vinden van goed gekwalificeerd personeel, helpen we ook bij zaken als goed werkgeverschap”, aldus Eggink. Daarnaast is er natuurlijk de zelfstandige in de horecabranche. De freelancer maakt een account aan op Temper en bepaalt zelf waar, wanneer en voor welke prijs hij of zij werkt.

Zie ook: Tippr is de Tinder voor horeca-ondernemers

Daarna kan de freelancer gelijk solliciteren op één of meerdere klussen. De opdrachtgever laat vervolgens via het platform weten naar welke kandidaat de klus gaat. De facturering wordt door Temper geregeld, daar heeft de zelfstandige geen omkijken meer naar. “Wij willen het echt makkelijk maken voor de freelancers”, zegt Eggink, “Wij stellen de factuur op, helpen bij de uitbetaling en hebben zelfs een geautomatiseerde tool voor de BTW-aangifte.”

In de toekomst wil Temper nog meer gaan regelen voor de freelancende horecamensen. Zo wordt er gewerkt aan collectieve verzekeringen en kijkt men naar de mogelijkheden om voor het pensioen te sparen.

Hoever is Temper?

Na eerst uitgebreid te hebben getest, gaat de eerste versie van het platform begin 2016 live. In september van datzelfde jaar wordt de eerste investering opgehaald en kan Temper verder groeien. Na de thuisbasis Amsterdam is de dienst uitgebreid naar steden als Utrecht, Den Haag en Rotterdam. Inmiddels zijn er ruim 30.000 freelancers en 1500 horecabedrijven aangesloten bij het platform.

De oprichters hopen op korte termijn de volledige Nederlandse markt te kunnen bedienen. Daar liggen volgens Eggink dan ook grote kansen: “Alleen al in de horecasector praten we over een markt van honderden miljoenen flexibel gewerkte uren.  We verwachten binnen een aantal jaar een dominante speler te zijn in deze branche en wellicht ook in andere markten.”

Wat is het businessmodel?

Het businessmodel van Temper is gebaseerd op een ‘fixed fee’ voor zowel het horecabedrijf als de zelfstandige. Per gewerkt uur via het platform betekent dat twee euro van de opdrachtgever en één euro van de opdrachtnemer. Op een normale werkdag van acht uur is dat dus 24 euro voor Temper. 

Nog geld nodig?

De huidige investeringen komen onder meer van de oprichters van Hyves en angel-investeerder Maarten Beucker Andreae. In totaal is er zeven ton opgehaald. Hiermee wil het team, dat inmiddels uit 25 vaste medewerkers bestaat, verder groeien naar nieuwe steden en gebieden.

In het eerste kwartaal van 2018 hoopt Temper een nieuwe investeringsronde binnen te halen. Daarover worden al gesprekken gevoerd met een aantal fondsen. De mannen van Temper staan ervoor open om daar nog meer partijen aan toe te voegen. 

Meindert Schut is presentator bij BNR Nieuwsradio. Daarvoor was hij adjunct-hoofdredacteur bij die zender. Hij ontwikkelde de online PR-tool Buzzpress waarmee bedrijven makkelijk in contact komen met de media.